Projekty PPP same się nie wypromują

• Wielu przedstawicieli podmiotów publicznych zainteresowanych skorzystaniem z formuły PPP obawia się o brak zainteresowania projektem wśród potencjalnych inwestorów.
• Jak ocenić lub zwiększyć atrakcyjność projektu dla przedsiębiorców? Jak zapewnić sobie współpracę w wiarygodnym partnerem?
• Odpowiedzią są odpowiednie działania na przygotowawczym etapie przedsięwzięcia.
Projekty PPP same się nie wypromują
Otwarcie na partnerów, spójna wizja rozwoju, profesjonalizm i rzetelne przygotowanie z pewnością zachęcają potencjalnych inwestorów do nawiązania współpracy z podmiotem publicznym (fot.pixabay)

Partnerstwo publiczno-prywatne to z reguły współpraca nieco bardziej skomplikowana niż tradycyjne zamówienie publiczne udzielane w trybie przetargu. Przygotowanie projektu partnerskiego wymaga więc odpowiednich przygotowań. Zasadnicza ich część to ustalenie odpowiedniej koncepcji projektu i jej promocja.

Pokazać się inwestorom

Przygotowując projekt PPP nie wolno zapominać, że celem końcowym jest nawiązanie efektywnej współpracy z prywatnym inwestorem. By kooperacja taka faktycznie była udana, konieczne jest zagwarantowanie przedsiębiorcom możliwości wpływu na kształt projektu już na etapie tworzenia jego wstępnych założeń.

- Tymczasem kwestia ta jest niestety często bagatelizowana przez sektor publiczny, co może mieć przykre konsekwencje. Przyjęcie określonych założeń bez choćby minimalnej ich weryfikacji może skutkować zupełnym brakiem zainteresowania wśród inwestorów – mówi radca prawny Damian Michalak, członek zarządu Polskiej Izby Partnerów Prywatnych.

Odpowiednie przygotowanie inwestycji przynieść może wyłącznie korzyści z których najważniejszymi są większa wiarygodność podmiotu publicznego jako rzetelnego partnera i większe szanse na pozyskanie do realizacji przedsięwzięcia podmiotu dysponującego odpowiednim know-how i doświadczeniem.

Po co promować projekt PPP?

Metod dotarcia z projektem PPP do inwestorów jest wiele. Rekomendowanym minimum może być np. zorganizowanie forum inwestorskiego, informacje w prasie branżowej i mediach elektronicznych, patronaty instytucji odpowiedzialnych za rozwój PPP.

Standardem w większych instytucjach staje się ponadto tworzenie stron internetowych poświęconych ofercie inwestycyjnej danej jednostki. Polecanym działaniem jest także dedykowanie konkretnej komórki w danym urzędzie celom związanym z obsługą inwestorów i jej aktywna działalność.

- Po co to wszystko? Z dwóch zasadniczych powodów. Pierwszy z nich to ustalenie kształtu projektu, który nie dość, że będzie wykonalny prawno-organizacyjnie, to spotka się z zainteresowaniem rynku. Dlatego ważne jest nie tylko informowanie przez podmiot publiczny o planowanej inwestycji, ale otwartość na dialog z przedsiębiorcami – zaznacza przedstawiciel Izby.

Doradzając uczestnikom rynku PPP na początku przedsięwzięcia zawsze warto poznać wstępną wizję projektu. To czasami poznanie odpowiedzi na kilkadziesiąt pytań, które pozwalają doprecyzować poczynione na wstępie założenia, by następnie poddać je weryfikacji potencjalnych partnerów prywatnych.

- W swojej bazie staramy się gromadzić jak najwięcej pomysłów inwestycyjnych z sektora publicznego, by przedsiębiorcy mogli nie tylko pozyskać informacje o planowanych przedsięwzięciach, ale także móc je odpowiednio zaopiniować i przekazać pomysłodawcy – mówi Damian Michalak.

Informacja zwrotna ze strony rynku bywa dla podmiotu publicznego bezcenna, gdyż pozwala stworzyć projekt rzetelnie i atrakcyjnie dla rynku eliminując ryzyko fiaska całego postepowania o wybór partnera prywatnego – dodaje przedstawiciel Polskiej Izby Partnerów Prywatnych.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.