Dowód osobisty w Mobile Connect. Do urzędu przez komórkę coraz bliżej

• Już wkrótce przez komórkę będzie można zawierać umowy całkowicie cyfrowo.
• Stanie się tak za sprawą m.in. Mobile Connect – innowacyjnego narzędzia, które zaoferować mają operatorzy telekomunikacyjni.
• Dzięki inicjatywie Ministerstwa Cyfryzacji i w porozumieniu z operatorami będzie można wykorzystać Mobile Connect pozwoli również przy realizacji cyfrowych usług oferowanych przez administrację publiczną.
Dowód osobisty w Mobile Connect. Do urzędu przez komórkę coraz bliżej
Co ważne - usługa będzie dostępna dla blisko 100 proc. użytkowników sieci komórkowych - nie będzie przy tym potrzebne połączenie z internetem (fot: Thinkstock)

Mobile Connect to rozwiązanie, które po wdrożeniu pozwoli na uwierzytelnienie i autoryzację obywateli w systemach administracji publicznej za pomocą telefonu. Dzięki niemu obywatel, który ma komórkę, będzie mógł skorzystać z dostępu do portali lub usług on-line za pomocą bezpiecznego indywidualnego hasła (PIN) i tym sposobem np. załatwić sprawę urzędową bez wychodzenia z domu.

W administracji publicznej mechanizm Mobile Connect będzie mógł znaleźć zastosowanie m.in. w projekcie wprowadzenia mobilnej wersji dokumentów, nad którym pracuje Ministerstwo Cyfryzacji (dowód osobisty, prawo jazdy, dowód rejestracyjny auta oraz potwierdzenie polisy OC przez komórkę) oraz w Profilu Zaufanym („eGO”).

Bez połączenia w internetem

Co ważne - usługa będzie dostępna dla blisko 100 proc. użytkowników sieci komórkowych - nie będzie przy tym potrzebne połączenie z internetem.

Pilotażowe wdrożenie Mobile Connect nastąpić ma w drugim kwartale 2017 roku, a pełne uruchomienie usługi przez operatorów telefonii komórkowej nastąpi do końca przyszłego roku. Co istotne, w kontaktach obywatela z administracją publiczną oraz służbami mundurowymi usługa będzie bezpłatna.

Porozumienie w sprawie wdrożenia usługi Mobile Connect zawarto kilka dni temu. Minister cyfryzacji Anna Streżyńska, przedstawiciele Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji (PIIT) oraz firm telekomunikacyjnych zobowiązali się do współdziałania na rzecz rozwoju gospodarki elektronicznej.

E-usługi przez komórkę

W szczególności dotyczy to upowszechniania e-usług, jakie oferuje administracja publiczna. Współpraca pozwoliła już na zidentyfikowanie podstawowych barier prawnych, jakie ograniczają cyfryzację procesów w administracji publicznej oraz konsumenckich.

Dotyczy to również pełnego wykorzystania potencjału, jaki daje mechanizm Mobile Connect. Aby to było możliwe potrzebne jest wprowadzenie pewnych zmian prawnych.

W Prawie telekomunikacyjnym powinny się znaleźć odpowiednie zapisy, które umożliwią zawieranie umów w pełni cyfrowo, będą zawierać rozwiązania prokonsumenckie, które ułatwią komunikację z abonentem oraz wprowadzą elementy wspierające cyfryzację procesów administracyjnych i gospodarczych. Tak jak zakłada to rządowy program „Od papierowej do cyfrowej Polski”.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE