PLK inaczej zaprojektują przebudowę stacji Katowice

PKP PLK zamawiają uzupełniające prace projektowe dotyczące przebudowy stacji Katowice. Dotychczasowe trwają od wiosny 2016 r. i są częścią planów przebudowy linii E65 między Będzinem i Zebrzydowicami. Nowe uwzględniają przeprowadzkę Kolei Śląskich sprzed roku.
PLK inaczej zaprojektują przebudowę stacji Katowice
PKP PLK zamawiają uzupełniające prace projektowe dotyczące przebudowy stacji Katowice. Fot. mat. pras. PKP PLK

• Dotychczasowy projekt, dzięki zwiększeniu przepustowości między Będzinem a Tychami, miał umożliwić tworzenie w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii tzw. kolei metropolitalnej.

• Ze względu na brak wystarczającego finansowania z CEF, PLK poinformowały jednak w połowie br. o odłożeniu realizacji kluczowej części inwestycji na kolejne lata (teraz powstanie dokumentacja dla całości prac, fizycznie wykonane zostaną one tylko na niewielkim odcinku).

• Zakres umowy obejmie: zmianę układów torowych na stacji Katowice (po stronie wschodniej i zachodniej, zapewnienie połączenia zaplecza Kolei Śląskich ze wszystkimi peronami stacji Katowice, a także z nowymi torami odstawczymi od strony wschodniej i peronem w stacji Katowice Ligota.

• Na oferty w przetargu na dokumentację uzupełniającą PLK planują czekać do 7 grudnia br.

Chodzi o część projektu zarządcy kolejowej infrastruktury pod nazwą: "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice". Został on przygotowany pod kątem unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF - Connecting Europe Facility).

Projekt ten, dzięki zwiększeniu przepustowości między Będzinem a Tychami, miał umożliwić tworzenie w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii tzw. kolei metropolitalnej. Ze względu na brak wystarczającego finansowania z CEF, PLK poinformowały jednak w połowie br. o odłożeniu realizacji kluczowej części inwestycji na kolejne lata (teraz powstanie dokumentacja dla całości prac, fizycznie wykonane zostaną one tylko na niewielkim odcinku).

Przetargi na wykonanie dokumentacji dla całej inwestycji (m.in. przygotowanie projektów budowlanych i pozyskanie niezbędnych pozwoleń) PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły w grudniu 2015 r. Poszczególne odcinki od wiosny 2016 r. projektuje pięciu wykonawców (łączna wartość zamówień to ok. 42,1 mln zł).

Wyjaśniając w połowie br. kwestię braku finansowania dla realizacji całej inwestycji Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przypomniało m.in., że już w toku opracowywania dokumentacji dla projektu swoje zaplecze w rejon stacji Katowice przeniosły Koleje Śląskie (z miejscowości Łazy - do dawnej bazy Przewozów Regionalnych przy ul. Raciborskiej).

Według resortu przewoźnik nie zgłaszał takiego zamiaru na etapie przygotowania dokumentacji przedprojektowej, określającej też założenia do zamawianej dokumentacji (KŚ zgłosiły taki zamiar w lutym 2016 r. i zrealizowały w listopadzie ub. roku). Stąd konieczna stała się zmiana projektu, z czym wiąże się też potrzeba pozyskania uwzględniających to decyzji administracyjnych.

Jak poinformował Jacek Karniewski z biura prasowego PLK, właśnie te kwestie uwzględnia trwająca teraz procedura przetargowa. Uściślił, że zakres tej umowy obejmie: zmianę układów torowych na stacji Katowice (po stronie wschodniej i zachodniej, zapewnienie połączenia zaplecza Kolei Śląskich ze wszystkimi peronami stacji Katowice, a także z nowymi torami odstawczymi od strony wschodniej i peronem w stacji Katowice Ligota.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE