E-podręcznik na różnych urządzeniach

E-podręczniki umieszczone zostaną na specjalnej platformie internetowej, będzie z nich można korzystać przy użyciu urządzeń o różnych parametrach technicznych i systemach operacyjnych - tak ma wyglądać dostęp do przygotowywanych e-podręczników.
E-podręcznik na różnych urządzeniach

Informację na temat prac nad programem "Cyfrowa Szkoła" i przygotowaniem e-podręczników MEN przedstawiło w środę sejmowym Komisjom: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Innowacyjności i Nowych Technologii.

Czytaj też:  Chcą bezpłatnego udostepnienia e-podręczników

Korzystanie z e-podręczników odbywać się będzie za pomocą chmury obliczeniowej (cloud computing), co polega na tym, że zarówno dane i infrastruktura ich przetwarzania, jak i różnego rodzaju oprogramowanie, z którego korzystamy, nie są umieszczone na naszym komputerze czy na naszym serwerze, lecz jest przechowywane u dostarczyciela usług.

"To dobre rozwiązanie, gdyż komputery w szkołach są różne, czasami są szybsze, a czasami bardzo wolne, czasami jest to komputer, laptop, a czasami tablet" - mówił w środę koordynator projektu e-podręcznik Krzysztof Wojewodzic.

W przypadku e-podręczników dostarczycielem usługi będzie Poznańskie Centrum Superkomputerowo Sieciowe, będące pionem Instytutu Chemii Bioorganicznej Polskiej Akademii Nauk. Jest ono odpowiedzialne za techniczną stronę przygotowania i udostępniania e-podręczników.

Czytaj też:  E-podręczniki zgodnie z harmonogramem

W informacji resortu edukacji na temat programu "Cyfrowa Szkoła" opisano wstępne założenia funkcjonalne i technologiczne platformy do tworzenia i upowszechniania e-podręczników. Można tam przeczytać m.in. że platforma będzie musiała mieć możliwość pobrania części podręcznika na dysk komputera, tak by można było go przeglądać także offline. Możliwe ma być również drukowanie dowolnych zasobów.

Platforma musi też być przygotowana zgodnie z tzw. responsive web design, czyli musi dostosowywać się do parametrów sprzętu komputerowego, na którym będą pracować uczniowie, takich jak np. rozdzielczość ekranu. Musi także spełniać warunek udostępniania e-podręczników na komputerach lub urządzeniach mobilnych o różnych systemach operacyjnych.

Wiceminister edukacji Joanna Berdzik zwróciła uwagę posłów, że wśród 400 szkół, które biorą udział w pilotażu programu "Cyfrowa Szkoła", są zarówno takie, gdzie uczniowie pracują na sprzęcie komputerowym działającym w systemie Windows, jak i systemie Linux; szkoły same o tym decydowały wybierając sprzęt potrzebny im w pilotażu oraz oprogramowanie do niego.

Berdzik poinformowała, że do 10 czerwca 2013 r. szkoły uczestniczące w pilotażu mają przedstawić swoim organom prowadzącym sprawozdania z realizacji zadań dotyczących wdrożenia technologii informacyjno-komunikacyjnych. Gminy mają przekazać sprawozdania wojewodom, a ci sporządzić sprawozdania zbiorcze i do 15 lipca przekazać je do MEN.

Przygotowanie 18 e-podręczników do 14 przedmiotów to jeden z elementów realizacji programu rządowego "Cyfrowa Szkoła". E-podręczniki będą przeznaczone do użytku w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Oprócz tego projekt zakłada stworzenie aż 2,5 tys. zasobów edukacyjnych, stanowiących uzupełnienie e-podręczników. Mają być udostępniane na wolnych licencjach, czyli bezpłatnie.

Zgodnie z założeniami projektu "E-podręczniki do kształcenia ogólnego" do września 2013 r. mają być gotowe wersje próbne trzech e-podręczników do matematyki. Powstanie pierwszych, w pełni gotowych e-podręczników jest planowane na wrzesień 2014 r. Udostępnienie szkołom wszystkich 18 e-podręczników ma nastąpić do czerwca 2015 r.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.