Chcą utworzyć lotniskową spółkę celową

Koszalin szuka partnerów do uruchomienia portu lotniczego w Zegrzu Pomorskim - taką informację zamieszczono na internetowej stronie ratusza.
Chcą utworzyć lotniskową spółkę celową
fertę inwestycyjną dotyczącą tego przedsięwzięcia opracowało Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Pomorza Środkowego, które od kilku lat w imieniu miasta prowadzi działania zmierzające do uruchomienia lotniska. Koszalin jest członkiem stowarzyszenia.

Z oferty wynika, że do 2015 r. w Zegrzu Pomorskim ma zostać uruchomione lotnisko o ograniczonej certyfikacji, które obsługiwałoby stałe połączenia z Warszawą, a także ruch nieregularny. Natomiast w nieco późniejszym terminie obiekt stałby się międzynarodowym portem lotniczym obsługującym połączenia europejskie.

Koszt projektu oszacowano na 144 mln 266 tys. zł. Pierwszy etap inwestycji ma być dofinansowany 35 mln 925 tys. zł z unijnych funduszy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Preumowa z marszałkiem województwa w tej sprawie została podpisana w 2008 r. Wniosek o unijną dotację - jak powiedziała dyrektor z Urzędu Miasta w Koszalinie Urszula Miller-Grzybowska - ma zostać złożony do końca tego roku.

Przy realizacji drugiego etapu inwestycji prawdopodobnie będą czynione starania o pozyskanie kolejnej unijnej dotacji z perspektywy finansowej 2014 - 2020.

Lotnisko ma uruchomić, a następnie nim zarządzać spółka celowa, w której udziały mogą objąć prywatne podmioty, do których skierowana jest oferta inwestycyjna.

Cywilny port lotniczy w oddalonym od Koszalina o 25 km Zegrzu Pomorskim ma powstać na dawnym wojskowym lotnisku zajmującym 305 hektarów z betonowym pasem startowym o długości 2,5 km i szerokości 60 m.

Od 2011 r. właścicielem tego terenu jest powiat ziemski Koszalin. Lotnisko trafiło do niego na mocy uchwalonej w lipcu 2008 r. nowelizacji ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego.

Uruchomienie cywilnego portu lotniczego w Zegrzu Pomorskim - jak napisano w ofercie inwestycyjnej - przewidują ogólnokrajowe dokumenty planistyczne, takie jak Program rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych z 2007 r. oraz Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030.

Dla planowanego lotniska sporządzono również analizy przedinwestycyjne na okres 30 lat jego funkcjonowania. Z dokumentów tych wynika, że projekt jest opłacalny ekonomicznie. Przewiduje się, że w pierwszym roku działalności z lotniska mogłoby obsłużyć ponad 20 tys. pasażerów, natomiast po 20 latach 211 tys. podróżnych.

Planowana siatka połączeń w pierwszym roku funkcjonowania portu zakłada 10 rejsów tygodniowo do Warszawy samolotem typu ATR 42, a w sezonie letnim jeden rejs czarterowy tygodniowo Airbusem A321 nad Morze Śródziemne.

W drugim roku działalności do krajowych połączeń z Warszawą i czarterów nad Morze Śródziemne miałby dojść trzy rejsy tygodniowo na jedno z europejskich lotnisk tranzytowych (Kopenhaga, Monachium, Frankfurt lub Berlin) i trzy rejsy w tygodniu do Londynu.

Lotnisko w Zegrzu Pomorskim zbudowano od podstaw w latach 50. ubiegłego wieku. Przez kilkadziesiąt lat stacjonowały tu myśliwce polskich sił powietrznych. W latach 70. uruchomiono tu cywilny terminal dla krajowych połączeń. Szczyt przewozów przypadł na rok 1979 - prawie 86 tys. pasażerów. Cywilne loty zlikwidowano w 1988 r. W 2002 r. lotnisko przestało używać wojsko.

Obecnie w Zegrzu Pomorskim odbywa się mały ruch lotniczy prywatnych samolotów, działa również Aeroklub Koszaliński oraz sezonowa baza Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.