• PARTNERZY PORTALU

Modernizacja linii Kraków – Katowice zakończy się w połowie 2019 r.

W sierpniu tego roku należy spodziewać się zamknięć torów na odcinku Krzeszowice – Kraków Główny Towarowy.
Modernizacja linii Kraków – Katowice zakończy się w połowie 2019 r.
Modernizacja linii Kraków – Katowice zakończy się w połowie 2019 r. Fot. Pixabay.com

Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły pierwszy i prowadzą trzy kolejne przetargi mające prowadzić do dokończenia trwającej od lat – z problemami – modernizacji tej trasy.

Zakładająca wykorzystanie środków unijnych na lata 2007-2013 modernizacja trasy Katowice – Kraków rozpoczęła się w 2011 r. i miała zakończyć w czerwcu 2014 r. Pierwotnie podzielono ją na trzy odcinki: Kraków – Krzeszowice, Krzeszowice – Trzebinia oraz Trzebinia – Sosnowiec Jęzor. Na wszystkich powstały problemy i opóźnienia.

W 2014 r., gdy wiadomo już było, że nie uda się zrealizować robót przy wykorzystaniu poprzednich środków unijnych, PKP PLK zaczęły aktualizować harmonogram i scenariusz prac, a fundusze poprzenoszono na inne zadania. Zasadniczą część modernizacji linii Kraków – Katowice przewidziano wówczas do realizacji w perspektywie finansowej 2014-2020.

Na odcinkach Sosnowiec Jęzor – Trzebinia oraz Trzebinia – Krzeszowice zawarto porozumienia z wykonawcami, ograniczające umowy do opracowania dokumentacji projektowej wraz z niezbędnymi decyzjami administracyjnymi i realizacją robót modernizacyjnych na odcinku Sosnowiec Jęzor – Jaworzno Szczakowa.

W marcu 2015 r. w dwustopniowym przetargu ograniczonym wybrano nowego wykonawcę dla odcinka Krzeszowice – Kraków Mydlniki. Za najkorzystniejszą PKP PLK uznały ofertę konsorcjum: Vias y Construcciones, Dragados i Electren (wcześniej roboty stanęły tam wobec upadłości Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury – lidera konsorcjum, które było pierwotnie odpowiedzialne za projektowanie i budowę linii).

W czerwcu ub. roku zakończyły się prace między Sosnowcem Jęzorem a Jaworznem Szczakową, polegające na kompleksowej modernizacji linii kolejowej (wymiana torów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym i kompleksowa przebudowa sieci trakcyjnej). Przebudowano tam ok. 12,3 km torów.

We wrześniu 2015 r. zarządca kolejowej infrastruktury ogłosił dwustopniowe przetargi ograniczone na odcinek Trzebinia – Jaworzno Szczakowa (w pierwszym etapie wpłynęło 11 wniosków o dopuszczenie do drugiego etapu) oraz na odcinek Trzebinia – Krzeszowice (wpłynęło 12 wniosków). Harmonogramy tych przetargów przewidują ich rozstrzygnięcie pod koniec 2016 r.

W trakcie postępowania przetargowego jest również odcinek Kraków Mydlniki – Kraków Główny Towarowy. Do złożenia ofert w drugim etapie PLK zaprosiły już 9 firm.

W I kwartale br. na odcinku Krzeszowice – Kraków Mydlniki rozpoczną się prace niewymagające zamknięć torowych. W sierpniu 2016 r. planowane są roboty wiążące się z koniecznością zamknięć na odcinku Krzeszowice – Kraków Główny Towarowy.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE