PARTNER PORTALU
  • BGK

Gminy nie wiedzą jak wykorzystywać zasoby informacyjne w ramach programu pl.ID

  • AT    20 stycznia 2014 - 18:51
Gminy nie wiedzą jak wykorzystywać zasoby informacyjne w ramach programu pl.ID

- Trzeba poinformować środowiska gminne o zakresie i funkcjonalności modułów do obsługi USC, ewidencji ludności czy dowodów osobistych - informuje Marek Bigosiński ze stowarzyszenia WOKiSS.




Program pl.ID to jeden z największych obecnie rządowych projektów w Polsce. Program ma na celu zapewnienie szybkiej oraz sprawnej obsługi obywatela i przedsiębiorcy podczas jego wizyty w urzędzie. Samorządy nie wiedzą jednak czy zasoby informacyjne przetwarzane w ramach modułów do obsługi USC i ewidencji ludności będą mogły być wykorzystywane przez inne systemy gminne.

Jak donosi Bigosiński ze stowarzyszenia Wielkopolski Ośrodek Kształcenia i Studiów Samorządowych (WOKiSS) wreszcie zaczyna się „coś dziać” w projekcie pl.ID.

- Do urzędów gminnych zostało skierowane pismo z prośbą o wskazanie pracowników merytorycznych z referatów USC, ewidencji ludności oraz zajmujących się  dowodami osobistymi, którzy byliby delegowani na szkolenie organizowane przez COI MSW, a dotyczące wdrożenia programu pl. ID - donosi Bigosiński.

Jak wyjaśnia informację tę otrzmał od informatyka samorządowego, który zdziwił się, że z grupy uczestników szkoleń zostali wykluczeni informatycy właśnie.

- Ważniejszy, w moim przekonaniu jest szerszy kontekst sprawy – czy jest to kontynuacja prac związanych z wdrożeniem modułu ZMOKU, czy też proponuje się nowe podejście - twierdzi Bigosiński.

Według niego istnieje potrzeba poinformowania środowisk gminnych o zakresie proponowanego rozwiązania a także przekazania informacji o funkcjonalnościach modułów do obsługi USC, ewidencji  ludności czy dowodów osobistych.

- Dla władz samorządowych ważne jest, na ile zasoby  informacyjne o mieszkańcach, przetwarzane w ramach tych modułów, będą mogły być  wykorzystywane przez inne systemy funkcjonujące w gminach. Dotyczy to w szczególności systemów podatkowych czy obsługi wyborów - dodaje.

Wcześniej, w latach 2010-2011 informowano o możliwości wykorzystywania aplikacji alternatywnych współpracujących z systemem centralnym za pośrednictwem brokera informacji. – Czy tak będzie w przygotowywanym rozwiązaniu? Także nie ma informacji o sprzęcie - zastanawia się Bigosiński.

Jak wyjaśnia takich pytań jest więcej, dlatego ważne byłoby przekazanie stosownych informacji do gmin.

- Pragnę przypomnieć, że nasze Stowarzyszenie już wcześniej włączyło się w proces przekazywania podobnych informacji do wielkopolskich samorządów – w październiku 2011 r. w ramach XXVIII Klubu Informatyka Samorządowego zorganizowaliśmy konferencję nt wdrożenia ZMOKU z udziałem przedstawicieli MSWiA oraz CPI. O zainteresowaniu niech świadczy fakt, że uczestniczyło w niej ponad 200 osób z naszego regionu - mówi.

Dodaje, że jeżeli będzie taka potrzeba – stowarzyszenie chętnie wesprze - choćby od strony przekazania informacji - proces wdrożenia tego ważnego rozwiązania informatycznego.

Jak informuje MSW dzięki systemowi pl.ID w każdym urzędzie w kraju będą obowiązywać te same procesy. Ponadto powstanie System Rejestrów Państwowych, w którym znajdą się najważniejsze dane, m.in.: PESEL, rejestr dowodów osobistych, akty stanu cywilnego. To - według resortu - oznacza koniec z dublowaniem informacji, dostarczaniem wielu dokumentów.

System pl.ID ma zostać wdrożony 1 stycznia 2015 roku.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.