Boni: Proces elektronizacji usług musi być procesem "depapieryzacji"

Uproszczenie usług administracyjnych oznacza, że będą zorientowane na prostotę wobec użytkownika - uważa Michał Boni, były minister administracji i cyfryzacji.
Boni: Proces elektronizacji usług musi być  procesem "depapieryzacji"

Ma pan pomagać Ukraińcom we wdrażaniu europejskich norm dotyczących cyfryzacji. Dlaczego chcą skorzystać właśnie z polskich doświadczeń w zakresie cyfryzacji?

Michał Boni: Ukraina chce dobrze przygotować się do wejścia do Unii Europejskiej, dlatego chce, by rozwiązania w tej dziedzinie były dostosowane do standardów unijnych. W połowie kwietnia spotkałem się z przedstawicielami ministerstw i instytucji publicznych odpowiedzialnymi za cyfryzację tego kraju. Pojawiła się tam propozycja, by Polska pomogła Ukrainie we wdrażaniu europejskich norm dotyczących cyfryzacji i cyberbezpieczeństwa.

Jaka jest sytuacja Ukrainy w dziedzinie cyfryzacji?

– Ukraina ma w tym zakresie doświadczenia negatywne, które przez wiele lat były naszym udziałem i zmieniły się dopiero 2 – 3 lata temu. Mam na myśli brak koordynacji. Różne instytucje podejmują działania informatyzacyjne na własną rękę, jednak odbywa się to bez szerszego spojrzenia.

Wiecie, jak to zmienić?

– Rozmowa z grupą przedstawicieli różnych instytucji ukraińskich, które teraz nastawione są na kompleksową informatyzację i cyfryzację, dotyczyła tego, jak widzieć i robić to całościowo. Oznacza to, że na te procesy nie trzeba patrzeć przez pryzmat robienia takich czy innych zakupów, to jest wtórne. Ważne jest wyobrażenie sobie, jakie usługi może świadczyć państwo i jaka jest jego rola w procesach cyfryzacyjnych.

W trakcie wspomnianego spotkania doszło do dyskusji, której efektem było wiele wniosków. Przede wszystkim w czasach współczesnych trzeba zadbać o dostęp do szerokopasmowego i szybkiego internetu. Szybkiego, bo to pozwala szerzej korzystać z różnych usług internetowych.

Po drugie doprowadziło nas to do wspólnego przekonania, że trzeba rozwijać usługi i treści, mam tu na myśli większy dostęp do różnego rodzaju zasobów. Chodzi na przykład o otwieranie zasobów publicznych, ułatwienie dostępu do kultury, edukacji i nauki.

Jak ma wyglądać upraszczanie usług administracyjnych?

– To także ważna sprawa, bo dzięki niej administracja może lepiej służyć obywatelom. Przede wszystkim uproszczenie tych usług oznacza, że będą zorientowane na prostotę wobec użytkownika. Jest to podstawowy element działań. W praktyce oznacza to, by jak najmniej wymagać od obywateli przedkładania różnego rodzaju zaświadczeń i papierów, bo proces elektronizacji usług musi być procesem „depapieryzacji".

By to wszystko było możliwe, trzeba mieć platformę integrującą różne rejestry.

Trzecim elementem procesu cyfryzacji jest zwiększanie umiejętności i kompetencji cyfrowych mieszkańców Ukrainy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (5)ZOBACZ WSZYSTKIE

Do Kudryk: masz jakieś wyssane z palca informacje, boni kojarzy mi się raczej ze zwalaczaniem korupcji po tym jak przyszedł do ministerstwa

tasmak, 2014-05-21 16:54:22 odpowiedz

Niech ktoś spróbuje z e-puapem cokolwiek załatwić. Można zrujnować sobie tylko nerwy i czas. Czysta fikcja i mega partactwo informatyczne . Mam wrażenie że wszystko co Państwowe - jest do bani !!!

frank, 2014-05-20 23:06:08 odpowiedz

Do Szary Obywatel: < jak tak czyta jak pisze to kondolencje, ......ale faktycznie sporo urzędników a też sędziów wstawiają takie knoty jakby im zależało by pozostać niezrozumianymi, mają z tym problem nawet prawnicy

frank, 2014-05-20 23:01:22 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE