• PARTNERZY PORTALU

Pół miliarda na rewitalizację kolejowego połączenia na Śląsku

Ważne w woj. śląskim linie kolejowe między Chybiem, Żorami, Rybnikiem i Nędzą chce zrewitalizować do 2019 r. zarządca kolejowej infrastruktury, PKP PLK. Spółka ogłosiła właśnie szacowany na ponad 500 mln zł przetarg na wykonanie tych prac. To ważne połączenie głównie dla ruchu towarowego, ale zyskać mają też pasażerowie składów osobowych.
Pół miliarda na rewitalizację kolejowego połączenia na Śląsku
fot.PTWP

Jak poinformował w środę rzecznik PLK Mirosław Siemieniec, zgodnie z planem w latach 2016-2019 odnowionych ma zostać łącznie 60 km linii nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691. Tworzą one połączenie Chybie-Żory-Rybnik-Nędza/Turze.

To odcinki przebiegające m.in. na obszarze Rybnickiego Okręgu Węglowego, w znacznej części obsługujące ruch towarowy w tej części woj. śląskiego. To również istotny fragment południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego. W ruchu towarowym trasa jest również odciążeniem dla głównej magistrali kolejowej E30 wschód-zachód (to linia Wrocław-Katowice-Kraków-Rzeszów).

Początek przewidzianego do rewitalizacji połączenia to węzeł Chybie - znajdujący się na głównej linii kolejowe Kraków/Katowice-Czechowice-Dziedzice-Zebrzydowice. Następnie trasa wiedzie na północ, do stacji w Żorach, gdzie zmienia kierunek, prowadząc na zachód do kolejnego węzła w Rybniku. Kolejna część połączenia to nadal wiodący na zachód odcinek do dwukierunkowego połączenia z linią kolejową Chałupki-Racibórz-Kędzierzyn-Koźle w pobliżu miejscowości Nędza.

Całe to połączenie ma znaczenie przede wszystkim w ruchu towarowym. Obecnie ruch pasażerski odbywa się na odcinkach Żory-Rybnik (kursują tamtędy pociągi z Bielska-Białej przez Pszczynę do Rybnika i Raciborza) oraz Rybnik-Nędza (fragmentem tej trasy, z wykorzystaniem dłuższego jej wariantu m.in. przez Rydułtowy, jeżdżą pociągi z Katowic oraz Bielska-Białej do Raciborza).

Inwestycja poprawi znaczenie kolei aglomeracyjnej na Śląsku

PLK przekonuje, że inwestycja przyniesie korzyść w postaci wzrostu znaczenia kolei aglomeracyjnej na Śląsku. Po zakończeniu prac zwiększy się bowiem przepustowość linii, a pociągi pojadą z prędkością do 100 km/h, co wpłynie na skrócenie czasu przejazdu w komunikacji pasażerskiej, a także płynny przejazd pociągów towarowych.

Prace obejmą m.in. w różnym zakresie stacje: Nędza, Sumina, Rybnik, Rybnik Gotartowice, Żory, Warszowice (obecnie nieczynna) oraz przystanki osobowe i tzw. posterunki odgałęźne: Turze, Nędza Wieś, Jejkowice, Ciepłownia, Studzionka, Strumień, Dębina, Szymocice, Górki Śląskie, Szczejkowice i Piaski (część z przystanków nie jest obecnie używana).

Pasażerowie na odnowionych stacjach i przystankach mają mieć do dyspozycji 18 odnowionych peronów. W wyznaczonych miejscach powstaną ekrany akustyczne. Inwestycja obejmie również rewitalizację 30 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów). Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, zmodernizowane zostaną urządzenia sterowania ruchem, przebudowane przejazdy kolejowe, a nowe rozjazdy będą miały ważne w zimie urządzenia elektrycznego ogrzewania.

PLK mają nadzieję, że wyborowi sprawnych i dobrze przygotowanych wykonawców będzie sprzyjało ogłoszone 27 listopada postępowanie w formie przetargu ograniczonego. Projekt o wartości ponad 500 mln zł ma być realizowany w ramach Krajowego Programu Kolejowego.

Zarządca kolejowej infrastruktury zapowiada te prace jako kolejną już inwestycję mające usprawniać ruch kolejowy "w bardzo ważnym społecznie i gospodarczo województwie". Niedawno PLK informowały, że dobiega końca jedno z zadań rewitalizujących odcinek linii kolejowej nr 131, tzw. magistrali węglowej, między Tarnowskimi Górami i Kaletami (Śląskie).

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE