PARTNER PORTALU
  • BGK

Związek Miast Polskich i Unia Metropolii Polskich apeluje do nowego rządu

  • em    17 listopada 2015 - 16:39
Związek Miast Polskich i Unia Metropolii Polskich apeluje do nowego rządu
Beata Szydło podczas zaprzysiężenia swojego rządu. Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

W związku z uchwalonymi przez Sejm RP zmianami w ustawie o działach administracji rządowej Związek Miast Polskich i Unia Metropolii Polskich zwraca się do rządu o dokonanie korekty w przyjętym rozwiązaniu.




W oficjalnym apelu czytamy, że korekta powinna dotyczyć art. 5 pkt 1a oraz art. 9a ustawy i polegać na zastąpieniu w nazwie działu, p.4 w ust. 1 oraz w ust. 2 słów „planowanie i zagospodarowanie przestrzenne” słowami „zagospodarowanie terenu”, użytymi w odpowiednim przypadku. Jednocześnie w art. 23a - rozwój regionalny w pkt 2a słowa „krajowym i regionalnym” należy zastąpić słowami: „krajowym, regionalnym i lokalnym”.

Połączeniem rodem z PRL-u

"Połączenie urbanistyki i architektury w jednym dziale jest dziedzictwem PRL z lat 1945-89, gdy urbanistyka nie była narzędziem kreowania rozwoju lokalnego, lecz stanowiła instrument kontroli aktywności inwestycyjnej obywateli i przedsiębiorstw. Tymczasem w państwie, demokratycznym i sprawiedliwym, gdzie wszyscy mają mieć równe warunki rozwoju, planowanie zagospodarowania przestrzeni powinno być zgodne z priorytetami rozwojowymi państwa, określonymi w koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju oraz planach (strategiach) rozwoju regionalnego. Gdy urbanistyka straciła funkcję kontrolowania aktywności Polaków, stała się najmniej ważnym departamentem w resorcie, w którym się znajdowała od dziesięcioleci (budownictwa, infrastruktury itp.)" - czytamy w uzasadnieniu.

Czytaj też: Nowelizacja ustawy o działach administracji rządowej, nowe ministerstwa

Przedstawiciele Związku Miast Polskich i Unii Metropolii Polskich kontynuują: "Lokalna polityka przestrzenna (urbanistyka), której głównym narzędziem jest studium kierunków i uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego gminy, a uszczegółowieniem plany miejscowe, jest od początku wprowadzenia tego instrumentu prawnego (2003) przestrzennym wyrazem lokalnej polityki rozwoju. Jest dokumentem interdyscyplinarnym, uwzględniającym uwarunkowania społeczne, środowiskowe i ekonomiczne, a nie parametry techniczne, architektoniczne i infrastrukturalne."

Samorządowcy proponują poprawki

Według samorządowców, w tych okolicznościach lokalne planowanie zagospodarowania przestrzeni (urbanistyka) powinno pozostać w zakresie spraw nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw rozwoju. Z kolei minister właściwy do spraw infrastruktury i budownictwa powinien nadzorować dziedzinę umownie określaną jako architektura, w tym kwestie zagospodarowania terenu (działki, a nie przestrzeni), na którym prowadzona jest inwestycja, oczywiście zgodnie z kierunkami rozwoju, określonymi dla danej przestrzeni w studium i planach miejscowych.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • maciej borsa, 2015-11-19 01:55:02

    1. Apelujący mają problem w określeniu tego, co to jest „urbanistyka”? Sugerują, iż jest to „lokalna polityka przestrzenna”. To oryginalny pogląd – odsyłam do Wikipedii: „Urbanistyka zajmuje się analizą struktur miejskich i na tej podstawie opracowuje koncepcje planistyczne. Zadania urbanistyki obej...mują minimalizację konfliktów interesów użytkowników poszczególnych obiektów budowlanych i ochronę środowiska, zarówno przyrodniczego, jak i kulturowego.” Zatem nawet z tej bardzo uproszczonej definicji wynika, że urbanistyka zawiera w sobie coś więcej niż „parametry techniczne, architektoniczne i infrastrukturalne." 2. Pogląd, że w państwie „planowanie zagospodarowania przestrzeni powinno być zgodne wyłącznie z priorytetami rozwojowymi państwa, określonymi w koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju oraz planach (strategiach) rozwoju regionalnego” jest kontynuacją formuły „urbanistyki”, jako „instrumentu kontroli aktywności Polaków”, która rzekomo cechowała tylko PRL. Przez ten pogląd politycy i formacje polityczne nie uwzględniające w wystarczającym stopniu woli obywateli, dotyczącej kierunków rozwoju, w tym zagospodarowania przestrzeni, zwłaszcza na poziomie lokalnym (arogancja władzy), przegrywają coraz częściej wybory lokalne i parlamentarne. Brak akceptacji dla takiego podejścia będzie się nasilać, gdyż aspiracje społeczne co do współuczestnictwa w procesach rozwoju wzrastają. Społecznej krytyki władzy na tym polu nie w pełni skompensują designerskie przekształcenia wybranych prestiżowych przestrzeni publicznych ani proteza „budżetów obywatelskich”. 3. Instrumentalne traktowanie przestrzeni przez władze skutkuje ograniczeniem sprawiedliwego dostępu do dóbr wspólnie użytkowanych, czyli naruszeniem interesu publicznego. Kategoria ta stanowi podstawę do budowania systemów regulacyjnych i interwencyjnych, a także systemu planowania przestrzennego. Zła organizacja dostępu do miejsc występowania lub konsumpcji dóbr publicznych powoduje utratę tego, czego ochronę deklarują zwykle lokalni politycy, gdy uzyskują władzę. Oczywiście, po wyborze, mogą oni jednoczyć się w organizacje, które deklarują sprzeciw wobec instrumentów społecznej kontroli nad ich poczynaniami w przestrzeni.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.