Formaty ważne dla e-urzędów

  • GK/mswia.gov.pl
  • 04-11-2011
  • drukuj
Dokumenty elektroniczne zawierające akty podlegające ogłoszeniu sporządzane będą w formacie XML, a dzienniki urzędowe w formacie PDF z bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Takie rozwiązania przewiduje projekt rozporządzenia prezesa Rady Ministrów w sprawie wymagań technicznych dokumentów elektronicznych zawierających akty normatywne i inne akty prawne, elektronicznej postaci dzienników urzędowych oraz środków komunikacji elektronicznej i informatycznych nośników danych.

Projekt precyzuje m.in. wymagania techniczne, jakim podlegają dokumenty elektroniczne oraz informatyczne nośniki danych używane do udostępniania dzienników urzędowych, zbiorów aktów prawa miejscowego ustanowionych przez powiat i zbiorów przepisów gminnych.

Dokument przewiduje, że dokumenty elektroniczne zawierające akty podlegające ogłoszeniu sporządzane są formacie XML. Wzory aktów podlegających ogłaszaniu, w skład których wchodzą schematy oraz szablony wizualizacji, będą ogłaszane przez prezesa Rady Ministrów w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów na Platformie ePUAP (www.epuap.gov.pl) oraz na stronie internetowej www.dziennikiurzedowe.gov.pl prowadzonej przez Rządowe Centrum Legislacji.

Informacja o ogłoszeniu nowego wzoru aktu będzie każdorazowo niezwłocznie podawana do wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, natomiast wzór aktu trzeba będzie stosować nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w centralnym repozytorium.

Przewidziane są dwa rodzaje wzorów aktów podlegających ogłaszaniu. Wzór ogólny stosowany będzie do wszystkich aktów prawnych i normatywnych. Rozporządzenie wprowadza jednak także przepis umożliwiający prezesowi Rady Ministrów ogłoszenie tak zwanego odrębnego wzoru aktu. Wzory tego typu stosowane są w odniesieniu do konkretnego rodzaju aktów.

Dzienniki urzędowe w formacie PDF podpisywane będą bezpiecznym podpisem elektronicznym oraz znakowane czasem zgodnie z przepisami ustawy o czasie urzędowym na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.

Weryfikacja bezpiecznych podpisów elektronicznych będzie możliwa dzięki odpowiedniej aplikacji wskazanej przez organy upoważnione do publikowania dzienników urzędowych, zbiorów prawa miejscowego oraz aktów prawnych w Biuletynie Informacji Publicznej.

Treść rozporządzenia w dziale multimedia. Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.