• PARTNERZY PORTALU

Wyższa kwota wolna od podatku a finanse samorządów: Gdzie odnajdzie się 6,86 mld zł

  • Agnieszka Widera
  • 07-12-2015
  • drukuj
Podniesienie kwoty wolnej od podatków może oznaczać problemy finansowe dla JST. W milionach złotych ubytki w kasie wyliczyły już śląskie i opolskie samorządy, alarmuje też Gdańsk. Braki może zrekompensować większy udział gmin, powiatów i województw w innych podatkach. Ale czy mieszanie w PIT i VAT to dobry pomysł?
Wyższa kwota wolna od podatku a finanse samorządów: Gdzie odnajdzie się 6,86 mld zł
- „Tak" dla wyższej kwoty od podatku, „nie” dla łupienia samorządów – pod takim hasłem odbyła się konferencja RAŚ w sprawie projektu prezydenta Andrzeja Dudy (fot.prezydent.pl)

Ruch Autonomii Śląska, który ma znaczącą reprezentację w samorządach na Górnym Śląsku apeluje o niezwłoczne wprowadzenie przez parlament mechanizmu, który wyrówna straty poniesione przez samorządy wskutek podniesienia kwoty wolnej od podatku.

- „Tak" dla wyższej kwoty od podatku, „nie” dla łupienia samorządów – pod takim hasłem odbyła się w poniedziałek (7 grudnia) konferencja RAŚ zapowiadająca złożenie w sejmiku śląskim projektu uchwały - rezolucji ws. podniesienia kwoty wyższej od podatku. Jerzy Gorzelik, przewodniczący RAŚ i radny wojewódzki podkreślał, że podobne uchwały zostaną przesłane na ręce przewodniczących wszystkich regionalnych sejmików w Polsce oraz pod obrady śląskich rad miast.

Wszyscy skorzystają, czy stracą na wyższej kwocie od podatku?

- Apelujemy do wszystkich samorządów, by podobne rezolucje przyjmowali jeszcze na grudniowych sesjach. Teraz zapadają decyzje odnośnie budżetów JST. Wszyscy w samorządzie wiedzą jak trudno jest związać koniec z końcem, a kolejny rząd nonszalancko podejmuje decyzje odbijające się na samorządowych finansach – mówił Gorzelik.

Chodzi o prezydencki projekt ustawy o nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rząd zakłada, że kwota wolna od podatku wzrośnie z obecnego poziomu 3091 zł do 8000 zł.

- Popieramy decyzję o wzroście kwoty wolnej od podatku, bo obecna jest na uwłaczająco niskim poziomie. Doceniamy, że prezydent szybko stara się realizować obietnice wyborcze, ale dlaczego kosztem samorządów? Dlaczego kosztem każdego z nas, bo wszyscy jesteśmy członkami samorządowych wspólnot? – pyta Gorzelik.

Jego zdaniem największym mankamentem projektu nowelizacji jest to, że nie ma w nim ani słowa o rekompensatach dla budżetów JST i to one w efekcie będą ponosiły ciężar zmian podatkowych.

Ustawa zakłada bowiem ubytek po stronie finansów publicznych na poziomie 15,58 mld zł z czego JST stracą 6,86 mld zł, a budżet centralny – 8,72 mld zł. Jednak rząd liczy na większe wpływy z podatku VAT i akcyzy (1,4 mld zł), na wpływy z nowego podatku od transakcji finansowanych (1,7 mld zł) oraz z podatku od sklepów wielkopowierzchniowych (3,5 mld zł).

- Rząd nie będzie stratny, stracą po raz kolejny gminy, powiaty i województwa – komentował Gorzelik. - Samorządy powinny o tym głośno mówić mieszkańcom.

Kto ile straci?

- Jeśli kwota wolna od podatku wzroście do 8 tysięcy złotych uszczerbek w dochodach miasta Gdańska wyniesie astronomiczne 121,3 mln zł – podkreśla Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.

Jego zdaniem podniesienie kwoty wolnej od podatku, bez jednoczesnej zmiany w systemie finansowania samorządów, uderzy głównie w biedniejsze samorządy, tam gdzie lepiej zarabiających jest niewiele.

Według obliczeń RAŚ, jeśli zmiany w podatku dochodowym wejdą w życie w proponowanym obecnie kształcie, województwo śląskie starci rocznie 30 mln zł. Dla śląskich powiatów ubytek wyniósłby 194 mln zł, dla gmin aż 745 mln zł.

