PARTNER PORTALU
  • BGK

Związki międzygminne, a statuty poszczególnych gmin

  • Tomasz Srokosz    19 czerwca 2012 - 13:29
Związki międzygminne, a statuty poszczególnych gmin

Czy dla utworzenia związku międzygminnego trzeba zapisów w statucie gminy?




Zgodnie rozstrzygnięciem nadzorczym wojewody śląskiego z 28 grudnia 2011 r. wojewoda wymienia 7 obligatoryjnych elementów zawartych w ustawie o samorządzie gminnym, które muszą być uregulowane w statucie jednostki terytorialnej. U.s.g. w tym zakresie nie zawiera jednej zbiorczej normy prawnej regulującej minimalną treść statutu gminy.

Czytaj też: Prawa i obowiązki związków międzygminnych w gospodarce odpadami oraz Ustrojowe wpadki gmin.

Ustawa w różnych miejscach wskazuje na kwestie wymagające uwzględnienia w statucie. Mimo ich rozproszenia, konieczne jest jednak kompleksowe ujęcie w statucie i tak powinien on obligatoryjnie regulować następujące sprawy:

1) zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej (art. 5 ust. 3 ustawy),
2) zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich (art. 11b ust. 3 ustawy),
3) zasady i tryb działania komisji rewizyjnej (art. 18a ust. 5 ustawy),
4) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów gminy (art. 22 ust. 1 ustawy),
5) zasady działania klubów radnych (art. 23 ust. 2 ustawy),
6) zasady uczestniczenia przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej w pracach rady gminy (art. 37a ust. 1 ustawy),
7) uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy (art. 51 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z tym rozstrzygnięciem oraz z treścią ustawy o samorządzie gminnym kwestia przystąpienia bądź utworzenia związku międzygminnego nie należy do elementów obligatoryjnych statutu gminy.

Innymi słowy dla przystąpienia bądź utworzenia takiego związku odpowiednie pozytywne zapisy w statucie gminy nie są konieczne natomiast zakaz przystępowania lub tworzenia związków międzygminnych byłby sprzeczny z u.s.g.

Dla odpowiedzi na postawione pytanie alternatywą mógłby być pozytywny zapis o zgodzie na przystąpienie do takiego związku na przyszłość, zawarty już w statucie gminy. Jednak zgodnie z art. 67 ustawy wyrażenie takiej zgody w statucie gminy nie zwalnia rady gminy z podjęcia uchwały o utworzeniu związku gminnego i przyjęciu jego statutu.

Tym samym dla przystąpienia gminy do związku międzygminnego obojętnym jest czy taki zapis znajduje się w statucie gminy czy nie. Zgodnie z bezwzględnie obowiązującym przepisem art. 67 ustawy o samorządzie gminnym koniecznym, ale i wystarczającym dla przystąpienia, jest podjęcia bezwzględną liczbą głosów uchwały o przystąpieniu  i przyjęciu statusu związku międzygminnego.

Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z 29 września 2011 r. (III SA/Lu 152/11) z przepisów u.s.g. nie wynika, by oprócz wymogu podjęcia uchwały przez radę gminy dodatkowo obowiązywał wymóg złożenia oświadczenia o wystąpieniu ze związku międzygminnego przez organ wykonawczy gminy.

Takie postanowienie uchwały - mimo że jest zbędne, gdy nie zawiera go statut związku międzygminnego - nie powoduje jej sprzeczności z prawem, a w konsekwencji nieważności.

Zatem regulacja art. 67 u.s.g. jest wystarczająca i zupełna.

Tomasz Srokosz jest partnerem w kancelarii KSP legal&tax advice.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.