Wodzisław Śląski rozbudowuje dworzec i buduje centrum przesiadkowe

Samorząd Wodzisławia Śląskiego chce przebudować i rozbudować budynek tamtejszego dworca kolejowego, a także utworzyć przy nim centrum przesiadkowe – i zbudować w mieście nowe drogi rowerowe. Obecnie trwa wyłanianie wykonawców obu przedsięwzięć.
Wodzisław Śląski rozbudowuje dworzec i buduje centrum przesiadkowe
Przy dworcu utworzone ma zostać centrum przesiadkowe z okoliczną infrastrukturą drogową (fot.wikipedia)

Wpisują się one m.in. w plany uruchomienia - we współpracy z pobliskim Rybnikiem - dodatkowych pociągów łączących te miasta. Samorządom chodzi m.in. o zachęcenie mieszkańców do korzystania z transportu publicznego i odkorkowanie lokalnych dróg. Sprzyja temu wyremontowana w ostatnich latach linia kolejowa nr 158 Rybnik - Wodzisław Śląski - Chałupki.

W poprzednich latach samorząd Wodzisławia zdecydował, aby wraz z remontem linii nie budować przystanku kolejowego w rejonie istniejącego w tym mieście dworca autobusowego. W 2015 r. samorząd kupił od PKP miejscowy dworzec kolejowy. Zgodnie z realizowanymi obecnie zamierzeniami obiekt ten zostanie wyremontowany, a obok powstanie centrum przesiadkowe.

Wiosną tego roku miasto wyłoniło projektanta przebudowy i rozbudowy dworca, na początku sierpnia - otworzyło pięć ofert potencjalnych wykonawców. Przewidziane do marca 2019 r. prace zakładają zachowanie starej konstrukcji obiektu i zabiegi konserwatorskie (m.in. przywrócony zostanie naturalny kolor ceglanych murów). Docelowo dworzec z zewnątrz ma być podświetlony.

Do dotychczasowego budynku dostawiona ma zostać zewnętrzną klatka schodowa z windą; powstać ma też dodatkowa galeria, połączona z pierwszym piętrem dworca. Wewnątrz na parterze mają mieścić się m.in.: poczekalnia, strefa kas, skrzynki bagażowe, toalety, gastronomia i salonik prasowy; na piętrze - cztery sale przeznaczone na spotkania np. organizacji pozarządowych.

Przy dworcu utworzone ma zostać centrum przesiadkowe z okoliczną infrastrukturą drogową; miasto mają też przeciąć nowe drogi rowerowe. Przetarg na wykonawcę obu tych części inwestycji magistrat prowadzi od końcówki lipca; ostatnio przedłużając termin składania ofert - do 20 sierpnia br. Część przydworcowa ma być gotowa do wiosny 2019 r., część pozostałej infrastruktury - jesienią 2018 r.

Projektowana też już inwestycja związana z centrum przesiadkowym ma objąć m.in.: wjazd od ronda Karviny i utworzenie na części przylegającego skweru pętli i peronów dla autobusów oraz parkingu typu park&ride na 40 miejsc, budowę miejsca do bezpiecznego przechowania rowerów, wypożyczalni rowerów oraz parkingu dla osób niepełnosprawnych.

W ramach tego samego przetargu planowane jest też wyodrębnienie nowych ścieżek rowerowych wzdłuż obiegającej tzw. Nowe Miasto ul. 26 Marca oraz szerokiego ciągu pieszo-rowerowego od ul. Pośpiecha do Rodzinnego Parku Rozrywki "Trzy Wzgórza". Nowe trasy mają zostać włączone do obecnych dróg rowerowych.

Na przedsięwzięcia związane z dworcem i centrum przesiadkowym miasto zdobyło już unijne dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego. Pod kątem oszacowanego na 5,8 mln zł projektu rewitalizacji dworca dotacja z RPO to 4,9 mln zł (podczas otwarcia ofert przetargowych na wykonanie prac miasto określiło budżet zamówienia na 6,7 mln zł brutto).

Z kolei dofinansowanie pozyskane pod kątem szacowanych na 8,6 mln zł prac ujętych w projekcie centrum przesiadkowego - zbliża się do 6 mln zł (w dokumentacji przetargowej szacunkowy koszt poszczególnych części zamówienia miasto określiło na ponad 2,2 mln zł netto oraz niespełna 2,2 mln zł netto).

Jeżeli plany wodzisławskiego samorządu powiodą się, w czasie realizacji obu inwestycji liczba pociągów odjeżdżających z tego miasta w kierunku Rybnika powinna stopniowo zwiększać się

Niezależnie od obecnych siedmiu par pociągów uruchamianych przez należące do samorządu województwa Koleje Śląskie (w większości na trasie Katowice - Chałupki/Bohumin), Rybnik i Wodzisław chciały dopłacić do pierwszych dodatkowych połączeń już w grudniu br., a do kolejnych - od czerwca 2018 r. Docelowo miasta sygnalizowały wolę, aby między nimi kursowało ok. 20 par pociągów na dobę.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE