eDOK dla gmin i powiatów

• COI udzielił resortowi cyfryzacji licencji na elektroniczny system zarządzania dokumentacją.
• W ten sposób eDok ma trafić do jak największej liczby urzędów w kraju.
eDOK dla gmin i powiatów
Instytucje zainteresowane korzystaniem z programu eDok powinny zgłaszać się bezpośrednio do resortu cyfryzacji (fot. coi.pl)

Centralny Ośrodek Informatyki udzielił resortowi cyfryzacji licencji na elektroniczny system zarządzania dokumentacją. W ten sposób eDok ma trafić do jak największej liczby urzędów w kraju.
eDok, system zarządzania dokumentacją, to jeden z flagowych produktów oferowanych przez COI.

Taki jest podstawowy cel umowy zawartej między COI a Ministerstwem Cyfryzacji. Jej przedmiotem jest udzielenie resortowi licencji na korzystanie z eDok oraz dokumentacji systemu wraz z prawem do udzielania sublicencji państwowym lub samorządowym instytucjom i urzędom (jednostkom sektora finansów publicznych). Ministerstwo może też udzielić sublicencji innym podmiotom, ale tylko po uzyskaniu zgody COI.

eDok, system zarządzania dokumentacją, to jeden z flagowych produktów oferowanych przez COI. Z jego użyciem pisma urzędowe mogą być elektronicznie przesyłane i akceptowane, upoważnione osoby mogą je redagować albo dodawać prośby o zmiany, skierowane do konkretnych odbiorców.

eDok w KPRM

Błyskawiczny przepływ informacji, prosta obsługa z użyciem przejrzystego interfejsu, szybka wysyłka korespondencji wychodzącej, a przede wszystkim mniej drukowania – to najważniejsze cechy eDoka. W każdej chwili można sprawdzić, na jakim etapie jest dana sprawa. Przejrzysta lista prowadzonych spraw gwarantuje prosty dostęp do konkretnych dokumentów, nawet tych, które zostały już zarchiwizowane.

W praktyce eDok to baza wiedzy o instytucji, miejsce zawierające wszystkie informacje związane z jej codziennym funkcjonowaniem. Z sytemu korzystają już 233 instytucje w całym kraju, m. in. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

- Nasz system można dopasowywać do potrzeb niemal każdego klienta. Instytucje mają różne struktury i różnie zorganizowaną pracę. Dlatego przy każdym wdrożeniu eDok jest jakby szyty na miarę – tłumaczy Bogusław Małek, kierownik Zespołu Sprzedaży i Wdrożeń Produktów Własnych COI.

Instytucje zainteresowane korzystaniem z programu eDok powinny zgłaszać się bezpośrednio do Ministerstwa. Po uzyskaniu licencji użytkownicy mogą korzystać z eDok tylko na własne potrzebny, nie mogą wprowadzać zmian w systemie ani dekompilować czy dezasemblować kodu źródłowego.

Kompetencje COI

Tymczasem Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Naukową Akademicką Siecią Komputerową i przy wsparciu Centralnego Ośrodka Informatyki oraz Wojewody Podlaskiego przygotowują jednolity system obiegu dokumentów, adresowany do wszystkich podmiotów polskiej administracji publicznej. Platforma aplikacje.gov.pl (wcześniej przedstawiana pod nazwą EZD RP) ma być rozwiązaniem bazującym na architekturze "usługowo-chmurowej".

System aplikacje.gov.pl będzie realizowany i utrzymywany przez NASK, przy czym lider projektu zamierza sięgać po doświadczenia wypracowane przy realizacji systemów EZD PUW oraz oferowanego przez COI systemu eDok. Chodzi tu np. o zidentyfikowane potrzeby i oczekiwania docelowych użytkowników, instrukcje kancelaryjne, archiwizację dokumentacji czy też – w przypadku systemu eDok – wybrane elementy programistyczne.

- COI z racji na swoje szerokie kompetencje w zakresie utrzymywania systemów informatycznych w administracji będzie brał również udział w procesie utrzymania i helpdesku dla użytkowników Aplikacje.gov.pl i oferowanego w jego ramach EZD – tłumaczył na łamach magazynu Computerworld Wojciech Racięcki, doradca dyrektora NASK.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE