Zrzutka pasażerów na PKP

  • Przegląd prasy/Dziennik Gazeta Prawna
  • 15-04-2010
  • drukuj
Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić w tym roku opłatę dworcową, która wywinduje ceny biletów na pociągi.
Zrzutka pasażerów na PKP

Nowelizację ustawy zakłada, że za pieniądze wpłacane przez spółki PKP będzie remontować polskie dworce, które należą do najgorszych w Europie. Teraz brakuje im pieniędzy. Juliusz Engelhardt, podsekretarz stanu w resorcie infrastruktury odpowiedzialny za koleje, powiedział „Dziennikowi Gazecie Prawnej”, że rząd chce, by nowa opłata dla przewoźników pasażerskich zaczęła obowiązywać jeszcze w tym roku. Pieniądze będą przeznaczane na utrzymanie i uporządkowanie części wspólnych polskich dworców: dróg dojścia na perony, poczekalni, przejść podziemnych, parkingów. To fatalna informacja dla pasażerów, bo przewoźnicy wyższe koszty uruchamiania pociągów przerzucą na nich.

PKP Przewozy Regionalne, największa polska spółka kolejowa, która uruchamia każdego dnia 3 tys. składów, nic o tym jeszcze nie wie, ale zwiększenie kosztów może źle wpłynąć na jej finanse. Umowy z samorządami na realizację przewozów nie zawierają opłaty dworcowej. A według szacunków po wprowadzeniu nowej opłaty przewoźnik będzie musiał dodatkowo wydać 35 mln zł rocznie.

Kontrowersyjny pomysł rządu podzielił ekspertów. Jedni uważają, że nowa opłata zamieni się w myto dla monopolisty PKP, do którego należy 90 proc. polskich dworców. Opłatę nazywają zwykłym oszustwem i ukrytą formą pomocy dla PKP. Inni nie krytykują pomysłu rządu i argumentują, że zachodnie kraje i pasażerowie są znacznie bardziej zaangażowani w finansowanie kolei. W Polsce musi być podobnie.

Według projektu nowelizacji zbieraniem opłaty zajmie się zarządca kolejowej infrastruktury, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. Wpływ na wysokość opłaty będzie miała długość pociągu i klasa dworca – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

I znowu wchodzimy w stare koleiny. Pamiętam lata 50-te ubiegłego stulecia, jak to trzeba było kupić " peronówkę ", a i dworca strzegła jakaś " mafia " uzbrojona w ostrą amunicję. No i nie wolno zapomnieć o tym, żeby konie- cnie każdy dworzec okolić solidn...ym ogrodzeniem. Poczujmy się wreszcie jak u siebie w domu. rozwiń

Honesto, 2010-04-16 07:39:50 odpowiedz

Panie Ministrze, Nie sięgajmy po raz kolejny do kieszeni podatników (klientów). Dworce to teren koncentracji ruchu osobowego i jako takie mogą być i są atrakcyjne dla potencjalnych inwestorów. Należy tylko odpowiednio przygotować ofertę dla biznesu. W tym przypadku jak nigdy interesy przewoźników,... samorządów i przedsiębiorców można pogodzić z korzyścią dla wszystkich. rozwiń

Ekspert, 2010-04-15 14:43:03 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


PARTNER SERWISU