PARTNER PORTALU
  • BGK

Zamówienia publiczne, wadium: Zakaz dokonywania zmian w treści gwarancji wadialnej

  • Marek Okniński    9 grudnia 2016 - 10:45
Zamówienia publiczne, wadium: Zakaz dokonywania zmian w treści gwarancji wadialnej
Ustawa Prawo zamówień publicznych ze szczególnym rygoryzmem traktuje kwestie wnoszenia wadium (fot.pixabay)

• Wadium w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego stanowi istotny element, którego celem jest zwiększenie pewności zamawiającego, że zobowiązania wykonawcy przedstawione w ofercie zostaną potwierdzone poprzez podpisanie umowy.
• Zatem groźba utraty wadium ma stanowić swoistą karę za niedotrzymanie zobowiązań zawartych w ofercie.




Konsekwencją powyższego jest utrwalone przez Krajową Izbę Odwoławczą orzecznictwo zgodnie z którym ograniczona jest możliwość popełniania przez wykonawców błędów związanych z wnoszeniem wadium przetargowego, które można „naprawiać” w drodze udzielanych wyjaśnień czy uzupełnień.

W związku z powyższym przyjąć należy, że na gruncie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych obowiązuje zakaz dokonywania zmian w treści gwarancji wadialnej.

Orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej wskazuje, że nie ma możliwości poprawienia błędnej gwarancji wadialnej na etapie oceny ofert. Ustawa Prawo zamówień publicznych nie daje możliwości zmiany zapisów gwarancji po terminie składania ofert. Możliwość zastosowania art. 65 k.c. jest wyłączona, gdyż ma on zastosowanie do umów, a gwarancja ubezpieczeniowa jest zobowiązaniem jednostronnym gwaranta do zapłaty kwoty wadium na rzecz beneficjenta po złożeniu oświadczenia przez beneficjenta dotyczącego odmowy podpisania umowy przez wykonawcę.

Podkreślenia wymaga, że ustawa Prawo zamówień publicznych ze szczególnym rygoryzmem traktuje kwestie wnoszenia wadium. Powoduje to niemożność jego uzupełnienia po terminie składania ofert pomimo, że przepisy tej ustawy umożliwiają uzupełnianie innych dokumentów. Wyjaśnienia złożone przez ubezpieczyciela nie mogą mieć charakteru sanującego błędną gwarancję ubezpieczeniową, gdyż zostały złożone po terminie składania ofert.

Ponadto wskazać należy, że nie ma podstaw prawnych w ustawie Prawo zamówień publicznych pozwalających zamawiającemu na uznanie wyjaśnień wystawcy gwarancji wadialnej za wystarczające do zmiany warunków gwarancji.

Wobec powyższego treść gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej przedkładanej jako forma wadium przetargowego musi podlegać ocenie w oparciu o literalne brzmienie przedkładanego dokumentu. Zamawiający nie powinien dokonywać interpretacji treści otrzymanego dokumentu w szczególności w zakresie katalogu okoliczności skutkujących zatrzymaniem kwoty wadium.

Zatem w odniesieniu do gwarancji wadialnej obowiązuje zakaz uzupełniania oraz wyjaśniania dokumentu gwarancji wadialnej w oparciu o procedury przewidziane w art. 26 ustawy Prawo zamówień publicznych.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.