• PARTNERZY PORTALU

Sosnowiec pyta o tramwaje

Samorząd Sosnowca rozpoczął 30 września wysyłkę do mieszkańców 90 tys. ankiet z pytaniem, czy powinien przedłużyć linię nr 15 do dzielnic Zagórze i Dańdówka.

Sosnowiec pyta o tramwaje
Przedłużenie linii nr 15 w Sosnowcu kosztowałoby 190 mln zł. (Fot. MacQtosh/wikimedia.org)

Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami z Sosnowcem Tramwaje Śląskie mają już projekt przedłużenia „15” do tzw. placu Papieskiego, pracują też nad dalszym przebiegiem trasy do tzw. trójkąta w dzielnicy Dańdówka. Przedsięwzięcie zakładające budowę m.in. 10,2 km nowych pojedynczych torowisk oszacowano na 190 mln zł, przy wkładzie własnym miasta 70 mln zł.

Przedłużenie linii nr 15 w Sosnowcu byłoby największym przedsięwzięciem przygotowywanego przez należącą do 12 miast regionu spółkę Tramwaje Śląskie nowego unijnego projektu inwestycyjnego. Ramy tego szacowanego na ok. 880 mln zł projektu trafiły już do resortu infrastruktury i rozwoju. Przewidywane dofinansowanie z UE ma sięgnąć 63 proc.

Czytaj też: Tramwaje Śląskie: Aktualizacja projektu za 880 mln zł

Pytanie czy Sosnowiec powinien realizować tę inwestycję znalazło się na ulotce, jaką samorząd rozpoczął rozsyłać do wszystkich 90 tys. gospodarstw domowych w mieście. Na ulotkach znajduje się m.in. list do mieszkańców prezydenta Sosnowca Arkadiusza Chęcińskiego.

Chęciński wskazuje m.in., że choć zasadność planowanej równolegle – też przy wsparciu nowych środków unijnych – modernizacji odcinków istniejącej sieci tramwajowej w ul. Będzińskiej, Żeromskiego, Piłsudskiego i Wojska Polskiego (linie 21,26 i 27) nie budzi wątpliwości, pojawiają się one w przypadku przedłużenia linii tramwajowej nr 15 przez Zagórze do Dańdówki.

Chęciński opisuje zakres planów – przebieg nowej linii, przebudowę ulic i innej infrastruktury. Wskazuje, że pojawiają się głosy „wyrażające wątpliwości co do sensu przedłużenia linii nr 15”. „Podkreśla się, że z linii tej mało kto korzysta i czas podróży poprawi się nieznacznie. Podnosi się również argument, że lepiej inwestować w przyspieszone autobusy (...), stanowiące o wiele lepszy wybór dla chcących dojechać do centrum Sosnowca lub Katowic” – pisze prezydent.

„Z drugiej strony zwolennicy inwestycji argumentują, że transport szynowy to przyszłość komunikacji publicznej każdego miasta i na dodatek jest on ekologiczny (…), a Sosnowiec nie może sobie pozwolić na rezygnację z szansy rozbudowy linii tramwajowej, gdyż region nie posiada alternatywnego środka transportu szynowego w postaci metra czy kolei podmiejskiej” – przyznaje Chęciński.

„Ponieważ trudno jednoznacznie wskazać liczbę zwolenników czy przeciwników przeprowadzenia tej inwestycji, a miasto miałoby ją współfinansować, wydając aż 70 mln zł z własnych środków (…), jako samorząd sosnowiecki postanowiliśmy się zwrócić do państwa z prośbą o wyrażenie opinii w tej sprawie poprzez szerokie konsultacje społeczne” – wyjaśnia mieszkańcom prezydent.

Opinię można wyrazić wpisując na odwrocie ulotki swoje dane, zaznaczając czy jest się za tramwajową inwestycją, czy też nie, i dostarczając tak wypełnioną ulotkę przed 9 października do jednego z 16 wskazanych punktów konsultacyjnych w Sosnowcu (lub przesyłając na podany adres jej skan). Na jednej ulotce wypowiedzieć się może czterech pełnoletnich mieszkańców miasta. Wszystkie ulotki mają zostać rozesłane do poniedziałku.

Pytając o inwestycję tramwajową władze Sosnowca zachęcają jednocześnie do głosowania w drugiej edycji tamtejszego budżetu obywatelskiego. Głosowanie to będzie odbywało się w tych samych wymienionych punktach konsultacyjnych od 2 do 9 października lub na stronie konsultacje.sosnowiec.pl.

 

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

Do red.: Tak lepiej :)

stały czytelnik, 2015-09-30 16:17:54 odpowiedz

Do stały czytelnik: już się poprawiamy:)

red., 2015-09-30 16:12:14 odpowiedz

Zdjęcie nie dość, że archiwalne, to jeszcze z Katowic. Ogarnijcie się, drogi portalu.

stały czytelnik, 2015-09-30 15:36:37 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE