• PARTNERZY PORTALU

Inteligentne miasta: To średniej wielkości miasta rozpoczną rewolucję smart city?

• Kończy się etap dyskutowania o inteligentnych miastach, zaczynamy wchodzić w etap wdrażania idei w życie.
• Obecnie istnieje już wiele rozwiązań, które można połączyć w skoordynowane systemy smart city.
• Zdaniem ekspertów, systemowe rozwiązania łatwiej będzie wprowadzać nie w metropoliach, ale w mniejszych miastach.
Inteligentne miasta: To średniej wielkości miasta rozpoczną rewolucję smart city?
Kończy się etap dyskutowania o inteligentnych miastach, zaczynamy wchodzić w etap wdrażania (fot.sxc.hu)

Bezpieczne, interaktywne i przyjazne mieszkańcom miasto – tak można w skrócie opisać koncepcję stojącą za ideą „smart city”, inteligentnych miast, które wykorzystują najnowsze zdobycze informatyki i telekomunikacji w celu ułatwienia mieszkańcom i przyjezdnym życia.

W najnowocześniejszych aglomeracjach systemy informatyczne regulują ruch na drogach (poprzez ITS – inteligentne systemy transportowe), zarządzają polityką odpadową i surowcową, promują partycypację obywatelską w tworzeniu całego środowiska miejskiego.

W Polsce o koncepcji smart city powiedziano już dużo, samorządy przez lata zapoznawały się z tą koncepcją. Czas zatem na realne wdrożenia całościowych systemów smart city?

- Można powiedzieć, że samorządowcy nie chcą już po raz kolejny słuchać o potrzebie wdrażania inteligentnych rozwiązań. To dobrze, bo to znaczy, że z etapu ewangelizacji wchodzimy do etapu implementacji konkretnych rozwiązań – mówi prof. Dariusz Gotlib z Politechniki Warszawskiej.

Czytaj: 18 mld euro może trafić na inteligentne miasta

Informacja przestrzenna bazą dla smart city

- Właściwie to wiele elementów już pojawia się polskich miastach: mniej lub bardziej zaawansowane ITS-y, monitoring miejski, systemy inteligentnego oświetlenia. Bardzo ważny jest fundament, którego większość z nich wymaga: rzetelna i łatwo dostępna informacja przestrzenna. Dzięki inwestycjom w tym obszarze mamy już wiele sukcesów – mamy szczegółową mapę Polski, uwzględniającą rzeźbę terenu – dodaje naukowiec.

Ekspert uważa, że integracja systemów smart city powinna przebiegać stopniowo. Wiele istniejących rozwiązań da się połączyć w sposób harmonijny, który już może zacząć służyć mieszkańcom.

- Jaki będzie kolejny krok? Żebyśmy mogli mówić o smart city, należy zacząć integrować istniejące elementy systemu w większą całość. Czy to oznacza, że trzeba od razu planować całościowy, wielowymiarowy system? Niekoniecznie, bo wdrożenie może stać się wtedy ogromnym projektem, który będzie trwał bardzo długo, a obywatele będą na efekt czekać latami. Lepiej zintegrować mniejszą liczbę funkcjonalności, a tworząc nawet inne nowe systemy, uwzględniać fakt, że docelowo zostaną one zintegrowane w większą całość – dodaje prof. Gotlib.

Rozwiązania dostosowane do potrzeb

Smart city to rozwiązanie, które powinno być dostosowane do specyficznych potrzeb danej aglomeracji. Inne wymogi i sposób wdrożenia obowiązuje w wielkich aglomeracjach, jednak mniejsze miejscowości również mogą korzystać z dobrodziejstw inteligentnych miast.

- Miejskie rozwiązania ITS to klocki, z których każdy samorząd – zarówno dużego, jak i małego miasta - może zbudować system odpowiadający najlepiej potrzebom danej społeczności – komentuje dr Ewa Wolniewicz-Warska, manager w Kapsch Telematic Services, firmie która oferuje inteligentne systemy transportowe jako element infrastruktury smart city.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

W Koszalinie, po latach przygotowań, kosztem ok. 10 milionów złotych, w grudniu oddano do użytku Inteligentny System Transportowy. System miał informować o wolnych miejscach na parkingach, utrudnieniach w ruchu itp. itd.
System nie działa od początku. Jedyne, co pokazują wyświetlacze na poust
...awianych masztach to godziny otwarcia miejscowego Parku Wodnego.
Tyle na temat inteligentnych miast w Polsce.
rozwiń

Omacku, 2016-02-26 13:10:02 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE