PPP sposobem na rozwój przedsiębiorczości

  • newseria.pl
  • 25-04-2013
  • drukuj
Z danych MRR wynika, że do tej pory podpisano 30 umów PPP, z czego cztery objęte są współfinansowaniem unijnym. Wartość tych umów to w sumie ponad 2 mld zł. Ministerstwo liczy na znaczący wzrost liczby takich umów w latach 2014-2020. Działania resortu wspiera Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
PPP sposobem na rozwój przedsiębiorczości

- Formuła partnerstwa publiczno-prywatnego jest sposobem na wspieranie i rozwój przedsiębiorczości oraz poprawę konkurencyjności firm - tłumaczy Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP. - Przedsiębiorcy poprzez współpracę z samorządami i realizację wspólnych projektów również mogą się rozwijać.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości od dłuższego czasu włącza się w promocję takich działań. Efektem były m.in. prowadzone szkolenia. Przygotowano serię materiałów informacyjno-edukacyjnych, które mogą być wykorzystywane przy przygotowywaniu projektów. Wszelkie niezbędne informacje można znaleźć na prowadzonym przez PARP portalu internetowym, poświęconym tej tematyce.

Czytaj też: Projekt PPP pod lupą banku

- Jesteśmy instytucją, która promuje i wspiera działania instytucji takich jak Ministerstwo Gospodarki czy Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, które też tę formułę partnerstwa publiczno-prywatnego promują - mówi prezes Agencji. - Są to głównie małe projekty, dotyczące lokalnych usług i użyteczności publicznej, najczęściej z obszaru małej infrastruktury, energetyki i służby zdrowia.

W takie inwestycje zaangażowane są zwykle mikro, małe i średnie firmy. Ta forma współpracy między samorządami a lokalną przedsiębiorczością nie jest żadnym novum. Przynajmniej w Europie, gdzie są liczne przykłady pomyślnie przeprowadzonych inwestycji.

- W innych krajach europejskich, tak jak i w Polsce, są przykłady zarówno doskonałych projektów, jak i mniej udanych, ale na pewno ta formuła ma tam większe znaczenie i jest jednym z ważniejszych sposobów finansowania usług publicznych - wyjaśnia Bożena Lublińska-Kasprzak.

Działania promujące formułę PPP wynikają z rosnących oczekiwań przedsiębiorców. Z przeprowadzonych w ubiegłym roku przez PARP badań wynika, że z jednej strony jest chęć i wola współpracy między partnerami, z drugiej zaś jest pewna niewiedza i brak doświadczenia, które stoją na przeszkodzie w rozwoju tej formuły. Bez odpowiedniego wsparcia, przede wszystkim w obszarze promocji, nie uda się pokonać tych barier.

- Trzeba pokazywać dobre przykłady i wspierać merytorycznie oraz finansowo te instytucje, które takie projekty chcą realizować - podkreśla prezes PARP.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.