• PARTNERZY PORTALU

Ustawa krajobrazowa: Katowice tworzą własną uchwałę

Prace nad standardami dotyczącymi umieszczania reklam m.in. w parkach i na budynkach rozpoczęli samorządowcy z Katowic. Miasto ma zostać podzielone na strefy, z czego najbardziej newralgiczną będzie modernizowane jego ścisłe centrum.
Ustawa krajobrazowa: Katowice tworzą własną uchwałę
Rynek jest dzisiaj wizytówką miasta, a reklamy dominują przestrzeń i zaburzają ład przestrzenny - twierdzi prezydent Krupa (fot. katowice.eu)

Jak poinformowała asystentka prezydenta Katowic Wioleta Niziołek-Żądło, miasto rozpoczyna prace nad przygotowaniem projektu uchwały ustalającej "zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń w mieście Katowice". Jak dodała, uchwalanie takich "lokalnych kodeksów reklamowych" umożliwia miastom ustawa krajobrazowa.

Wzorowanie się na innych nie takie proste

"Katowice już teraz obserwują to, jak do tematu podeszły inne miasta, ale proste porównania mogą prowadzić na manowce. Inną specyfikę mają Kraków czy Poznań, inną Katowice. Na pewno część dobrych praktyk warto będzie jednak wykorzystać" - zaznaczyła Niziołek-Żądło.

Projekt, jak dodała, powstaje w wydziale planowania przestrzennego, bo procedura będzie zbliżona do procedury uchwalania Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego.

"To oznacza, że gotowy projekt będzie udostępniony publicznie i będzie można do niego zgłaszać uwagi. Na etapie powstawania projektu będą ze sobą współpracowały różne wydziały urzędu miasta, ale też poproszone zostaną o opinię - środowiska zewnętrzne, w tym architekci, urbaniści, organizacje pozarządowe czy instytucje związane z reklamą" - wyjaśniła Niziołek-Żądło.

Niedawno, jak poinformowała, Miejski Zarząd Ulic i Mostów, zgodnie z decyzją prezydenta miasta, negatywnie zaopiniował wniosek o umieszczenie dwóch wielkoformatowych nośników reklamowych na budynku Domu Handlowego Zenit przy ul. Rynek 12 w Katowicach.

Zenit znajduje się w ścisłym centrum miasta, gdzie kończą się - trwające kilka lat - prace związane z porządkowaniem tego obszaru pod względem architektonicznym i urbanistycznym. Jak napisał na swoim oficjalnym fanpage'u prezydent Marcin Krupa "rynek jest dzisiaj wizytówką miasta i ma charakter prestiżowy, a tego typu reklamy dominują przestrzeń i zaburzają ład przestrzenny".

Według Niziołek-Żądło efekty rozpoczętych działań będzie można zaobserwować najwcześniej za dwa lata. "Biorąc pod uwagę, że cała procedura może potrwać około roku, a na dostosowanie się do nowych przepisów będzie rok, to pierwsze efekty uchwały będziemy mogli obserwować nie wcześniej niż za dwa lata" - oceniła.

Reklamy i szyldy w trzech strefach

Naczelnik wydziału planowania przestrzennego Teresa Homan-Chanek, która będzie koordynowała prace zespołu powołanego do stworzenia projektu uchwały powiedziała, że będzie on regulował trzy kwestie. Po pierwsze związane m.in. z wielkością i odległością od siebie reklam wolnostojących, po drugie sposobu umieszczania reklam na budynkach. Ostatnia kwestia dotyczyć będzie szyldów, m.in. na sklepach, przedsiębiorstwach. Osobne standardy mogą dotyczyć miejsc krajobrazowych, w tym parków.

Homan-Chanek podkreśliła, że prawdopodobnie miasto zostanie podzielone na strefy, w których będą obowiązywały odmienne zasady umieszczania reklam. "Opracowanie standardów sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych ma związek z potrzebą porządkowania miasta. W tym procesie uczestniczyć będą zarówno mieszkańcy jak i przedsiębiorcy" - dodała naczelnik.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU