• PARTNERZY PORTALU

Linia kolejowa Kraków-Katowice przejdzie modernizację

Przetarg na modernizację odcinka linii kolejowej Jaworzno Szczakowa-Trzebinia na trasie Katowice-Kraków ogłosił w środę (23 września) zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP PLK.

To jeden z przetargów zmierzających do zakończenia trwającej od lat - z problemami - modernizacji tej trasy. W połowie roku spółka miała już w toku dwa pierwsze postępowania na dokończenie robót: dla odcinków między Krzeszowicami i Krakowem. Do końca zapowiadała ogłoszenie przetargów na pozostałe dwa odcinki: z Krzeszowic przez Trzebinię do Sosnowca Jęzora.

Zakładająca wykorzystanie środków unijnych na lata 2007-2013 modernizacja trasy Katowice-Kraków rozpoczęła się w 2011 r. i miała zakończyć się w czerwcu 2014 r. Pierwotnie podzielono ją na trzy odcinki: Kraków-Krzeszowice, Krzeszowice-Trzebinia oraz Trzebinia-Sosnowiec Jęzor. Na wszystkich powstały problemy i opóźnienia.

Wielka Ofensywa Inwestycji Kolejowych

W środę PKP PLK poinformowały w komunikacie, że to już kolejny, po miliardowym przetargu na system łączności GSM-R, przetarg zarządcy infrastruktury i element tzw. Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych. Według spółki zastosowana formuła przetargu ograniczonego pozwoli na wybranie sprawnych i dobrze przygotowanych wykonawców, co wpłynie na terminową realizacje zadania.

Modernizacja całego tego fragmentu linii kolejowej E30 miała się zacząć w 2010 r., a jej zakończenie planowano na lata 2014-15. Choć pierwotnie zakładano objęcie unijnym projektem dłuższego odcinka linii od granicy Zabrza i Gliwic do Krakowa (stąd w oficjalnej nazwie dotychczasowego unijnego projektu odcinek Zabrze-Kraków), wskutek kalkulacji finansowych skrócono go do odcinka Sosnowiec Jęzor-Kraków.

W zamian dla odcinka Gliwice-Sosnowiec Jęzor przygotowano mniejsze inwestycje zakładające przywracanie prędkości, z jakimi pierwotnie mogły jeździć tam pociągi (zwykle 100 km/h) - te tzw. rewitalizacje są stopniowo realizowane przez PLK bez większych przeszkód.

Inwestycje dzięki unijnej dotacji

Ostatecznie w ramach środków UE na lata 2007-2013 dla modernizacji trasy między Katowicami a Krakowem opracowywano dokumentację projektową i pozyskiwano decyzje administracyjne (wraz z modernizacją odcinka Sosnowiec Jęzor-Jaworzno Szczakowa).

Realizacja zasadniczych robót budowlanych planowana jest w perspektywie finansowej 2014-2020. PKP PLK przypomniały, że finansowanie modernizacji linii Katowice-Kraków zapewnić ma unijny instrument finansowy "Łącząc Europę".

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

Mam ten sam problem, W sieci znalazła taką informację (potwierdzoną w różnych źródłach)
"Co trzeba było zrobić, aby odszkodowanie otrzymać? Jeśli

nawet toczyło się postępowanie o wywłaszczenie pod drogę

i nie było wiadomo, jak się ono skończy, zapobiegliwy
...

właściciel powinien złożyć wniosek o odszkodowanie. Przeciętny obywatel oczekiwał, iż zostanie poinformowany przez organ, że powinien złożyć wniosek o odszkodowanie. Z ustawy nie wynika jednak taki obowiązek dla organu, a

sądy przyjmują, że obowiązek informacyjny z art. 9

kodeksu postępowania administracyjnego obejmuje

informowanie o prawach strony tylko w danym postępowaniu,

a ponieważ postępowanie odszkodowawcze jest odrębnym

postępowaniem od postępowania wywłaszczeniowego, więc nic nie muszą, ani mówić ani pisać."
rozwiń

Renia, 2015-12-13 02:58:34 odpowiedz

dlaczego pkp nie płaci właścicielom wywłaszczonych działek wzdłuż linii kolejowej Kraków-Katowice ? Zostałem wywłaszczony ( zabrano mi część działki ) ciągle otrzymuję dokumenty z architektury krakowskiej : że wszczęto postępowanie o pozwolenie na budowę , wstrzymano postępowanie, uzyskano pozwoleni...e na budowę potem z geodezji krakowskiej o podziale mojej działki ( na dwie z czego części ,jedna już wpisana jako PKP ) teraz z UM Krakowa o zmianę opłaty rocznej ponieważ moja działka jest mniejsza a o gratyfikacji finansowej nikt się ne zająknie. O co tu chodzi ? Czy jest to rozbój w biały dzień ? rozwiń

właścicel działki, 2015-10-06 22:43:09 odpowiedz

Dlaczego przetargi!!!!????? Tu powinien być wybrany wykonawca z "wolnej ręki"! Jak dla mostu w Mszanie na A1

soad, 2015-09-24 09:11:13 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE