PARP publikuje 4 raporty na temat rynku PPP w Polsce

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wraz z Instytutem PPP przygotowały cztery raporty dotyczące rynku partnerstwa publiczno-prywatnego w różnych obszarach gospodarki: termomodernizacji, ochrony zdrowia, budownictwa komunalnego oraz gospodarki odpadami.
PARP publikuje 4 raporty na temat rynku PPP w Polsce
Projekty PPP z zakresu termomodernizacji są najpopularniejsze. Fot. Gmina Kozłowo

Termomodernizacja: najbardziej popularne projekty

Najczęściej realizowanymi inwestycjami w formule partnerstwa publiczno-prywatnego w obszarze termomodernizacji są przede wszystkim przedsięwzięcia mające na celu obniżenie wydatków na energię cieplną i elektryczną, przeprowadzenie kompleksowych prac termomodernizacyjnych i robót budowlanych, a także poprawę estetyki obiektów.

Na tle całego rynku PPP w Polsce przedsięwzięcia z obszaru termomodernizacji charakteryzują się bardzo wysoką skutecznością. Eksperci jako jedną z przyczyn takiego stanu wskazują na sposób wynagradzania partnerów prywatnych – płatność bezpośrednio z budżetu strony publicznej, która w znacznej części pochodzi z oszczędności uzyskanych dzięki realizacji przedsięwzięcia.

Ze swej natury, projekty energooszczędne mają tę zaletę, że nawet jeśli wynagrodzenie przedsiębiorcy jest płatne ze środków publicznych, to ich wdrożenie powoduje zmniejszenie obciążenia samorządów, ponieważ przyczynia się do oszczędności w wydatkach bieżących.

Eksperci prognozują, że zainteresowanie projektami PPP w obszarze termomodernizacji będzie rosło w związku z europejską strategią „Europa 2020”, która zakłada ograniczenie przez państwa członkowskie zużycia energii pierwotnej do 2020 roku o 20 procent w stosunku do zużycia w 2010 roku.

Dodatkowym czynnikiem wspierającym rozwój formuły PPP w tym obszarze jest możliwość pozyskania bezzwrotnego dofinansowania ze środków europejskich lub źródeł krajowych, np. w ramach tzw. Systemu Zielonych Inwestycji (GIS).

Budownictwo komunalne: wciąż rzadkość

Przedsięwzięcia PPP w obszarze budownictwa komunalnego zwykle polegają na powierzeniu partnerowi prywatnemu obowiązków związanych z zaprojektowaniem i budową budynku mieszkalnego i/lub zarządzaniem bądź utrzymaniem obiektu mieszkalnego przez określony czas.

W Polsce zastosowanie formuły partnerstwa w budownictwie komunalnym jest wciąż rzadkością. Spośród niewielkiej liczby postępowań (11 projektów) tylko jedno zakończyło się podpisaniem umowy. Najważniejszą przyczyną takich statystyk jest ograniczona skłonność samorządów gminnych do zaciągania wobec partnera prywatnego wieloletnich zobowiązań finansowych.

Specyfiką tych projektów jest przejęcie zasadniczej części ryzyka popytu przez stronę publiczną, podczas gdy na partnerze prywatnym ciążyć ma zasadnicza część ryzyka dostępności. Taki podział wiąże się z modelem wynagrodzenia partnera prywatnego, opartym o regularne płatności podmiotu publicznego, których wysokość zależna będzie od poziomu dostępności infrastruktury.

Ograniczona wielkość nadwyżki operacyjnej wielu gmin i niepewność co do sposobu klasyfikacji zobowiązań z umów o PPP ze względu na dług publiczny powodują, że wolne środki gminy decydują się alokować na inne projekty inwestycyjne.

Eksperci wskazują, że najważniejszym warunkiem powodzenia projektów PPP w obszarze budownictwa komunalnego jest gotowość samorządów do finansowania strony prywatnej z budżetu gminy. Do przedsięwzięć najatrakcyjniejszych z punktu widzenia przedsiębiorców należą te z zakresu realizacji obiektów kubaturowych, czyli inwestycje oparte na formule opłaty za dostępność. Ważna jest również skala projektu – największym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców będą cieszyć się inwestycje o wartości kilkudziesięciu milionów złotych.

Gospodarka odpadami i wodociągowo-kanalizacyjna

Jeśli chodzi o przedsięwzięcia z obszaru wodno-kanalizacyjnego, to udział sektora wodociągowo-kanalizacyjnego w skali całego rynku PPP w Polsce jest znaczny. Spośród ok. 250 różnych projektów PPP, dla których do końca 2014 r. podmioty publiczne poszukiwały wsparcia kapitałowego, 17 dotyczyło gospodarki odpadami i wodociągowo-kanalizacyjnej. Zawarto aż 7 umów koncesji na usługi, co stanowi 15 % wszystkich podpisanych kontraktów koncesyjnych.  

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.