PARTNER PORTALU
  • BGK

30 proc. urzędników samorządowych nie posiada służbowego konta e-mail

  • Piotr Toborek    3 lutego 2015 - 09:54

Cyfryzacja urzędów samorządowych: jest postęp, ale do ideału daleko.




Umiejętności posługiwania się komputerem stają się niezbędnym wymaganiem stawianym przy rekrutacji do pracy w urzędzie samorządowym. - 75 proc. urzędów wymaga od aplikujących na stanowiska merytoryczne posiadania kompetencji informatycznych – wynika z piątej edycji badania „Wpływ cyfryzacji na działanie urzędów administracji publicznej w Polsce” wykonanego na zlecenie resortu administracji.

Z zaawansowaniem elektronicznym urzędów nie jest jednak tak dobrze.

42 proc. badanych urzędów korzysta z systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD), lecz tylko dla 7 proc. podmiotów EZD jest podstawowym sposobem dokumentowania przebiegu załatwiania spraw.

Czytaj: Aplikacja Źródło, udostępniono ostateczną wersję, czas się logować

Dokumentowanie przebiegu spraw w sposób tradycyjny, wyłącznie w postaci papierowej, obowiązuje w 1/3 urzędów, a w formie mieszanej – papierowej i elektronicznej - w 60 proc. jednostek. 2/3 urzędów wykorzystuje systemy teleinformatyczne udostępnione na poziomie centralnym do wymiany lub pobierania danych.

Wśród województwo w zakresie udostępniania usług elektronicznych wyróżnia się śląskie gdzie 76 proc. jednostek świadczy takie usługi, podczas gdy średnia krajowa to 48 proc.

Nadal tylko co 11-ty urząd posiada dokument strategiczny w zakresie rozwoju teleinformatycznego.

Sytuacja ta nieuległa zmianie w porównaniu z ostatnimi latami. W sektorze administracji samorządowej taki dokument posiada jedynie 8 proc. urzędów (w urzędach administracji państwowej jest to 4 razy częściej).

Urzędy powiatowe, zdecydowanie częściej niż inne urzędy samorządowe, wspierają rekrutację elektroniczną do szkół i przedszkoli (45 proc.). Z kolei 61 proc. urzędów gminnych udostępnia komputery lub stanowiska komputerowe z dostępem do Internetu dla obywateli.

Tak, jak w latach poprzednich, 2 na 3 urzędy administracji samorządowej wspierają działanie publicznych punktów dostępu do internetu.

71 proc. pracowników urzędów samorządowych posiada indywidualne służbowe konto e-mail. W porównaniu z rokiem poprzednim odnotowano wzrost o 2 punkty procentowe. W przypadku administracji państwowej odsetek ten wynosi 91 proc.

W 2014 roku najmniej pracowników posiadało własne, służbowe konta pocztowe w urzędach w województwach świętokrzyskim (59 proc.) oraz lubelskim (60 proc.),chociaż odnotowano wzrost w tych województwach w porównaniu z rokiem 2012.

Z kolei najwięcej – w województwie lubuskim, gdzie 80 proc. pracowników posiadało służbowy adres e-mail.

1 na 6 pracowników urzędu posiada podpis elektroniczny. Proporcja ta jest podobna jak w latach poprzednich.

W 2014 roku niemal 1 na 4 pracowników urzędów z województwa podkarpackiego posiadał podpis elektroniczny. Jest to jednocześnie największy wzrost w porównaniu z rokiem 2012. Najmniejszy udział takich pracowników odnotowano w województwie świętokrzyskim (13 proc).





REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • cegler, 2015-02-04 11:13:07

    To jest tak zwana cyfryzacja z ministrem na czele w wydaniu PO i PSL. Gdyby tak SLD było przy władzy to platformiści wywieszali by wszystkie psy na nich.
  • Agata, 2015-02-03 19:18:46

    Proste, nie umieją się posługiwać Internetem!

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.