Gminy nie wiedzą jak wykorzystywać zasoby informacyjne w ramach programu pl.ID

- Trzeba poinformować środowiska gminne o zakresie i funkcjonalności modułów do obsługi USC, ewidencji ludności czy dowodów osobistych - informuje Marek Bigosiński ze stowarzyszenia WOKiSS.
Gminy nie wiedzą jak wykorzystywać zasoby informacyjne w ramach programu pl.ID

Program pl.ID to jeden z największych obecnie rządowych projektów w Polsce. Program ma na celu zapewnienie szybkiej oraz sprawnej obsługi obywatela i przedsiębiorcy podczas jego wizyty w urzędzie. Samorządy nie wiedzą jednak czy zasoby informacyjne przetwarzane w ramach modułów do obsługi USC i ewidencji ludności będą mogły być wykorzystywane przez inne systemy gminne.

Jak donosi Bigosiński ze stowarzyszenia Wielkopolski Ośrodek Kształcenia i Studiów Samorządowych (WOKiSS) wreszcie zaczyna się „coś dziać” w projekcie pl.ID.

- Do urzędów gminnych zostało skierowane pismo z prośbą o wskazanie pracowników merytorycznych z referatów USC, ewidencji ludności oraz zajmujących się  dowodami osobistymi, którzy byliby delegowani na szkolenie organizowane przez COI MSW, a dotyczące wdrożenia programu pl. ID - donosi Bigosiński.

Jak wyjaśnia informację tę otrzmał od informatyka samorządowego, który zdziwił się, że z grupy uczestników szkoleń zostali wykluczeni informatycy właśnie.

- Ważniejszy, w moim przekonaniu jest szerszy kontekst sprawy – czy jest to kontynuacja prac związanych z wdrożeniem modułu ZMOKU, czy też proponuje się nowe podejście - twierdzi Bigosiński.

Według niego istnieje potrzeba poinformowania środowisk gminnych o zakresie proponowanego rozwiązania a także przekazania informacji o funkcjonalnościach modułów do obsługi USC, ewidencji  ludności czy dowodów osobistych.

- Dla władz samorządowych ważne jest, na ile zasoby  informacyjne o mieszkańcach, przetwarzane w ramach tych modułów, będą mogły być  wykorzystywane przez inne systemy funkcjonujące w gminach. Dotyczy to w szczególności systemów podatkowych czy obsługi wyborów - dodaje.

Wcześniej, w latach 2010-2011 informowano o możliwości wykorzystywania aplikacji alternatywnych współpracujących z systemem centralnym za pośrednictwem brokera informacji. – Czy tak będzie w przygotowywanym rozwiązaniu? Także nie ma informacji o sprzęcie - zastanawia się Bigosiński.

Jak wyjaśnia takich pytań jest więcej, dlatego ważne byłoby przekazanie stosownych informacji do gmin.

- Pragnę przypomnieć, że nasze Stowarzyszenie już wcześniej włączyło się w proces przekazywania podobnych informacji do wielkopolskich samorządów – w październiku 2011 r. w ramach XXVIII Klubu Informatyka Samorządowego zorganizowaliśmy konferencję nt wdrożenia ZMOKU z udziałem przedstawicieli MSWiA oraz CPI. O zainteresowaniu niech świadczy fakt, że uczestniczyło w niej ponad 200 osób z naszego regionu - mówi.

Dodaje, że jeżeli będzie taka potrzeba – stowarzyszenie chętnie wesprze - choćby od strony przekazania informacji - proces wdrożenia tego ważnego rozwiązania informatycznego.

Jak informuje MSW dzięki systemowi pl.ID w każdym urzędzie w kraju będą obowiązywać te same procesy. Ponadto powstanie System Rejestrów Państwowych, w którym znajdą się najważniejsze dane, m.in.: PESEL, rejestr dowodów osobistych, akty stanu cywilnego. To - według resortu - oznacza koniec z dublowaniem informacji, dostarczaniem wielu dokumentów.

System pl.ID ma zostać wdrożony 1 stycznia 2015 roku.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE