PARTNER PORTALU
  • BGK

220 przedwsięwzięć w PPP

  • JL    13 września 2010 - 11:26
220 przedwsięwzięć w PPP

Praktyka PPP powoli, ale pozytywnie weryfikuje teorię. Ponad 220 przedsięwzięć przygotowywanych obecnie w Polsce może zostać zrealizowanych w ramach formuły partnerstwa publiczno-prywatnego.




To niewątpliwie sukces ubiegłorocznej ustawy z „pakietu Szejnfelda”, która wyeliminowała zbędne obciążenia administracyjne oraz zlikwidowała biurokratyczne ograniczenia i tym samym tchnęła nowe życie w tę formę współpracy między podmiotami publicznymi i prywatnymi.

Według dostępnych danych już w 2009 r., a więc w pierwszym roku obowiązywania nowej ustawy, podmioty publiczne zgłosiły 41 projekty do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Ostatecznie zaakceptowano 34 projekty, co powinno zostać uznane za dobry wynik, zważywszy na to, że nowe rozwiązania wymagają czasu, aby przełożyć się na konkretne działania w praktyce.

Twórca nowej ustawy, były wiceminister gospodarki, poseł Adam Szejnfeld od początku był pełen optymizmu wobec możliwości samorządów w wykorzystywaniu nowych instrumentów.

– Wiedziałem, że przygotowaliśmy bardzo dobrą i potrzebną ustawę. Byłem jednak przekonany, że potrzeba będzie więcej czasu, aby administracja publiczna, a szczególnie samorządowcy, przekonali się do nowych możliwości – mówi Adam Szejnfeld.

Ten rok, pod względem liczby zgłoszonych przedsięwzięć PPP, powinien być lepszy niż poprzedni. Jak wynika z danych prezentowanych w „Biuletynie Zamówień Publicznych” oraz „Tenders European Daily”, tylko w pierwszym półroczu 2010 polskie samorządy zgłosiły kolejne 38 projektów w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

W Polsce łącznie, jak wynika z raportu Fundacji Centrum PPP,  przygotowywanych jest ponad 220 przedsięwzięć, do których realizacji rozważana jest formuła PPP lub jej odmiana w postaci koncesji na roboty budowlane lub usługi. Najbardziej aktywne w tym zakresie są: Mazowsze, Wielkopolska i Śląsk, a z miast: Poznań, Warszawa i Kraków.

Jeśli chodzi o sektory gospodarki, które w Polsce cieszą się największym zainteresowaniem w kontekście wykorzystania PPP i koncesji, to przede wszystkim infrastruktura sportowo-rekreacyjna, szeroko rozumiana infrastruktura związana z transportem (drogi, autostrady, parkingi) oraz ochrona zdrowia i rewitalizacja.

Mimo tak znacznego zainteresowania ideą partnerstwa publiczno-prywatnego, konieczne są inicjatywy promujące PPP.

– Władze centralne oraz organizacje pozarządowe powinny z większym natężeniem i determinacją promować nową formułę i wspierać realizację zadań przy jej wykorzystaniu. Potrzebne jest dodatkowe ppp, tj. promocja, promocja, promocja – uważa Adam Szejnfeld.

Kampanię informacyjną na ten temat prowadzi Ministerstwo Gospodarki. Pod auspicjami resortu organizowane są konferencje, seminaria, a także warsztaty skupiające się na tej tematyce.

Nie do przecenienia jest rola organizacji pozarządowej, jaką jest Fundacja Centrum PPP, które upowszechnia tę formę współpracy. Konieczne są jednak kolejne inicjatywy w tym względzie oraz działania nie tylko upowszechniające ale także wspierające PPP. Potrzebny jest także przykład z góry, np. inicjatywa PPP podjęta bezpośrednio przez rząd.

W multimediach raport Centrum PPP o poziomie realizacji przedsięwzięć partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!


Multimedia



REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • sekretarz@somonino.pl, 2010-09-14 13:23:22

    A ja zadam pytanie dotyczące możliwości zastosowania ustawy ppp w odniesieniu do zamiaru pobudowania przedszkola publicznego na terenach przekazanych gminie przez starostę za zgodą wojewody właśnie pod taki cel z wykorzystaniem partnera prywatnego, czy to jest zgodne z prawem obecnie obowiązującym?...  rozwiń
  • Prywaciarz, 2010-09-14 08:19:25

    Wcale nie jest tak dobrze. Ciągle wladze podchodzą nieufnie do partnera prywatnego, jakby uważały, że chce on je wykiwać.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.