Czas na Centra Powiadamiania Ratunkowego

Wojewodowie podejmować będą decyzje o utworzeniu oddziałów CPR i określać jego lokalizację uwzględniając specyfikę regionu, w szczególności ukształtowanie terenu, gęstość zaludnienia oraz ryzyko wystąpienia katastrof naturalnych lub awarii technicznych.

Projekt rozporządzenie w sprawie organizacji i funkcjonowania centrów powiadamiania ratunkowego przedstawiło Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.
Do 31 grudnia Wojewódzkie Centra Powiadamiania Ratunkowego powstaną we wszystkich regionach kraju.

Czytaj też: NIK krytykuje nr 112

Od 1 stycznia numer telefonu 112 ma działać w całym kraju. Dla wygody obywateli przez jakiś czas będą jeszcze funkcjonowały numery alarmowe 997, 998. Od 2015 r. system będzie modyfikowany o nowe rozwiązania technologiczne, tak by ostatecznie informacje do poszczególnych służb docierały drogą elektroniczną.

W 2014 r. w całym kraju będzie funkcjonował system ostrzegania z wykorzystaniem telewizji regionalnych i sygnału cyfrowego.
W myśl przygotowanego przez resort administracji i cyfryzacji projektu wszystkie Centra Powiadamiania Ratunkowego (CPR) w kraju mają pracować według tych samych procedur. W Centrach ma być wykorzystywany jeden system teleinformatyczny. Projekt ujednolica także szkolenia operatorów numerów alarmowych oraz procedury obsługi zgłoszeń alarmowych.

Projekt ustawy przewiduje też, że CPR przez trzy lata będą prowadzić ewidencję danych dotyczących treści zgłoszeń alarmowych, w tym nagrań rozmów oraz danych osób zgłaszających i innych osób wskazanych podczas przyjmowania zgłoszenia.

Jak mówi rozporządzenie decyzję o utworzeniu oddziału centrum podejmuje wojewoda, który określa jego lokalizację uwzględniając specyfikę regionu, w szczególności ukształtowanie terenu, gęstość zaludnienia oraz ryzyko wystąpienia katastrof naturalnych lub awarii technicznych, a także potrzeby ludności.

Kierownika centrum oraz jego zastępcę wyznaczać będzie wojewoda, spośród osób posiadających doświadczenie zawodowe w zakresie
powiadamiania ratunkowego, zarządzania kryzysowego, bezpieczeństwa wewnętrznego lub ratownictwa. Wymagane doświadczenie kierownika centrum powiadamiania ratunkowego jest gwarantem sprawnej organizacji przez niego pracy centrum.

Projekty rozporzędzeń w sprawie CPR i w sprawie szkolenia operatorów nr ratunkowych w Multimediach

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.