PARTNER PORTALU
  • BGK

10 mln gospodarstw domowych ma dostęp do internetu

  • PAP    3 listopada 2014 - 07:28
10 mln gospodarstw domowych ma dostęp do internetu

- Prawie 10 mln gospodarstw domowych w Polsce (77 proc.) jest wyposażonych w komputery i prawie każdy z nich (74 proc.) ma dostęp do internetu; najczęściej korzystają z tego ludzie młodzi, głównie w miastach - wynika z danych GUS za 2014 rok.




Opracowany przez ekspertów Głównego Urzędu Statystycznego dokument zawiera podstawowe informacje na temat wykorzystywanych przez gospodarstwa domowe technologii informacyjno-komunikacyjnych.

W 2014 r. 77,1 proc. gospodarstw domowych miało w domu przynajmniej jeden komputer. "Wskaźnik ten z roku na rok systematycznie wzrasta. W zależności od typu gospodarstwa domowego wyposażenie w komputery jest zróżnicowane" - podkreślają eksperci GUS w opracowaniu.

Jak wskazuje GUS, zdecydowanie częściej komputery z dostępem do internetu znajdują się w gospodarstwach domowych, w których są dzieci oraz w tych z dużych miast oraz z terenów o wysokim stopniu zurbanizowania.

Najwięcej domów, w których jest komputer, jest w województwie pomorskim (85,4 proc.); najmniej w Lubuskiem (70,1 proc.). Pomorskie przoduje także pod względem liczby gospodarstw domowych posiadających dostęp do internetu (83,1 proc.), a tym szerokopasmowego (78,8 proc.)

"Widoczne jest zacieranie się dysproporcji pod względem wyposażenia gospodarstw domowych w komputery i dostęp do internetu pomiędzy ścianą wschodnią a innymi częściami kraju" - podało GUS.

Według danych GUS główną przyczyną nieposiadania dostępu do internetu w domu był brak potrzeby korzystania z sieci (wskazało tak 59 proc. gospodarstw niemających dostępu do internetu w domu); drugą przyczyną - brak umiejętności (44,8). Podawano także zbyt wysokie koszty sprzętu (28,7 proc.) i zbyt wysokie koszty dostępu do internetu (22,4 proc.)

Głównym celem korzystania z sieci wśród osób w wieku 16-74 lata było wysyłanie i odbieranie poczty elektronicznej (53 proc.) oraz wyszukiwanie informacji o towarach lub usługach (50 proc.). Wzrasta zainteresowanie czytaniem on-line oraz pobieraniem plików z gazetami lub czasopismami (47 proc.).

Z kolei wśród osób w wieku 12-15 lat głównym celem korzystania z internetu był udział w czatach, grupach lub forach dyskusyjnych, korzystanie z komunikatorów internetowych, tworzenie i czytanie blogów oraz korzystanie z serwisów społecznościowych (85 proc.).

W 2014 r. w celu łączenia się z internetem poza miejscem zamieszkania lub pracy, osoby w wieku 16-74 lata najczęściej korzystały z telefonów komórkowych lub smartfonów(27 proc.) oraz przenośnych komputerów (23 proc.). Podobna sytuacja występuje wśród osób w wieku 12-15 lat (odpowiednio 46 proc. i 33 proc.).

GUS podkreśla, że wzrasta zainteresowanie zamawianiem towarów i usług przez internet. W 2014 r. 34 proc. osób zdeklarowało, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy zamawiało najchętniej ubrania i sprzęt sportowy. Dla osób młodszych (12-15 lat) wskaźnik dotyczący zakupów przez internet kształtował się na poziomie 19 proc.

W badaniu GUS nie ujęto osób mieszkających w gospodarstwach zbiorowych, takich jak: domy studenckie, hotele robotnicze, domy opieki społecznej, zakony, szpitale, koszary, zakłady karne.

Szczegóły raportu zostaną zaprezentowane w publikacji "Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2010-2014", która ma ukazać się w listopadzie.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.