PARTNER PORTALU
  • BGK

Modernizacja dróg? Partner prywatny pomoże samorządom

  • AT    25 czerwca 2015 - 15:45
Modernizacja dróg? Partner prywatny pomoże samorządom
W Polsce nadal dominuje tradycyjny model utrzymania infrastruktury drogowej (fot.pixabay.com)

Samorządowcy doskonale wiedzą, że dana droga powinna być zmodernizowana, ale często brakuje na to pieniędzy. Jak sobie z tym poradzić?




Ostatnio na nowo ożyła dyskusja na temat utrzymania dróg w systemie "Utrzymaj standard". W kontekście tego warto zadać sobie pytanie na jakim etapie rozwoju modelu utrzymania infrastruktury jesteśmy dziś w Polsce?

Samorządy nie mają pieniędzy na naprawę dróg

- W Polsce nadal dominuje tradycyjny model utrzymania infrastruktury drogowej. Na większości dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych poszczególne prace utrzymaniowe zlecane są na zasadzie obmiaru i cen jednostkowych. Odejście od modelu tradycyjnego zostało zapoczątkowane w 2010 roku przez GDDKiA, która utrzymanie autostrad i dróg szybkiego ruchu realizuje w modelu "Utrzymaj standard". Obecnie już ponad 1 200 km jest utrzymywanych w tym modelu – informuje Grzegorz Cioch z FBSerwis, odpowiedzialny za pion utrzymania i zarządzania infrastrukturą.

Czytaj też: Które drogi doczekają się remontu?

Czy ten nowy model jest korzystny dla samorządów?

- Z pewnością tak. Często spotykam się z opinią, że na model "Utrzymaj standard" może pozwolić sobie bogata GDDKiA na nowo wybudowanych drogach. Uważam, że opinia ta jest całkowicie mylna. Model "Utrzymaj standard" - po jego modyfikacji do modelu "Doprowadź do standardu i go utrzymuj" - rozwiązuje wiele problemów samorządowych – wyjaśnia Cioch.

Samorząd nie musi się zadłużać

O stanie dróg na poziomie lokalnym nie warto dyskutować. Wszyscy wiemy, że wymaga on poprawy.

- Ileż razy jadąc po tych drogach w okresie pozimowym zastanawiamy się jaka ilość łat na metr kwadratowy drogi jest dopuszczalna. Oczywiście nie wynika to z braków kompetencji władz samorządowych w zarządzaniu infrastrukturą – mówi Cioch.

Jak wyjaśnia samorządowcy wiedzą doskonale, że dana droga powinna być zmodernizowana i przebudowana, ale brakuje na to środków finansowych.

- Pewnym remedium jest model "Doprowadź do standardu i go utrzymuj". To partner prywatny bierze na siebie ciężar sfinansowania inwestycji, bez zwiększenia poziomu zadłużenia partnera samorządowego. To partner prywatny dba, by inwestycja została zrealizowana szybko i w najwyższej jakości, gdyż niska jakość przebudowywanej drogi oznacza później wyższe koszty jej utrzymania. W efekcie modernizacji drogi lub jej sieci możliwa staje się również optymalizacja kosztów utrzymania – tłumaczy Cioch.

Partner prywatny zmodernizuje i utrzyma drogi

Czy istnieją przykłady zastosowania tego modelu na poziomie samorządowym?

- W Polsce jeszcze nie. Jesteśmy w trakcie procesów kształtowania tego modelu w województwie kujawsko-pomorskim oraz dolnośląskim. Jednak mamy przykłady realizacji podobnych kontraktów za granicą. Na przykład gminy Birmingham i Sheffield w Wielkiej Brytanii zdecydowały się na taki właśnie model. Oddały w utrzymanie sieć swoich dróg wraz z całą infrastrukturą podmiotowi prywatnemu, który je modernizuje, remontuje i utrzymuje. Bo w model "Doprowadź do standardu i go utrzymuj" wpleciony jest również system rozwoju sieci, czyli budowa nowych dróg gminnych – wyjaśnia Cioch.

Na czym polega model Utrzymaj standard?

Model "Utrzymaj standard" pozwala zarządcy dróg skupić się na kontroli standardu jaki wykonawca musi zgodnie z umową utrzymać. Standardy te są określone dla każdej klasy drogi krajowej i pod tym względem jednolite w całej Polsce. Sposób ich weryfikacji i kontroli także jest jasno określony.

Wykonawcy umów w ramach utrzymania mają za zadanie przede wszystkim utrzymać określony standard drogi krajowej, łącznie z bieżącymi naprawami małych uszkodzeń drogi (tzw. remonty cząstkowe), osiągać określone wskaźniki , z jakich będą rozliczani oraz tak zarządzać swoją pracą, aby była ona efektywna. Zamawiający tym samym obdarza wykonawcę dużo większym zaufaniem niż w przypadku poprzednich modeli utrzymania, gdzie decyzje o tym gdzie, kiedy i jak wykonawca ma utrzymać drogę, zapadały po stronie zamawiającego.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (2)

  • jechałdrogą, 2015-07-05 15:37:41

    A czy nie lepiej założyć spółkę gminną i naprawiać drogi gminne za pieniądze z podatku drogowego ? No oczywiście, nie będzie się opłacać, gdyż spółka gminna, może nie oddać haraczu komu trzeba a firma prywatna, musi.
  • złamanekoło, 2015-07-05 14:31:02

    Pomysł, nie głupi ale jakie będzie jego wykonanie w rękach POkrętaczy ? Oczywiście, natychmiast, rozpoczną się nadużycia i złodziejstwo, pomiędzy gminą a "opiekunem" drogi. Najpierw, będą "przetargi" a potem "realizacja", umowy. Pieniądze, oczywiście znajdą się, bo na c...o ? przez cały czas, płacimy, podatek drogowy w cenie benzyny ? Rząd, odbiera go sobie skutecznie w akcyzie a potem nim, "rządzi". Ile pieniędzy, gmina dostanie na realizację umów z "operatorami" gminnych dróg, to też, będzie sprawa układów, pomiędzy wojewodą i marszałkiem województwa a Warszawą. Tak w końcu będzie, że "operator", czy zwał go, zarządca drogi, będzie brać grubą forsę, zalepi parę dziur w drodze i odda haracz, komu trzeba w gminie a właściciele pojazdów, nadal będą łamać koła i płacić podatek drogowy oraz mandaty. Porównywanie, tego pomysłu z sukcesami w gminach angielskich, nie ma sensu. Dlatego, że tam, urzędnik gminny, boi się ukraść lub "przekręcić" choćby nawet jednego centa.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.