PARTNER PORTALU
  • BGK

EEC 2015: Głównym problemem w miastach jest mobilność

  • Jolanta Misków    12 maja 2015 - 14:31

Transport, zaopatrzenie w media – energię, wodę, ale i zrównoważony rozwój – to wyzwania przed którymi stoją obecnie włodarze miast.




Okazuje się, że już ponad 50 proc. miast w Polsce zainwestowało w elementy inteligentnego miasta.

- Najbardziej popularne to zintegrowany system monitoringu wizyjnego, który ma dbać o bezpieczeństwo publiczne. Ponad 40 proc. miast ma w Polsce ogólnodostępne strefy WI-FI i platformy internetowe dla mieszkańców czyli e-urzędy – mówi Jacek Łukaszewski, prezes Schneider Electric w Polsce.

Wielu włodarzy decyduje się również na wdrażanie systemów Inteligentnego Zarządzania Ruchem.

- Już od czterech lat mamy doświadczenia w tym zakresie i co ciekawe – system bardzo dobrze wypada w badaniach ogólnych. Docierają do nas jednak krytyczne uwagi ze strony kierowców, którzy mają swoje przyzwyczajenia – podjeżdżają do skrzyżowania, widzą, że z przeciwnych kierunków nic nie jedzie, a jest czerwone światło i muszą stać. Nie wiedzą jednak, że zarządzanie systemem jest obszarowe, nie widzą, co się dzieje na innych skrzyżowaniach i dlaczego akurat u nich jest czerwone – mówi Zygmunt Frankiewicz, prezydent Gliwic.

Każdy musi wiedzieć, czym jest smart cities

Dlatego tak ważne jest podnoszenie świadomości społecznej czym jest smart cities i jak działa.

– Nawet jeśli zaimplementujemy najlepsze systemy inteligentnych miast, ale nie będziemy mieli obywateli, którzy będą chcieli z nich aktywnie korzystać, to całe te smart cities okaże się technokratycznym rozwiązaniem, które nie będzie w pełni służyło miastu – zauważa Janusz Grodzki, dyrektor pionu Mobility Management w firmie Siemens.

Zdaniem Ewy Wolniewicz-Wolskiej, country sales managera w firmie Kapsch Telematic Services, głównym problemem w miastach jest mobilność – mimo wprowadzania inteligentnych systemów transportowych, które koncentrują się głównie na sterowaniu sygnalizacją świetlną, coraz trudniej jest nam się przemieszczać ulicami miast.

– Z tym jednak nawet najlepszy system sobie nie poradzi, jeśli drogi wciąż będą zapełnione pojazdami. W ubiegłym roku Deloitte oszacował koszty korków w siedmiu największych miastach Polski. Okazało się, że rocznie tracimy 3 miliardy 600 milionów złotych – mówi Ewa Wolniewicz-Wolska.

Tymczasem Marcin Krupa, prezydent Katowic przekonuje, że miasta starają się zachęcać mieszkańców do korzystania z alternatywnych środków komunikacji, ale nie jest to łatwe.

– My niestety w porównaniu do innych krajów europejskich stosunkowo niedawno przesiedliśmy się z komunikacji miejskiej do własnych samochodów i jesteśmy jeszcze na etapie, kiedy chcemy się tym nacieszyć, co zresztą widać, kiedy mija się sznur samochodów, a w nich widzi się tylko kierowców – mówi Krupa. – Jednak ciągle pracujemy nad tym, żeby usprawnić komunikację transportem zbiorowym i ITS nam w tym pomaga. Chcemy żeby było szybciej, sprawniej i bardziej ekologicznie, ale nie kosztem indywidualnych użytkowników dróg. Mieszkańcy sami powinni podjąć decyzję, co jest dla nich i dla środowiska lepsze – wyjaśnia Krupa.

Niemcy też maja korki

Samochody to nie tylko problem polskich miast. Z korkami na co dzień (w drodze do pracy) boryka się również Karl-Heinz Merfeld, kierownik biura wspierania gospodarki w Urzędzie Miasta Kolonii w Niemczech.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • antyurzędnik, 2015-05-13 15:34:12

    Spółki komunalne powinny pójść na giełdę, a samorządy powinny zostawić pakiet kontrolny. Pozyskane pieniążki w ten sposób, można przeznaczyć na rozwiązanie, największych problemów miast. Kraków np rozbudowa sieci ciepłowniczej, Warszawa budowa metra itd itd
  • Aktywna Mobilność, 2015-05-12 22:18:30

    jeżeli jako główną lub jedyną alternatywę samochodu w miastach będziemy traktowali transport publiczny, a nie również różne formy mobilności aktywnej : ruch pieszy i rowerowy na małe i średnie odległości oraz ich kombinacje z transportem szynowym na dalsze, to nie osiągniemy poprawy jakości życia i ...mobilności w naszych miastach: udział przejazdów samochodami będzie rósł tak jak stopień uzależnienia od samochodów.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.