 


KOMENTARZE (17)ZOBACZ WSZYSTKIE

Do martak: tylko niechaj nie zapomną o kimś, czyli żeby łatwo było egzekwować ten podatek i żeby nie było możliwości podejścia.

junior, 2015-12-14 02:42:42 odpowiedz

odnajdzie się w podatku od sieciówek, dobrze przynajmniej że będzie od obrotów. FHP pogodziło interesy Polski ze swoimi i dlatego Pis powinien ich posłuchać.

martak, 2015-12-14 00:28:08 odpowiedz

Do Bezrobotny: Dokładnie! Elektorat z grubymi fundamentami komunistycznymi musi się z czegoś utrzymać, poniżej przykłady kasa płynie:Celem dobra porządku prawnego, ujawniłem największą w historii powojennej Polski aferę gruntową-malwersacji finansowych autorstwa Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi... w kooperacji z starostami powiatowymi wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej, zacytuję sześć punktów z pisma Starostwa Powiatowego Chełmie sposób przeprowadzenia modernizacji gruntów rolnych z środków Unijnych przeznaczonych przez Marszałka Województwa Lubelskiego gdyż, w pozostałych powiatach i województwach sposób zmian oznaczeń gruntów rolnych wszystkich klas w obrębach gmin z oznaczenia „R” na „B” budowlane w przełomie 2012-2013roku był bliźniaczym, powyższe potwierdzają mapy klasyfikacyjne gruntów jak i mapy w zasobach geodezyjno kartograficznych
Symbol pisma OR.1510.5.2013 z dnia 25czerwca 2013roku.

