• PARTNERZY PORTALU

Ponad 200 km dróg w 10 lat. Drogowy program dla Śląska

Budowę ok. 200 km dróg ekspresowych i autostrad, a także ponad 20 km nowej drogi krajowej oraz kilkadziesiąt inwestycji poprawiających bezpieczeństwo na istniejących trasach - przewiduje dla woj. śląskiego rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023(25).
Ponad 200 km dróg w 10 lat. Drogowy program dla Śląska
W 2017 r. miałaby ruszać inwestycja związana z budową na terenie woj. śląskiego dwujezdniowej ekspresowej trasy S11 (fot.PTWP)

Jednym ze sztandarowych i już realizowanych projektów tego programu w woj. śląskim jest kontynuacja budowy autostrady A1.

Przetargi związane z A1

Od marca ub. roku katowicki oddział GDDKiA prowadził cztery postępowania na wybór wykonawców kolejnych odcinków łącznie 56,9 km betonowej autostrady A1 między Częstochową (wraz z obwodnicą tego miasta) i Pyrzowicami.

Realizację całego fragmentu A1 Częstochowa-Pyrzowice podzielono na: odcinek F od węzła Rząsawa do węzła Blachownia (ok. 20,3 km; projekt i budowa), odcinek G od węzła Blachownia do węzła Zawodzie (4,7 km; projekt i budowa), odcinek H od węzła Zawodzie do węzła Woźniki (16,7 km; tylko budowa) oraz odcinek I od węzła Woźniki do węzła Pyrzowice (ok. 15,2 km; tylko budowa).

W ograniczonych przetargach wybrano już wykonawców wszystkich tych odcinków, z trzema z nich podpisano umowy. Dla odcinka F (obwodnica Częstochowy) opiewającą na 703,3 mln zł brutto umowę z konsorcjum spółek Salini Polska, Salini Impregilo i Todini Costruzioni Generali podpisano 12 października.

Wcześniej, 26 sierpnia i 1 września, podpisano umowy z wykonawcami odcinków I oraz G. Odcinek I zbuduje za 609,5 mln zł konsorcjum spółek Strabag Infrastruktura Południe oraz Strabag, natomiast odcinek G zaprojektuje i zbuduje za 219,4 mln zł konsorcjum spółek Berger Bau Polska oraz Berger Bau. Na podpisanie czeka jeszcze warta 574,5 mln zł umowa z wykonawcą odcinka H - konsorcjum spółek Strabag Infrastruktura oraz Strabag.

Pozostały 80-kilometrowy fragment autostrady Częstochowa-Tuszyn (wytyczony śladem istniejącej dwujezdniowej drogi nr 1) nowy PBDK przewiduje jako jeden z trzech w skali kraju projektów do realizacji w formule drogowej spółki specjalnego przeznaczenia. Środki na budowę mają być pozyskane przez taką spółkę z rynku kapitałowego.

Na terenie woj. śląskiego znajduje się liczący 16,8 km odcinek E tej trasy (koniec obwodnicy Częstochowy - granica woj. łódzkiego). Według danych wskazanych przez rzeczniczkę katowickiego oddziału GDDKiA Dorotę Marzyńską-Kotas dotąd opracowano dla niego dokumentację projektową i uzyskano zgodę na budowę. Wykonano badania archeologiczne, przeprowadzono wycinkę drzew i wyburzenia, a w latach 2015-2016 nabywane są grunty (pod kątem m.in. nowego węzła Mykanów i innej infrastruktury autostrady). Rządowy program nie określa terminu budowy tego odcinka.

W pobliże portu lotniczego Katowice obok Pyrzowic, gdzie obecnie kończy się południowy istniejący fragment A1, dociera od 2006 r. jedna jezdnia drogi ekspresowej S1 (ok. 9,5 km między węzłami Lotnisko i Podwarpie, gdzie S1 łączy się z drogami nr 1 i 86). 7 października katowicki oddział GDDKiA ogłosił przetarg (ograniczony, dwuetapowy) na budowę drugiej jezdni. Termin składania wniosków to 19 listopada br., podpisanie umowy przewidywane jest na grudzień 2016 r.

Na południowy wschód od węzła Podwarpie wiedzie tzw. Wschodnia Obwodnica GOP, najpierw mająca status drogi krajowej, a po niespełna 8 km przechodząca w ekspresową trasę S1. Nowy PBDK zakłada przebudowę pierwszego odcinka tej arterii do standardu trasy ekspresowej w latach 2017-2020. Dotąd uzyskano m.in. decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach tej inwestycji, w marcu br. minister infrastruktury uzgodnił program inwestycyjny (wprowadzony rozporządzeniem zestaw procedur i wytycznych związanych z prowadzeniem inwestycji).

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE