E-urząd jednak nas pociąga

Polacy deklarują duże zainteresowanie usługami online. Aż 81 proc. chce składać przez internet podania i wnioski, a 61 proc. – zeznania podatkowe. Tylko 7 proc. nie wie, jakie sprawy w ogóle można załatwić drogą elektroniczną.
E-urząd jednak nas pociąga

Według wiceprezesa Polskiego Towarzystwa Informatycznego Marka Hołyńskiego, wykluczeniem cyfrowym powinniśmy już przestać zawracać sobie głowę, ponieważ w obecnej sytuacji jedynymi beneficjentami tego stanu są profesjonalne firmy, które walczą z tym problemem.

Czytaj też: E-administracja zyskuje na popularności

- Jeśli ktoś zobaczy, że jego sąsiad potrafi załatwić sprawy urzędowe bez konieczności wyjazdu na cały dzień do miasta powiatowego, to sam z własnej woli wyjdzie z potencjalnej grupy wykluczeniowej. Dlatego tak ważne jest rozwijanie serwisów w rodzaju ePUAP, upowszechnianie profilu zaufanego i innych form podpisu elektronicznego - wyjaśnia Marek Hołyński, dyrektor Instytutu Maszyn Matematycznych, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Informatycznego.

Czytaj też: Regionalne podziały społeczeństwa informacyjnego

Jak pokazuje opracowane przez zespół On Board PR Ecco Network, a zrealizowane przez Agencję Badania Rynku i Opinii SW Research badanie „Świadomość Polaków w rzeczywistości cyfrowej - szanse i bariery", Polacy wyrażają duże zainteresowanie usługami online.

 Aż 81 proc. chce mieć możliwość składania podań i wniosków przez internet, 73 proc. zasięgać informacji, jak można załatwić konkretną sprawę w urzędzie, a 61 proc. chciałoby składać zeznanie podatkowe. Tylko 7 proc. nie wie, jakie sprawy w ogóle można załatwić drogą elektroniczną.

Czytaj też: Internet w każdym domu? Tak chce MAC

Jednocześnie Polacy wskazują, że proces cyfryzacji powinien w pierwszej kolejności dotyczyć służby zdrowia i urzędów publicznych, bo właśnie z tymi instytucjami najczęściej mają do czynienia.

Choć umówienie wizyty do lekarza lub złożenie wniosku przez internet zajmuje mniej czasu niż osobiste odwiedziny w placówce lub telefon, to tylko 7 proc. ankietowanych załatwia zawsze swoje sprawy urzędowe z pomocą internetu. Jednocześnie 16 proc. Polaków w ogóle nie wykorzystuje sieci do kontaktów z urzędem.

Czytaj też: Szerokie pasmo regionów

Jako główne powody, przez które Polacy nie załatwiają spraw urzędowych online ankietowani podają brak wiedzy na temat, jakie sprawy mogą załatwić drogą elektroniczną (40 proc. wskazań) i jak to zrobić (31 proc.). Jedna piąta nie robi tego, gdyż boi się o bezpieczeństwo i poufność danych przekazywanych przez sieć. Co czwarty ankietowany chce załatwić sprawy w tradycyjny sposób, bo woli kontakt osobisty z urzędnikiem.

Jednocześnie aż 95 proc. chciałoby skorzystać z możliwości umówienia się na wizytę do lekarza, a 82 proc. - założyć internetową kartę pacjenta i skorzystać z e-recepty.

Prawie 70 proc. chciałoby skorzystać z konsultacji lekarskiej online, jednak ta usługa spotkała się również z największą niechęcią badanych, ponieważ jedna czwarta respondentów nie chciałaby z niej skorzystać.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (5)ZOBACZ WSZYSTKIE

właśnie to uczyniła

oliva, 2013-01-06 17:28:54 odpowiedz

TONI,SAM NA TO SOBIE ODPOWIEDZ !!!!

ŁUPEK, 2013-01-05 23:47:10 odpowiedz

"Tylko 7 proc. nie wie, jakie sprawy w ogóle można załatwić drogą elektroniczną." Jeżeli chodzi tylko o 7% - to czy jest to problem, któremu nadaje się taki rozgłos? No, a wypowiedź wceprezesa Polskiego Tow. Informatycznego nie daje tu jednoznacznej odpowiedzi? To jak to jest z tym &qu...ot;wykluczeniem cyfrowym" i analfabetami internetowymi? Kto ma racje, i komu wierzyć? rozwiń

KAK, 2013-01-05 08:18:25 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE