ePUAP z wydzielonym profilem zaufanym. Kolejny krok w stronę e-państwa

• Zespół Centralnego Ośrodka Informatyki przeprowadził operację wyodrębnienia profilu zaufanego z systemu ePUAP. 
• Wszystkie funkcjonalności związane z profilem zaufanym ePUAP zostały przeniesione do wydzielonego systemu.
• Profil zaufany jest narzędziem do potwierdzania tożsamości przy wypełnianiu elektronicznych wniosków czy urzędowej korespondencji.
ePUAP z wydzielonym profilem zaufanym. Kolejny krok w stronę e-państwa
Operacja była potrzebna, choć z punktu widzenia dotychczasowych użytkowników nic się nie zmieniło (fot. pixabay)

Przed wakacjami w rozmowie z Portalsamorzadowy.pl, wiceminister cyfryzacji Witold Kołodziejski zapowiadał, że ePUAP zostanie podzielony na część administracyjną i na profil zaufany. W miniony weekend te zapowiedzi stały się faktem. 

- Zakończyliśmy wdrożenie i przechodzimy do etapu stabilizacji. Uważnie monitorujemy system i napływające zgłoszenia. Na bieżąco reagujemy na nie. Na etapie testów udało się przewidzieć większość problemów, niemniej pozostajemy czujni – poinformował Krzysztof Biniek, prowadzący projekt po stronie COI.

Jak powszechnie wiadomo, ePUAP to system niedopracowany, od dawna krytykowany zarówno przez użytkowników, jak i przedstawicieli administracji. Operacja przeprowadzona przez COI w miniony weekend (9-11 września), polegająca na wydzieleniu profilu zaufanego z ePUAP, była dużym wyzwaniem, wymagającym zaangażowaniem wielu podmiotów: od integratorów, przez współpracujące z COI firmy po Ministerstwo Cyfryzacji, które czuwało nad całością.

Czytaj też: Streżyńska: znowu ePUAP w kosmos wyleciał

Profil zaufany jest narzędziem do potwierdzania tożsamości przy wypełnianiu elektronicznych wniosków czy urzędowej korespondencji.

Jak informuje COI, celem zmian wprowadzonych w zakresie sprzętu i oprogramowania było zwiększenie wydajności, bezpieczeństwa i niezawodności systemu. Moduł profilu zaufanego został w ramach tych działań wydzielony z systemu ePUAP do osobnej infrastruktury i teraz jest dostępny pod adresem pz.gov.pl. Tym samym ePUAP - pozostający dotychczas nieodłącznym elementem profilu zaufanego - stał się jednym z systemów wykorzystujących profil zaufany.

Z punktu widzenia dotychczasowych użytkowników nic się nie zmieniło. Operacja była jednak ważnym elementem przybliżania e-państwa i została przeprowadzona z myślą o udostępnieniu możliwości korzystania z elektronicznych usług administracji przez całą dobę. Czyli o załatwianiu spraw urzędowych w dowolnym momencie i bez konieczności wychodzenia z domu.

Czytaj tez: Awaria ePUAP: System za 120 mln zł nie działał przez kilka dni

Dotychczasowe profile zaufane ePUAP; wnioski o jego potwierdzenie; punkty potwierdzające profil zaufany ePUAP; usługi sieciowe (WebServices) profilu zaufanego ePUAP oraz konta użytkowników ePUAP, zostały przeniesione do nowego systemu.

Obecni użytkownicy profilu zaufanego mogą z niego korzystać na dotychczasowych zasadach. Jedyna różnica, którą można zauważyć, to sposób logowania do epuap.gov.pl. Odbywa się ono przy wykorzystaniu serwisu pz.gov.pl.

W przypadku pytań lub wątpliwości COI prosi o kontakt z service desk, pod nr. telefonu 48 (42) 253 54 50, mailowo na adres epuap-pomoc@coi.gov.pl bądź przy pomocy formularza kontaktowego na stronie epuap.gov.pl.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.