PARTNER PORTALU
  • BGK

Na DTŚ w Gliwicach trwają roboty wykończeniowe

  • aw/PAP    16 października 2015 - 08:07
Na DTŚ w Gliwicach trwają roboty wykończeniowe
Na dwa miesiące przed terminem zakończenia robót na odcinku G2 gliwicki magistrat przekazał w komunikacie m.in., że w wielu miejscach trwają już roboty wykończeniowe (fot.PTWP)

Na 15 grudnia przypada umowny termin zakończenia budowy ponad pięciokilometrowego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach - przypominają władze tego miasta. Aktualny pozostaje termin oddania inwestycji do użytku: wiosną 2016 r.




Budowa DTŚ to największa inwestycja realizowana od lat przez śląskie samorządy i najważniejsza, obok odcinka autostrady A4, arteria drogowa w aglomeracji katowickiej. Wytyczona możliwie w pobliżu centrów miast obsługuje ruch lokalny. Uzupełnia tym samym równoległą autostradę A4, przeznaczoną dla tranzytu.

Obecnie dostępny jest liczący 26,1 km odcinek średnicówki od węzła z trasą S-86 w Katowicach do węzła z ul. Kujawską w Gliwicach. Pierwszy gliwicki fragment DTŚ otwarto w listopadzie ub. roku. Odcinek G1 połączył istniejącą część trasy m.in. z węzłem z autostradą A1 i dalej np. z autostradami na zachód i południe (A4 na Wrocław i A1 na Ostrawę).

W Gliwicach budowana ukończeniu

Budowany od wiosny 2013 r. odcinek G2 ma 5,6 km długości i w większości charakter bezkolizyjnej ulicy miejskiej. Węższy niż pozostała część DTŚ (w większości po dwa pasy w każdym kierunku na jednej wspólnej jezdni) poprowadzi od końca odcinka G1 przy ul. Kujawskiej, przez centrum miasta, gdzie powstaje 500-metrowy tunel, do węzła drogi krajowej nr 88 z ul. Portową. Na całej tej długości powstaje 11 powiązań z istniejącym układem drogowym.

Na dwa miesiące przed terminem zakończenia robót na odcinku G2 gliwicki magistrat przekazał w komunikacie m.in., że w wielu miejscach trwają już roboty wykończeniowe.

Prawie gotowy jest np. 550-metrowy most nad rzeką Kłodnicą i terenami zalewowymi - na styku z pierwszą, przejezdną już częścią DTŚ w Gliwicach. Na wiadukcie i kładce w ciągu ul. Częstochowskiej powstają kolejne warstwy konstrukcyjne jezdni, a na ul. Dworcowej - docelowy układ drogowy.

W tunelu DTŚ pod ulicami Zwycięstwa i Dworcową w ścisłym centrum miasta w tym tygodniu ma się rozpocząć betonowanie obydwu jezdni. Gotowe są kanały kablowe, niezbędne do obsługi kilkunastu systemów zabezpieczeń. Montowane są okładziny ścian i lampy.

Na sporej części przyszłej trasy kończona jest budowa jezdni, trwa budowa ekranów akustycznych i barier ochronnych. Według miasta sporych nakładów sił wymagają jednak jeszcze takie miejsca, jak: łącznice z ul. Dworcową, odcinek od ul. Konarskiego do wlotu do tunelu czy budowa skrzyżowania na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Trwają końcowe roboty przy węźle DTŚ z ul. Jana Śliwki i przygotowania do otwarcia docelowego przejazdu nowym mostem nad Kłodnicą i przebudowanymi fragmentami ulic Jana Śliwki oraz Orlickiego. Według lidera budującego trasę konsorcjum, spółki Eurovia Polska, do 30 października niemożliwy będzie jeszcze wjazd w ul. Jana Śliwki z ul. Wybrzeże Armii Krajowej.

Są zapewnienia o grudniowym zakończeniu prac

Z relacji służb prasowych gliwickiego magistratu wynika, że podczas ubiegłotygodniowego spotkania prezydenta Gliwic Zygmunta Frankiewicza i wicemarszałka woj. śląskiego Stanisława Dąbrowy z przedstawicielami wykonawców, prezes spółki Eurovia Polska Eric Rouffet i jej wiceprezes Arkadiusz Kierkowicz zapewniali, że zadanie powinno zakończyć się terminowo.

Szacowana na 954,6 mln zł budowa odcinka G2 "średnicówki" w ub. roku napotkała na poważny problem z finansowaniem. Pierwotnie zapewnione środki (oparte o kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym, rezerwę subwencji ogólnej, Regionalny Program Operacyjny Woj. Śląskiego na lata 2007-2013 i budżety miast) okazały się niewystarczające.

Prowadzoną przez konsorcjum firm Eurovia Polska i Bilfinger Infrastructure budowę kontynuowano dzięki tzw. faktoringowi, a także przeniesieniu projektu z programu regionalnego do krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wiązało się to m.in. z przekwalifikowaniem odcinka G2 z drogi wojewódzkiej na krajową oraz przejęciem inwestycji od marszałka przez samorząd Gliwic.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.