PARTNER PORTALU
  • BGK

Brak wiedzy. Samorządy nieprzygotowane do wdrożenia dyrektywy

  • Bartosz Dyląg    3 czerwca 2014 - 11:17
Brak wiedzy. Samorządy nieprzygotowane do wdrożenia dyrektywy

Kilka dni temu weszła w życie unijna dyrektywa, która zobowiązuje samorządy do przyjmowania e-faktur. Nie są one jednak przygotowane do jej wdrożenia, urzędnikom brakuje na ten temat wiedzy.




Parlament Europejski przegłosował dyrektywę w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych. Zobowiązuje jednostki administracji publicznej do przyjmowania od przedsiębiorstw faktur w formacie elektronicznym. Jednostki samorządu terytorialnego będą miały trzy lata, by dostosować się do przyjmowania e-faktur.

Zdaniem Marka Rudzińskiego, dyrektora finansowego Sage, dziś polskie samorządy nie są przygotowane do tego, by przyjmować faktury elektroniczne. Urzędnicy mają bardzo małą wiedzę na temat e-faktur, zmian organizacyjnych wymagają działy księgowe urzędów.

– Uczestnicząc w konferencjach na ten temat, nie spotkałem się z jednostką administracji publicznej, która przyjmowałaby faktury elektroniczne, nie mówiąc już o ich wysyłaniu. Nie robią tego, bo nie ma takiego obowiązku. W niektórych przypadkach tłumaczą to brakiem jednego standardu – wyjaśnia Marek Rudziński.

Problemem jest to, że w Unii Europejskiej istnieje wiele standardów faktury elektronicznej i żaden z nich nie jest dominujący. Jak wyjaśnia Marek Rudziński, tego standardu nie będzie co najmniej przez trzy lata. Potem Komisja Europejska wytworzy jeden obowiązujący w UE standard faktur elektronicznych, co ułatwi samorządom wdrożenie dyrektywy.

– Na naszej stronie już dziś znajduje się zweryfikowany przez Krajowe Wielostronne Forum Elektronicznego Fakturowania standard faktur elektronicznych. Każda z jednostek samorządu terytorialnego może za darmo go pobrać i wdrożyć – mówi Marek Rudziński.

Rudziński dodaje, że przedsiębiorcy także nie mają obowiązku stosowania e-faktur, ale robią to, bo tak jest taniej.

– Najwyraźniej administracja publiczna nie jest zachęcana do oszczędności – zauważa Rudziński.

Chodzi o niemałe pieniądze. Szacuje się, że w Polsce w obiegu jest 1,5 mln faktur rocznie. W naszym kraju na fakturowanie papierowe wydajemy 15 mld zł rocznie. To jeden z powodów, dla których UE upiera się przy tym, by przynajmniej administracja publiczna przeszła z fakturowania papierowego na elektroniczne.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • ale kino, 2014-06-04 08:25:41

    Ad (...)"Najwyraźniej administracja publiczna nie jest zachęcana do oszczędności(...)". To nie tak. Administracja jest jak najbardziej podatna z na zmiany i oszczędności. Problem tkwi jak zwykle w Polsce, przesadnym formalizmie czegokolwiek co nowego się pojawi. Efekt jest tego taki, że c...ała inwencja na wdrożenie już się wyczerpuje gdy trzeba zrozumieć i ogarnąć wymogi formalno prawne zagadnienia. A życie najczęściej pokazuje, że można prościej - ale! Nie lzja ! Naszej "górze" stare "carskie" niedobre nawyki zostały. Zawsze potem można zjechać na dół z kontrolą i pokazać kto tu jest ważny.  rozwiń
  • glews, 2014-06-03 16:59:56

    Bo w tym bantustanie Donek stworzył państwo totalnego "Tumiwisizmu"! To po nim pozostanie jeszcze długo, nie dziwię się 17-latce z Gorzowa, że właśnie to nazwała po imieniu! A Donek jak zawsze udał głupa!

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.