1. Informacja o rozpoczęciu prac geodezyjnych oraz trybie postępowania została podana do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie jej na okres 14 dni w siedzibie Starostwa Powiatowego w Chełmie (od dnia 27.06.2011r. do 15.07.2011r.). Ponadto w celu dotarcia do jak największej liczby mieszkańców informację wywieszono w Urzędzie Gminy Chełm, przekazano sołtysowi wsi oraz ogłoszono w prasie lokalnej ( w gazecie Nowy Tydzień Chełmski w dniu 27 czerwca 2011r.).
2. Informacja o terminie i miejscu wyłożenia projektu operatu opisowo-kartograficznego z modernizacji ewidencji gruntów i budynków została wywieszona na okres 14 dni ( od dnia 22.06.2012 r. do dnia 09.07.2012 r.) w siedzibie Starostwa Powiatowego w Chełmie oraz ogłoszona w prasie o zasięgu krajowym (ogłoszenie ukazało się w dniu 22.06.2012 r. w Gazecie Wyborczej ). Ponadto w celu przekazania informacji o wyłożeniu w/w projektu ,mieszkańcom, zwrócono się pismem do sołtysa wsi Pokrówka z prośbą o wywieszenie w/w zawiadomienia na tablicy ogłoszeń sołectwa.
3.Wyłożenie projektu operatu opisowo- kartograficznego z modernizacji ewidencji gruntów i budynków w obrębach Pokrówka i Strupin Łanowy, podczas którego każdy, czyjego interesu prawnego dotyczą dane ujawnione w projekcie operatu, mógł zgłaszać uwagi do tych danych, odbyło się w dniach 9 do 27 lipca 2012r. w siedzibie Starostwa Powiatowego w Chełmie.
4. Uwagi zgłoszone do projektu były rozpatrywane o przyjęciu lub odrzuceniu przez uprawnionego pracownika Startowa Powiatowego przy udziale wykonawcy prac geodezyjnych i kartograficznych.
5.Po upływie terminu wyłożenia projektu operatu opisowo-kartograficznego stał się operatem ewidencji gruntów i budynków. Informację o tym Starosta Chełmski ogłosił w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego ( Dz. U. z dnia 11 września 2012, poz.2639).
6.Każdy,czyjego interesu prawnego dotyczą dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków ujawnione w operacie opisowo-kartograficznym mógł w terminie 30 dni od daty ogłoszenia czyli do dnia 11 października 2012r. zgłaszać zarzuty do danych. Zarzuty te Starosta rozstrzygał w drodze decyzji.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 06 listopada 2009 roku sygn. Akt IV S.A./W a 1407/09 „Stosownie do art. 28k.p.a stroną jest każdy czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. Źródłem interesu prawnego, o którym mowa w art28k.p.a mogą być przepisy prawa cywilnego, w szczególności prawa rzeczywistego. Interes w załatwianiu sprawy zmiany przeznaczenia na cele nierolnicze gruntów rolnych mają zatem ich właściciele. Decyzje w przedmiocie zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze związana jest z wykonywaniem własności nieruchomości. Jej brak ogranicza dysponowanie własnością, gdyż utrudnia obrót nieruchomościami, czy też uniemożliwia ich zabudowę. W związku z tym stwierdzić należy, że stronami w rozpoznawanej sprawie byli także wszyscy właściciele(wieczyści użytkownicy) działek wchodzących w skład spornego obszaru” W wyroku z dnia 23 czerwca 2010roku , sygn. akt II OSK 1017/09. Sąd orzekł w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego zasadni Sąd pierwszej instancji uznał, że właściciel takiego gruntu ma prawo strony w postępowaniu o zmianę przeinaczenia gruntu na cele nierolnicze. W uzasadnieniu Wyroku z dnia 25 stycznia 2011roku sygn. Akt II OSK 148/10 Najwyższego Sądu Administracyjnego orzekł „ zgoda o której mowa w art.7 ust 2 następuje w formie decyzji administracyjnej gdyż rozstrzyga sprawę co do jej istoty, a więc spełnia wymogi z art. 104 Kpa”
Niebyło nawet uchwalonego prawomocnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla danego obrębu Gminy Chełm, posiadała opracowany i zatwierdzony plan zagospodarowania przestrzennego Uchwałą Rady Gminy Nr XX/120/2004 i ogłoszony w Dz.Urz. Woj. Lubelskiego Nr 163 z dnia 10.09.2004roku który, stracił ważność po 5latach w 2009roku. Gmina opracowała i zatwierdziła Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Chełm Uchwałą Nr XXIV/221/2012 Rady Gminy Chełm z dnia 29.12.2012r.Stosownie do art. 101 ustawy o samorządzie gminnym Gmina Chełm nie powiadomiła stron postępowania właściciel gruntów dla powyższego obrębu czy też, wieczystych użytkowników o służących im prawach wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie w związku z, podjęciem przez gminę uchwały o przyjęciu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Wyżej wymienione Uchwały i daty potwierdził Wójt Gminy Chełm woj. Lubelskiego w pismach do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Chełmie, symbole pism Fp 3111.199.2014 z dnia 07 lipca 2014;Fp 3111.156.2014 z dnia 28 kwietnia 2014roku;Fp 3111.264.2014 z dnia 16 października 2014roku które mogę udostępnić.Wyrok Najwyższego Sądu Administracyjnego z dnia 09.11.2011roku sygn. Akt I FSK 1655/11 potwierdził, iż nie z ich inicjatywy doszło do zmiany planu zagospodarowania przestrzennego" nie dokonali też czynności z uzbrojeniem tych działek. Skoro sam fakt sprzedaży tych gruntów przez rolnika sprzedając te grunty jest podatnikiem podatku VAT " podobnie jak Naczelny Sąd Administracyjny rozstrzygał sprawy dotyczące opodatkowania VAT sprzedaży nieruchomości od wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE (TUSE) z 15 września 2013roku w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10 powyższe działania marketingowe wykroczyły poza zwykłe formy sprzedaży. Znowelizowane przepisy za poprzedniej kadencji PO-PSL miały rozwiązać problemy w orzecznictwie Sądów Administracyjnych poprzez dodanie w art. 7 ustęp 3a, który jednoznacznie określa strony w postępowaniu o udzielenie zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych gdzie, stroną jest Wójt. Burmistrz lub Prezydent miasta. Nie zaskarżono ustawy do Trybunału Konstytucyjnego podstawa art. 64 Konstytucji z art. 21 ustęp 1 co potwierdza podmiotowość stron postępowania , zasada ochrony własności jako zasada działania Państwa,( nowelizacja ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych z 2013roku poz. 503).Nie zatuszujecie gigantycznych przestępstw gospodarczych w związku z, podpisaniem nowelizacji ustawy 16 kwietnia 2013roku przez Prezydenta RP odsuniętego od władzy większością woli wyborców,naruszono nasze dobra osobiste. Powszechnie wiadomo w wyniku prac geodezyjnych na gruncie bez podpisu właścicieli pod operatami niemożna wprowadzić zmian lub, bez wniosku właścicieli czy też, wieczystych użytkowników w ewidencji gruntów, bowiem są stronami postępowania tym bardziej niemożna było wprowadzać zmiany w księgach wieczystych(dokumenty potwierdzające prawa własności i stanu prawnego gruntów nabytych) co świadczy starości niszczyli dotychczasowe zapisy w dokumentach urzędowych w Starostwach Powiatowych. Pozdrawiam. Marek Skomorowski
rozwiń

Marek.S, 2015-12-09 19:31:17 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE