1 września w gminach system elektroniczny. Dostaną wsparcie informatyków

Od 1 września wszystkie urzędy stanu cywilnego będą pracowały w systemie elektronicznym. Dlatego specjalny zespół, złożony z pracowników MSW, wspiera w terenie gminy, które zgłaszają utrudnienia przy przechodzeniu na nowy system.
1 września w gminach system elektroniczny. Dostaną wsparcie informatyków
Część gmin przeszła na system elektroniczny częściowo. Fot. usc.um.warszawa.pl

Resort spraw wewnętrznych przypomina, że nowa ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego zmieniła formę prowadzenia rejestracji stanu cywilnego. Wszystkie nowe zdarzenia z zakresu stanu cywilnego mają być ewidencjonowane w systemie teleinformatycznym tj. Rejestrze Stanu Cywilnego.

Dzięki zmianom powstała ogólnopolska baza aktów stanu cywilnego, która od 1 marca br. jest sukcesywnie uzupełniana. Dokumenty, które do tej pory miały postać papierową, będą przenoszone do systemu stopniowo, np. przy okazji dokonania zmian w akcie lub żądania wydania odpisu.

6-miesięczny okres przejściowy

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom gmin i dbając o dotychczasowy standard obsługi obywateli wprowadzono 6-miesięczny okres przejściowy. W tym czasie urzędy stanu cywilnego mogły alternatywne dokonywać określonych czynności w formie tradycyjnej, papierowej na podstawie dotychczasowych przepisów prawa. Zastosowanie tego przepisu było fakultatywne i uzależnione od decyzji kierownika urzędu stanu cywilnego.

Po 31 sierpnia br. rejestracja aktów stanu cywilnego będzie się odbywała wyłączanie elektronicznie - w rejestrze Baza Usług Stanu Cywilnego (BUSC). Ministerstwo Spraw Wewnętrznych na bieżąco monitoruje stopień przechodzenia urzędów stanu cywilnego na nowy system.

Z informacji przekazanych przez wojewodów wynika, że nie ma już gmin, które nie podjęły rejestracji w BUSC. Zdecydowana większość urzędów stanu cywilnego w Polsce pracuje w systemie elektronicznym w pełnym zakresie.

Jednak niektóre gminy - wykorzystując okres przejściowy - przeszły na system elektroniczny częściowo. Oznacza to, że stosują jeszcze system mieszany np. rejestrację zgonów prowadzą już w rejestrze Baza Usług Stanu Cywilnego (BUSC), natomiast poza BUSC (w formie papierowej) dokonują rejestracji np. urodzeń.

Dla urzędów pomoc informatyków COI MSW

Urzędy stanu cywilnego, w których pojawiają się utrudnienia związane z koniecznością ostatecznego przejścia na nowy system, mogą skorzystać z pomocy zespołu złożonego z pracowników m.in. Centralnego Ośrodka Informatyki MSW. Specjalna grupa wspiera i będzie wspierać w terenie gminy, które stosują jeszcze system mieszany. Priorytetem Ministerstwa Spraw Wewnętrznych jest płynne przejście urzędów stanu cywilnego na nowy sposób rejestracji.

Od 1 marca br. w nowym Systemie Rejestrów Państwowych zarejestrowano: ponad 674 tysiące aktów urodzenia, 341 tysięcy aktów małżeństwa i 213 tysięcy aktów zgonu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Do artmetic ekonsulting: Proszę powyższą sugestię skierować do tułmanów z Chełmskiego Powiatowego Urzędu Pracy w woj.Lubelskim, syn z nowym dowodem tożsamości odsyłany był do Urzędu Stanu Cywilnego po zaświadczenie o stałym zameldowaniu.

życie!, 2015-08-25 07:22:06 odpowiedz

Elektroniczny obieg dokumentów, bazy danych: artmetic.pl

artmetic ekonsulting, 2015-08-24 23:12:07 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE