ZMP: system wyrównawczy ustalać wszędzie naraz

W nowelizacji ustawy ustawy o dochodach JST jako jedyne kryterium zróżnicowania subwencji regionalnej proponuje się poziom bezrobocia. Oprócz tego, zróżnicowania wymagają wg projektu koszty realizacji zadań infrastrukturalnych, czyli dróg - uważa Związek Miast Polskich.
ZMP: system wyrównawczy ustalać wszędzie naraz

Zarząd Związku Miast Polskich analizował projekt o ustawy o dochodach JST, dotyczący „janosikowego". Odnosi się on tylko do województw (na dwa lata ze względu na wyrok Trybunału Konstytucyjnego) i jest jednym z dwóch projektów, nad którym trwają obecnie prace.

Członkowie zarządu zwracali uwagę, że powinno się ustalać system wyrównawczy we wszystkich strukturach na raz. Regulacja ta powinna też opierać się na zasadach Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego, w szczególności na artykule 9, ustęp 4, który mówi, na czym powinien opierać się system wyrównawczy - ma on z jednej strony brać pod uwagę zróżnicowanie dochodów, ale z drugiej różnicowanie kosztów realizacji zadań.

Czytaj też: Janosikowe będzie wyliczane wg nowej metody

- To bardzo ważne, bo w nowelizacji tej ustawy jako jedyne kryterium zróżnicowania subwencji regionalnej proponuje się poziom bezrobocia. Oprócz tego, zróżnicowania wymagają wg projektu koszty realizacji zadań infrastrukturalnych, czyli dróg. Rozwiązaniem mają być tu dotacje w gestii MF. Nie można się zgodzić na taki sposób myślenia - mówił Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich. - Projekt ten nie jest rozwiązaniem systemowym, a jedynie korektą arytmetyczną. System wyrównawczy powinien spełniać kryteria i tylko częściowo wyrównywać dochody.

Zdaniem prezydenta Poznania Ryszarda Grobelnego system nie powinien zmieniać kolejności - gmina najbiedniejsza nie powinna po otrzymaniu subwencji wyrównawczej znaleźć się w środku stawki.

- Ważne są reguły, które zastosowano w tym projekcie, bo istnieje duże prawdopodobieństwo, że projekt dotyczący gmin będzie zawierał podobne błędy - podkreślał Grobelny.

Dlatego jego zdaniem w tej regulacji powinno wziąć się pod uwagę te aspekty, które różnicują dziś koszty funkcjonowania województw, a mianowicie: koszty przewozów pasażerskich i drogi. Powinno się ponadto domagać standaryzacji usług publicznych i zobiektywizowanych wskaźników.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

PARTNER SERWISU