PARTNER PORTALU
  • BGK

Emp@tia już działa

  • pt    27 marca 2014 - 09:04
Emp@tia już działa

Emp@tia to nowy kanał komunikacji obywateli z administracją publiczną, m.in. z ośrodkami pomocy społecznej. Ruszył w lutym i stopniowo będzie rozwijany.




Emp@tia to centralny system informatyczny. Łączy on systemy informacyjne zabezpieczenia społecznego i rodziny z innymi systemami administracji publicznej.

Dzięki temu osoby ubiegające się o pomoc społeczną, świadczenia rodzinne czy świadczenia z funduszu alimentacyjnego nie będą musiały zdobywać zaświadczeń z innych urzędów - np. urzędów pracy, oddziałów ZUS, izb skarbowych.

Wystarczy, że przekażą oświadczenie, a urzędnicy sami w trybie on-line szybko sprawdzą prawdziwość dokumentu. Pozwoli to wyeliminować nadużycia, np. występowanie o to samo świadczenie w dwóch różnych gminach.

Emp@tia to usprawnienie działania pracowników socjalnych. Zostaną wyposażeni w mobilne terminale, co pozwoli na rezygnację z papierowych wywiadów środowiskowych. Zwiększy to efektywność ośrodków pomocy społecznej. Ich pracownicy zamiast poświęcać czas na czasochłonne wypełnianie formularzy, będą mogli skupić się na pomocy potrzebującym. Nowe terminale już testuje w pilotażu 3,5 tys. osób. Po ocenie efektów, system zostanie wdrożony w całym kraju.

To także nowy kanał komunikacji obywateli z administracją publiczną, m.in. z ośrodkami pomocy społecznej. Mają już m.in. możliwość składania przez internet wniosków o zasiłki z pomocy społecznej. Wkrótce będą także mogli wystąpić drogą elektroniczną o świadczenia rodzinne i z funduszu alimentacyjnego. O potrzebie takiej formy kontaktu świadczy to, że już 90 tys. osób zarejestrowało się przez internet w powiatowych urzędach pracy.

Emp@tia to system wsparcia potrzebujących. Każdy, kto dostrzeże w swoim otoczeniu osobę lub rodzinę potrzebującą pomocy, może zgłosić wniosek o pomoc państwa za pośrednictwem systemu. Dotyczy to zarówno pracowników pomocy społecznej, jak i rodziny, najbliższych, społeczności lokalnych i sąsiedzkich.

Projekt wpisujący się w Europejską Agendę Cyfrową  27 lutego 2007 r. decyzją ówczesnej Rady Ministrów został zatwierdzony i umieszczony na indykatywnym wykazie kluczowych projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. W lutym 2014 r. udostępniono pierwsze funkcje systemu.

Kolejne funkcjonalności będą stopniowo wprowadzane po zmianach prawnych i po przygotowaniu urzędów i placówek do korzystania z systemu. Dodana zostanie m.in. możliwość składania wniosków bez konieczności posiadania podpisu elektronicznego i profilu ePUAP.

Projekt Emp@tia kosztował 45 mln zł (w latach 2009-2013). Z tego 6,8 mln zł (15 proc.) pochodziło z budżetu państwa, pozostałe 38,2 mln zł (85 proc.) to środki europejskie. Inwestycja pozwoli zaoszczędzić 71,3 mln zł do końca 2016 r., m.in. na dotychczasowych kosztach obsługi wniosków.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • pcs, 2014-03-31 10:10:28

    To może ktoś mi odpowie na jakiej podstawie prawnej ten system przetwarza dane? Bo jak dla mnie, to ośrodki korzystające z tego systemu podlegają art. 51 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych - "Kto administrując zbiorem danych lub będąc obowiązany do ochrony danych osobowych udostępnia je... lub umożliwia dostęp do nich osobom nieupoważnionym, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2." Ciekawe, czy podmiot prowadzący system (Minister?) załapie się na art. 49 ust. 2 - trzy lata pozbawienia wolności? A może są tacy, którzy mogą zbierać dane z pominięciem obowiązującego prawa?  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.