PARTNER PORTALU
  • BGK

Elektroniczne kłopoty miejskich uchwał

  • GK    14 marca 2012 - 11:44
Elektroniczne kłopoty miejskich uchwał

Prezydent powinien szczegółowo wyjaśnić obywatelowi, dlaczego udostępnienie uchwał nie jest możliwe w formie elektronicznej.




Tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, rozpatrując skargę obywatela, który złożył w urzędzie miasta wniosek o udostępnienie wykazu uchwał rady miasta za lata 1990 – 2003 oraz wykazu uchwał zarządu miasta za lata 1990 – 2002. Zaznaczył, że oczekuje odpowiedzi drogą mejlową.

Prezydent przesyłał mu rejestr uchwał rady za okres od 1990 – 2003 r. i poinformował, że rejestr uchwał zarządu za okres od 1995 – 2002 r. był prowadzony jedynie w wersji papierowej, dlatego może on zostać udostępniony wyłącznie w urzędzie. Wyjaśnił również, że w zasobach archiwalnych nie odnaleziono rejestru uchwał zarządu za okres od 1990 – 1995, i dlatego rejestr nie może zostać udostępniony.

Sąd uznał, że prezydent tylko pozornie prowadził postępowanie, a w rzeczywistości dopuścił się zwłoki w rozpoznaniu sprawy. Poza tym pismo prezydenta, w ocenie sądu, nie spełnia warunków wskazanych art. 14 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Prezydent nie wyjaśnił, dlaczego udostępnienie uchwał nie jest możliwe w formie elektronicznej. Nie wskazał nawet, że nie posiada odpowiednich urządzeń umożliwiających zeskanowanie posiadanego w formie dziennikowej zestawienia. Nie wspomniał również o innych czynnikach uniemożliwiających uczynienie zadość żądaniu wnioskodawcy.

Informacja, że wykaz uchwał jest dostępny jedynie w formie papierowej także nie uzasadnia uznania, że organ nie był bezczynny. Prezydent przyjął, że jego odpowiedź wskazywało skarżącemu formę, w jakiej jest w stanie udzielić informacji publicznej. Skarżący natomiast nie skorzystał ze wskazanej możliwości, nie złożył wniosku terminie 14 dni o udostępnienie informacji w sposób lub formie wskazanym w piśmie organu.

– Jeżeliby uznać, że w istocie pismo organu informujące o możliwości udzielenia omawianego wykazu w formie papierowej miało charakter pisemnego powiadomienia, wówczas organ wobec milczenia wnioskodawcy, aby nie narazić się na zarzut bezczynności, winien wydać decyzję o umorzeniu postępowania – orzekł sąd, stwierdzając bezczynność prezydenta, która jednak nie naruszyła prawa w sposób rażący. Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.