PARTNER PORTALU
  • BGK

CEPIK 2.0 z problemami. Frustracja obywateli spływa na urzędników

  • MN    21 listopada 2017 - 17:12
CEPIK 2.0 z problemami. Frustracja obywateli spływa na urzędników
Nowa edycja CEPIK działa - a przynajmniej powinna działać - od 13 listopada. (fot. Shutterstock)

Samorządowcy piszą do minister Anny Streżyńskiej, że uruchomienie modułu CEP w ramach systemu CEPIK 2.0 doprowadziło wydziały komunikacji poszczególnych starostw powiatowych i urzędów miast na skraj wydolności.




• To na urzędników spada całe niezadowolenie obywateli ze względu na niewydolność systemu CEPIK 2.0.

• Prezes Związku Powiatów Polskich twierdzi, że Ministerstwo Cyfryzacji dobrze wiedziało, że system nie jest gotowy do startu.

• Jednocześnie oczekuje, że ministerstwo naprawi usterki w systemie i wyda komunikat, że to nie urzędnicy odpowiadają za opóźnienia.

Związek Powiatów Polskich zwraca uwagę, że tydzień temu został uruchomiony moduł CEP w ramach systemu CEPiK 2.0, co znacząco miało podnieść jakość realizacji zadań związanych z dopuszczaniem pojazdów do ruchu, ale cel ten jest daleki od realizacji.

– Widać to już w samych liczbach. Nawet opierając się na danych podawanych przez kierowane przez panią ministerstwo w codziennych raportach, w ramach jednego z głównych zadań wydziałów komunikacji, czyli rejestracji pojazdów, wdrożenie systemu doprowadziło do spadku liczby realizowanych działań o 30 proc. W skali ubiegłego tygodnia oznacza to, w porównaniu średniotygodniowym z poprzednim okresem, około 20 tysięcy niezałatwionych spraw – pisze do minister cyfryzacji Anny Streżyńskiej prezes Zarządu Związku Powiatów Polskich Ludwik Węgrzyn.

Prezes ZPP zwraca uwagę, że o ile w pierwszych dniach od uruchomienia systemu frustracje obywateli dało się uspokoić, tak obecnie jest to coraz trudniejsze. Wpływ na to mają m.in. komunikaty wychodzące z Ministerstwa Cyfryzacji, które wskazują, że system zasadniczo działa, a ewentualne problemy są jedynie konsekwencją „wieku dziecięcego”.

Wadliwy system na 2-lecie rządu

– W tej sytuacji coraz bardziej powszechne staje się odczucie, że jako powiaty staliśmy się mimowolną ofiarą dążenia administracji centralnej do ogłoszenia w przeddzień dwulecia rządu sukcesu w zakresie e-administracji – pisze Ludwik Węgrzyn i dodaje, że to na urzędnikach – jako osobach mających bezpośredni kontakt z obywatelami – skupia się niezadowolenie obywateli.

– To nasi urzędnicy po to, by wykonać te same zadania co dwa tygodnie temu, muszą wykonywać znacznie więcej pracy. To oni dzień w dzień muszą siadać do terminali komputerowych nie wiedząc jakie procedury uda się zrealizować danego dnia, a jakie nie - bo z dnia na dzień listy mogą się zmieniać – podkreśla prezes ZPP.

Czytaj też: Problemy z CEPiK-iem: czy można zarejestrować samochód?

Dodaje, że problemy te można było przewidzieć, bo były one wcześniej sygnalizowane na posiedzeniach Komitetu Sterującego. Węgrzyn podkreśla, że już wtedy mówiono, że system nie jest gotowy do startu. Jednocześnie przewodniczący oczekuje reakcji ze strony resortu, aby natychmiastowo doprowadził do stabilizacji systemu i usunął już powstałe zaległości.

Prezes ZPP chce jednocześnie, aby resort cyfryzacji wydał jasny komunikat, że to nie pracownicy wydziałów komunikacji są odpowiedzialni za pracę na takim systemie i nie oni ponoszą odpowiedzialności za wszelkie problemy, jakie dotknęły obywateli.

Miało być łatwiej i wygodniej

CEPIK, czyli Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, działa w obecnej formule od 13 listopada 2017 roku. Teoretycznie uruchomienie nowego modułu w systemie miało ułatwić wymianę dokumentów między stacjami kontroli pojazdów a wydziałami komunikacji. W praktyce okazało się, że system znacznie spowolnił prace urzędników.

Ministerstwo Cyfryzacji po pierwszych problemach z działaniem systemu przyznało, że wymaga on poprawek, ale to nieuniknione przy tak dużym przedsięwzięciu.

– Jest to chyba największy projekt administracji w Polsce, a być może w całej Europie – mówiła jeszcze przed uruchomieniem systemu minister Anna Streżyńska. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (2)

  • BAZYLI, 2017-12-02 21:16:22

    Ten CEPIK to jedna wielka pomyłka jestem pracownikiem W.K. , to jest jeden wielki bubel , zamiast usprawnić pracę znacznie ją wydłuża , niektórych spraw nie można załatwić np., pprzywrócenie pojazdu po wycofaniu czasowym , ludzie czekają już 3 tygodnie , katalogi marek typów to mydło i powidło , ręc...e opadają że to ktoś dopuścił , STREŻYŃSKA POWINNA ZA TO BEKNĄĆ!,  rozwiń
  • easy, 2017-11-23 10:13:14

    no to Pani ma swoje SRP, które tak krytykowała.....