Dolny Śląsk pionierem drogowego PPP

- Dolnośląski projekt drogowego partnerstwa publiczno-prywatnego będzie pilotażowym w skali kraju przedsięwzięciem - zdecydowali eksperci Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.

Ponad 300 km dróg wojewódzkich ma trafić w ręce prywatnych partnerów. Inicjatywa województwa zwyciężyła w konkursie ogłoszonym przez ministerstwo. Teraz otrzyma kompleksowe wsparcie MRR-u - doradztwo, pomoc w przygotowaniu inwestycji i wypracowaniu modelowej dokumentacji. To wszystko ma potem służyć kolejnym województwom, które zdecydują się wdrażać zapoczątkowaną przez marszałka województwa dolnośląskiego,  Rafała Jurkowlańca ideę.

Trasy Wrocław-Oława (przez Jelcz Laskowice), Bukowice-Trzebnica, Brzeg Dolny-Pęgów, Wrocław-Kąty Wrocławskie, Środa Śląska-Godzikowice - to tylko fragmenty dróg, które czeka remont i utrzymanie w ramach PPP. Łącznie, do naboru projektów ogłoszonego przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Dolny Śląsk zgłosił 315,6 km dróg wojewódzkich. Wszystkie pozostają w zarządzie Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei.

O ministerialne wsparcie wraz z dolnośląskim projektem walczyło 9 wniosków. Pochodziły one z województwa łódzkiego, Olsztyna, Krakowa, Nowego Dworu Mazowieckiego i Krosna. Ich wartość wynosiła od ponad 25 mln zł do 1 mld 981 mln zł.

Przekazanie utrzymania dolnośląskich dróg w ręce prywatnych przedsiębiorców to autorski projekt marszałka Rafała Jurkowlańca. Pierwszy przetarg pokazał ogromne zainteresowanie tematem przedsiębiorców, ale też ich obawy przed tym co nowe, nieznane i nieposiadające wypracowanych schematów postępowania. Wsłuchując się w sugestie potencjalnych inwestorów, tym razem województwo inaczej przygotowało warunki współpracy. Zdecydowano, że kolejny przetarg odbędzie się w trybie tzw. dialogu konkurencyj­nego. W ten sposób łatwiej będzie wzajemnie zrozumieć swoje racje i potrzeby.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego dało drogowemu PPP zielone światło. Rozstrzygnięty właśnie konkurs  ma za zadanie wypracować standardy prowadzenia  hybrydowych projektów PPP w zakresie modernizacji i utrzymania dróg. Projekty hybrydowe to takie, w których partner prywatny finansując budowę (przebudowę) może korzystać ze wsparcia środkami Unii Europejskiej.

Program przebudowy i utrzymania 315,6 km dróg wojewódzkich w okresie 15 lat będzie kosztował, według wstępnych szacunków wskaźnikowych, 637,35 mln zł. Sam koszt przebudowy oszacowano na 466,86 mln zł. Pozostałe wydatki, to koszty 15-letniego utrzymania dróg, marży i kredytów partnera prywatnego. W Wieloletniej Prognozie Finansowej Województwa Dolnośląskiego zarezerwowano na ten cel 209,67 mln zł. Jest to kwota wkładu własnego do projektu. Pozostałe środki planuje się pozyskać z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Z doświadczeń Dolnego Śląska będą mogły potem skorzystać inne samorządy. Partner prywatny zapewnia wyższy standard utrzymania drogi, a co za tym idzie zwiększa bezpieczeństwo jej użytkowników. Drogowe PPP jest realizowane z powodzeniem w wielu państwach Europy. Teraz Dolny Śląsk będzie wyznaczał kierunek pierwszego drogowego partnerstwa publiczno-prywatnego w naszym kraju.

Zobacz listę z wykazem dróg w dziale multimedia.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.