Ruda Śląska sięgnie po kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego

Władze Rudy Śląskiej zamierzają w ciągu czterech lat wykorzystać ponad 300 mln zł niskooprocentowanego kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na finansowanie rozpoczynanych inwestycji; jednocześnie będą starały się o ich dofinansowanie środkami zewnętrznymi
Ruda Śląska sięgnie po kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego
Razem z funduszami UE Ruda Śląska chce w latach 2016-2019 przeznaczyć na inwestycje 700 mln zł.

Razem z funduszami UE Ruda Śląska chce w latach 2016-2019 przeznaczyć na inwestycje 700 mln zł.

"Zamierzamy szybko ruszać z inwestycjami, m.in. z trzecim odcinkiem trasy N-S. Procedury związane ze środkami unijnymi rozkręcają się jednak dość wolno. Środki z EBI pozwolą nam na finansowanie rozpoczynanych przedsięwzięć, dla których będziemy też przygotowywać wnioski o fundusze unijne" - powiedział wiceprezydent Rudy Śląskiej Krzysztof Mejer.

Przypomniał, że podobnie miasto zaplanowało finansowanie trwającej już budowy drugiego odcinka trasy N-S. Budowa rozpoczęła się w połowie tego roku dzięki środkom własnym, pochodzącym m.in. z emisji obligacji.

Dzięki temu jednak, że inwestycja jest wysoko oceniana wśród przygotowywanych projektów unijnych, większa część ponoszonych wydatków powinna wrócić do miejskiej kasy.

Radni zgodzili się na kredyt

Na zaciągnięcie przez miasto ponad 300 mln zł kredytu z EBI zgodzili się już rudzcy radni. Po pozytywnej opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach samorząd będzie mógł podpisać umowę kredytową (na okres 25 lat).

Kredyt udzielany będzie w transzach, pierwsza z nich - według planów blisko 90 mln zł - miałaby spłynąć na początku przyszłego roku.

Pieniądze z EBI w całości trafią na inwestycje. Te miasto zaplanowało w wielu sektorach: transporcie drogowym, transporcie publicznym, ochronie środowiska (gospodarka wodą i odpadami), rewitalizacji obszarów miejskich, lokalach socjalnych i opiece zdrowotnej, szkolnictwie i kulturze, obiektach sportowych, energetyce czy zarządzaniu zasobami miejskimi.

Najwięcej mają kosztować drogi. W przyszłym roku miasto chciałoby rozpoczynać prace związane z trzecim etapem trasy N-S; możliwe więc, że przez pewien czas będzie finansowało budowę dwóch odcinków tej arterii naraz.

Środki z EBI

Środki z EBI mogą też trafić na przebudowę innych dróg, budowę węzła przesiadkowego, rewitalizację parków i przestrzeni miejskich oraz termomodernizacje placówek oświatowych.

Kredyt z EBI będzie dla miasta ważny w kontekście nowych środków UE.

"Dopiero w drugiej połowie tego roku rozpoczęły się pierwsze nabory wniosków na realizację projektów unijnych na lata 2014-2020. Za chwilę wejdziemy w okres ich intensyfikacji i z pewnością dojdzie do sytuacji, że w jednym momencie równolegle będziemy musieli finansować kilkanaście inwestycji. Na to muszą być pieniądze" - podkreślił Mejer.

"W tym roku przyznane zostały nam środki unijne jeszcze z programów na lata 2007-2013 za inwestycje już zrealizowane. Dlatego często żeby coś dostać trzeba będzie najpierw wyłożyć" - dodał wiceprezydent.

Samorząd Rudy Śląskiej przypomina, że EBI to instytucja finansowa Unii Europejskiej. Jego akcjonariuszami są państwa członkowskie UE. Bank udziela kredytów (lub je gwarantuje) publicznym i prywatnym podmiotom z państw-akcjonariuszy, a nadrzędnym celem jego działań jest przyczynianie się do harmonijnego rozwoju państw UE.

Z kredytów udzielanych przez EBI śląskie miasta korzystały już w przeszłości - m.in. Katowice i Gliwice.

W połowie listopada br. samorząd Rybnika zapowiedział sfinansowanie kredytem w tym banku wkładu do unijnego projektu budowy swojego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna (całość kosztów ponad 460 mln zł).

Budowana przez Rudę Śląską trasa N-S ma stać się komunikacyjnym kręgosłupem miasta łącząc dwie przecinające je główne arterie - autostradę A4 i Drogową Trasę Średnicową (droga wojewódzka nr 902).

Oddany do użytku w styczniu ub. roku pierwszy odcinek N-S liczy ok. kilometra. Wiedzie od istniejącego węzła DTŚ do węzła z rudzką ul. 1-go Maja.

W obecnym, drugim etapie prac powstaje m.in. ponadkilometrowy odcinek trasy od ul. 1-go Maja do ul. Bukowej wraz z dwupoziomowym węzłem z tą ulicą.

Trzeci etap obejmie zaprojektowaną już budowę trasy od ul. Bukowej do ul. Kokota w Bielszowicach wraz z dwupoziomowym węzłem. Na zaprojektowanie czekają czwarty i piąty odcinek N-S - od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej i od ul. Bielszowickiej do autostrady A4.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE