PARTNER PORTALU
  • BGK

Smart Cities poprawią egzystencję mieszkańców?

  • Włodek Kaleta    12 marca 2018 - 06:00
Smart Cities poprawią egzystencję mieszkańców?
Nie ma jednolitej koncepcji rozwoju, tak jak nie ma "kanonicznej" definicji inteligentnego miasta - mówi Tomasz Kulisiewicz (Fot. PKN)

- Nie ma jednej definicji inteligentnego miasta, więc nie ma jednego określonego progu czy zestawu wskaźników, dla którego o jakimś mieście można powiedzieć: oto Warszawa, Wrocław, Gdynia czy Poznań osiągnęły stan miasta inteligentnego. Tym bardziej że zarówno osiągnięty pod tym względem stan, jak i oczekiwania oraz potrzeby miasta i jego mieszkańców też się zmieniają – zapewniał PortalSamorzadowy.pl dr Tomasz Kulisiewicz, zastępca dyrektora Ośrodka Studiów nad Cyfrowym Państwem.




• Mieszkańcy nie oceniają inwestycji pod kątem tego, czy przekształcają miasto w inteligentne, czy nie. Dla nich najbardziej pożądane są te, które sprawiają, że będzie się im lepiej i wygodniej mieszkało.

• Małemu miastu zwykle nie jest potrzebny inteligentny system wskazywania miejsc na parkingach, ale np. obwodnica, by przez środek miasteczka nie przejeżdżały na przejście graniczne kolumny TIR-ów.

• Konieczne jest wypracowywanie przez samorządy kompleksowego programu przebudowy miasta w miasto inteligentne i aktualizowanie go na bieżąco we współpracy z mieszkańcami i ich organizacjami, aktywistami miejskimi, przedsiębiorcami, środowiskami akademickimi.

****

Top inwestycje, jak sama nazwa sugeruje, powinny być najbardziej pożądane przez mieszkańców miast. Należą do nich także te, które służą przekształcaniu miast w inteligentne? Określenie „Inteligentne Miasta” jest obecnie bardzo modnym zwrotem, słowem-wytrychem. Dla mieszkańców polskich miast i ich włodarzy to wciąż jednak nowe wyzwanie. Czy zbudowanie inteligentnego miasta jest w ogóle możliwe?

Tomasz Kulisiewicz: - Mieszkańcy miast nie rozważają pożądanych inwestycji pod kątem tego, czy przekształcają one miasto w inteligentne, czy nie. Dla nich najbardziej pożądane są te inwestycje, które sprawiają, że w mieście będzie się mieszkało lepiej, wygodniej, że miasto będzie dobrze zaplanowane i efektywnie zarządzane, przyjazne dla nich, a więc będzie zaspokajać ich różne potrzeby.

Wynika z tego, że lista priorytetów będzie inna dla mieszkańców każdego z miast w zależności od lokalnych potrzeb i lokalnych problemów. Małemu miastu zwykle nie jest potrzebny inteligentny system transportowy czy wskazywanie miejsc na parkingach miejskich, ale na przykład obwodnica, dzięki której przez rynek nie będą przejeżdżały kolumny TIR-ów jadących na przejście graniczne.

Dla Krakowa inwestycją bardzo pożądaną byłaby radykalna rozbudowa sieci centralnego ogrzewania, żeby pozbyć się pieców węglowych - ale pojawia się wtedy pytanie: kto za to zapłaci?

Koncepcja inteligentnych miast, jako pojęcie, funkcjonuje od około 15 lat. Przez ten czas rozwijała się, ewoluowała. Jaki jest jej zasadniczy kierunek?

Nie ma jednolitej koncepcji rozwoju, tak jak nie ma "kanonicznej" definicji inteligentnego miasta. Natomiast zmianą w ostatnich latach w stosunku do pierwotnych koncepcji rozwojowych jest przesunięcie nacisku z aspektów ściśle technicznych, informatycznych, na bardzo szerokie podejście: od zagadnień planowania przestrzennego, przez demografię czy sprawność zarządzania miastem, po ochronę środowiska i energetykę -  i dopiero wszystko razem powiązane systemami informatycznymi.

Czytaj też: Smart cities w Polsce. Dobre praktyki wciąż niezbyt popularne





REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (1)

  • w.potega@neostrada.pl, 2018-03-12 09:54:58

    Dam przykład absurdu rozmowy o inteligentnym mieście jako czymś nadrzędnym. Mamy w Warszawie nadmiar samochodów osobowych. W stolicy bogatej Szwajcarii co druga rodzina ma samochód, a w Warszawie pewnie już mamy 2 - 3 samochody na rodzinę. Korków i smogu przybywa. Trujemy się i tracimy czas. Potrzeb...na jest nam zmiana postaw, czyli kształcenie. Tymczasem władze Warszawy chcą zbudować tunel pod stacją PKP w Rembertowie, żeby dodać miastu samochodów, tych z ościennych gmin. Zamiast budować stacje przesiadkowe przy stacjach PKP, zapychamy miasto samochodami i trujemy ludzi. Uczenia się potrzebujemy, bazując na doświadczeniach, w tym przypadku doświadczeniach transportowych. Nie jest łatwo, jak się okazuje, sobie powiedzieć, przesiadam się na rower, autobus i pociąg, a będzie to pożyteczne. Szybciej przemieszczam się już teraz po mieście zostawiając swój samochód w domu. W przyspieszenia i w czyste powietrze trzeba inwestować, nie w zapychanie miasta samochodami.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.