PARTNER PORTALU
  • BGK

Dowód osobisty w Mobile Connect. Do urzędu przez komórkę coraz bliżej

  • pt    22 grudnia 2016 - 11:02
Dowód osobisty w Mobile Connect. Do urzędu przez komórkę coraz bliżej
Co ważne - usługa będzie dostępna dla blisko 100 proc. użytkowników sieci komórkowych - nie będzie przy tym potrzebne połączenie z internetem (fot: Thinkstock)

• Już wkrótce przez komórkę będzie można zawierać umowy całkowicie cyfrowo.
• Stanie się tak za sprawą m.in. Mobile Connect – innowacyjnego narzędzia, które zaoferować mają operatorzy telekomunikacyjni.
• Dzięki inicjatywie Ministerstwa Cyfryzacji i w porozumieniu z operatorami będzie można wykorzystać Mobile Connect pozwoli również przy realizacji cyfrowych usług oferowanych przez administrację publiczną.




Mobile Connect to rozwiązanie, które po wdrożeniu pozwoli na uwierzytelnienie i autoryzację obywateli w systemach administracji publicznej za pomocą telefonu. Dzięki niemu obywatel, który ma komórkę, będzie mógł skorzystać z dostępu do portali lub usług on-line za pomocą bezpiecznego indywidualnego hasła (PIN) i tym sposobem np. załatwić sprawę urzędową bez wychodzenia z domu.

W administracji publicznej mechanizm Mobile Connect będzie mógł znaleźć zastosowanie m.in. w projekcie wprowadzenia mobilnej wersji dokumentów, nad którym pracuje Ministerstwo Cyfryzacji (dowód osobisty, prawo jazdy, dowód rejestracyjny auta oraz potwierdzenie polisy OC przez komórkę) oraz w Profilu Zaufanym („eGO”).

Bez połączenia w internetem

Co ważne - usługa będzie dostępna dla blisko 100 proc. użytkowników sieci komórkowych - nie będzie przy tym potrzebne połączenie z internetem.

Pilotażowe wdrożenie Mobile Connect nastąpić ma w drugim kwartale 2017 roku, a pełne uruchomienie usługi przez operatorów telefonii komórkowej nastąpi do końca przyszłego roku. Co istotne, w kontaktach obywatela z administracją publiczną oraz służbami mundurowymi usługa będzie bezpłatna.

Porozumienie w sprawie wdrożenia usługi Mobile Connect zawarto kilka dni temu. Minister cyfryzacji Anna Streżyńska, przedstawiciele Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji (PIIT) oraz firm telekomunikacyjnych zobowiązali się do współdziałania na rzecz rozwoju gospodarki elektronicznej.

E-usługi przez komórkę

W szczególności dotyczy to upowszechniania e-usług, jakie oferuje administracja publiczna. Współpraca pozwoliła już na zidentyfikowanie podstawowych barier prawnych, jakie ograniczają cyfryzację procesów w administracji publicznej oraz konsumenckich.

Dotyczy to również pełnego wykorzystania potencjału, jaki daje mechanizm Mobile Connect. Aby to było możliwe potrzebne jest wprowadzenie pewnych zmian prawnych.

W Prawie telekomunikacyjnym powinny się znaleźć odpowiednie zapisy, które umożliwią zawieranie umów w pełni cyfrowo, będą zawierać rozwiązania prokonsumenckie, które ułatwią komunikację z abonentem oraz wprowadzą elementy wspierające cyfryzację procesów administracyjnych i gospodarczych. Tak jak zakłada to rządowy program „Od papierowej do cyfrowej Polski”.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.