PARTNER PORTALU
  • BGK

E-administracja w polskich urzędach: Dlaczego rozwiązania cyfrowe wciąż pozostawiają dużo do życzenia?

  • Michał Nowak    23 maja 2017 - 13:06
E-administracja w polskich urzędach: Dlaczego rozwiązania cyfrowe wciąż pozostawiają dużo do życzenia?
Urzędy coraz chętniej instalują terminale płatnicze tam, gdzie do tej pory płatności były tylko gotówkowe. (fot. pixabay)

Polakom nie brakuje kompetencji cyfrowych – większość z nas żyje za pan brat ze smartfonami i chętnie korzysta z usług e-commerce. Gdzie leży więc przyczyna niepowodzeń różnych działań z zakresu e-administracji? Na to pytanie odpowiadali uczestnicy dyskusji podczas IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.




• Eksperci i przedstawiciele branży teleinformatycznej zwracają uwagę, że wiele rozwiązań z zakresu e-administracji w Polsce powstaje na zasadzie: „zbudujmy system, później zastanowimy się, kto z niego skorzysta”.

• Przeszkodą we wdrażaniu skutecznych rozwiązań z zakresu cyfrowej administracji może być słabe przygotowanie urzędów do dużych projektów. Niektórzy wskazują też na niski poziom infrastruktury teleinformatycznej w Polsce.

• Coraz rzadziej mówi się natomiast o zamykaniu się urzędników na nowe technologie. Ci coraz chętniej otwierają się na e-administrację, bo wiedzą, że dobrze to wpływa na ich wizerunek.

Jednym z często podnoszonych argumentów w kontekście barier dla skutecznej e-administracji jest to, że urzędnikom brakuje kompetencji cyfrowych. Z takim poglądem nie zgadza się jednak Marcin Giżycki, wiceprezes zarządu w ING Banku Śląskim.

- Nie zgodzę się, że Polacy nie mają kompetencji cyfrowych. Nie mam tu na myśli tylko urzędników. Wystarczy spojrzeć w statystyki, ale nie te, które mówią, ile osób korzysta z e-usług administracji, bo tym usługom wciąż wiele brakuje do doskonałości, ale ile osób korzysta w ogóle z usług cyfrowych, czyli np. banków, e-booków i tak dalej. Pod tym względem nie widzę przepaści w porównaniu z innymi krajami europejskimi – zaznacza Giżycki.

Zdanie podziela Paweł Jakubik, członek zarządu w firmie Microsoft: - Mamy dzisiaj bardzo szeroki rozwój usług e-commerce. 23 proc. Polaków zaczęło w 2016 roku robić zakupy internetowe. Oczywiście dalej w transakcjach przodują przelewy online - zaznacza.

Zdaniem Jakubika, budując cyfrowe państwo, nie można liczyć, że to będzie działanie krótkoterminowe, bo tutaj wchodzi w grę kwestia zmiany nawyków.

- Na razie Polak jest przyzwyczajony do załatwiania spraw analogowo, ale mam receptę, jak to zmienić – mówi Jakubik. – Mój ulubiony przykład to Estonia, kraj o porównywalnej wielkości do Warszawy. Tam prawie 90 proc. usług administracji jest cyfrowa. W ciągu kilku lat zmieniono nawyki mieszkańców, ale w tym celu zrobiono kampanię rządową z udziałem mediów, która tłumaczyła, jak użytkować usługi w sądach, urzędach skarbowych itd. – tłumaczy.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.