Ze zmianami opłat za śmieci lepiej poczekać?

Gminy powinny rozważyć, czy możliwe jest powstrzymanie się od podejmowania nowych uchwał w sprawie wysokości stawki opłaty za wywóz śmieci do czasu wskazania przez ustawodawcę górnej granicy stawki – ocenia Centrum Legislacyjne Rządu.
Ze zmianami opłat za śmieci lepiej poczekać?

Skutki decyzji TK analizie prawnej dla Rządowego Centrum Legislacyjnego poddał dr Adam Krzywoń adiunkt w Katedrze Prawa Konstytucyjnego
Uniwersytetu Warszawskiego.

Czytaj też: TK umorzył zarzuty wobec kluczowych przepisów ustawy śmieciowej

Jak stwierdza prawnik CLR skutkiem orzeczenia nie dochodzi do uchylenia czy wyeliminowania z porządku prawnego uchwał określających wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami w poszczególnych gminach. Akty te zachowują obowiązującą moc prawną.

Jak wnioskuje dr Krzywoń nie zmienia się zakres indywidualnych zobowiązań do ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami, a jednostki nie uzyskują prawa żądania zwrotu poniesionych dotychczas opłat.

Czytaj też: NIK:ustawę śmieciową trzeba poprawić

W jego opinii  organy gminy powinny rozważyć, czy możliwe jest powstrzymanie się od podejmowania nowych uchwał w sprawie wysokości stawki opłaty do czasu wskazania przez ustawodawcę górnej granicy tej stawki. Przy podejmowaniu tej decyzji gminy powinny dokonać odpowiedniego wyważenia norm, zasad i wartości konstytucyjnych.
 
W interpretacji prawnika CLR w przypadku art. 6k ust. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach mamy do czynienia z wyrokiem zakresowym w znaczeniu ścisły – TK za niezgodne z Konstytucją uznał kompetencje rady gminy polegające na możliwości wprowadzenia zwolnienia przedmiotowego oraz ustanowienia dopłat dla właścicieli nieruchomości.
 
Trybunał odroczył jednocześnie utratę mocy obowiązującej tych norm o 18 miesięcy.

W okresie odroczenia powinna mieć miejsce interwencja ustawodawcy, mająca na celu ograniczenie niekonstytucyjnej swobody jednostki samorządu terytorialnego.

W tym czasie nie zmienia się także zakres indywidualnych obowiązków finansowych jednostek i nie powstaje prawo do żądania zwrotu poniesionych dopłat.

Jak pisze dr Krzywoń uchylenie domniemania konstytucyjności powoduje, że organy gminy powinny rozważyć możliwość zmiany aktów prawa miejscowego w celu zrezygnowania z tych postanowień, których podstawą są niekonstytucyjne normy zawarte w art. 6k ust. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.


Całą opinię prawną przeczytasz tutaj

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE