Jak założyć profil zaufany? Dziś mało kto o nim słyszał, wkrótce wszyscy będą korzystać

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad usprawnieniem profilu zaufanego. Już teraz możemy go założyć za pośrednictwem czterech banków, a wkrótce dojdą kolejne. Profil zaufany pozwoli m.in. sprawdzić punkty karne przez internet.
Jak założyć profil zaufany? Dziś mało kto o nim słyszał, wkrótce wszyscy będą korzystać
Profil zaufany pozwala na załatwianie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. (fot. pixabay)

Ministerstwo Cyfryzacji zapowiedziało, że już od kwietnia będziemy mogli sprawdzić punkty karne za pośrednictwem internetu. To kolejny powód, dla którego warto założyć tzw. profil zaufany, czyli narzędzie do potwierdzania tożsamości przy wypełnianiu elektronicznych wniosków czy urzędowej korespondencji. Bez profilu zaufanego ta, jak i wiele innych operacji, będą niemożliwe. 

Czym jest i do czego służy profil zaufany

Moduł profilu zaufanego został wydzielony z systemu ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej). Dzięki tej platformie można załatwić wiele spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Aby korzystać z ePUAP, należy założyć profil zaufany.

Dzięki profilowi zaufanemu można m.in. składać i sprawdzać dokumenty rozliczeniowe w ZUS i urzędzie skarbowym, składać wnioski o rejestrację działalności gospodarczej, zgłaszać utratę dokumentu tożsamości czy wystąpić o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego.

Ponadto można załatwić sprawy urzędowe dla swojej rodziny: becikowe, świadczenia rodzicielskie, Karta Dużej Rodziny albo Świadczenie o Funduszu Alimentacyjnym.

Jak założyć profil zaufany

Istnieją trzy możliwości. Najłatwiejszą jest założenie profilu zaufanego przez bank. Sęk w tym, że ta możliwość istnieje od niedawna i nie każdy bank ją oferuje. Na razie można założyć profil zaufany za pośrednictwem PKO BP, Inteligo, ING i Millennium. Niedługo do tego zestawienia mają dołączyć kolejne banki: BZ WBK czy Pekao.

Jeśli bank oferuje taką usługę, formularz do profilu zaufanego powinien być widoczny po zalogowaniu się na konto. Należy go wypełnić i przesłać, i w ten sposób założymy profil zaufany.

Druga metoda to zarejestrowanie się na stronie profilu zaufanego (pz.gov.pl) za pomocą elektronicznego podpisu (tzw. certyfikat kwalifikowany).

Jeśli nie posiadamy takiego podpisu, istnieje trzecia droga: można wypełnić formularz na stronie profilu zaufanego, a następnie potwierdzić założenie profilu w wybranym urzędzie (lista punktów dostępna jest na stronie PZ).

Co zmieni się w profilu zaufanym?

Resort cyfryzacji pracuje nad rozwojem i usprawnieniem platformy ePUAP, jak i profilu zaufanego. Trwają prace nad zintegrowanymi stronami internetowymi ministerstw, które znajdą się pod adresem: gov.pl. Nowy serwis przejmie obecnie funkcjonujące strony internetowe obywatel.gov.pl i biznes.gov.pl.

Na stronie gov.pl, za pośrednictwem profilu zaufanego, będziemy mogli dokonać zapisów on-line do szkół i przedszkoli albo wysłać formularz PIT. Serwis ma też udostępniać usługi z zakresu mDokumentów, czyli dowody osobiste, prawa jazdy i dowody rejestracyjne przez telefon komórkowy.

Resort pracuje też nad usprawnieniami, dzięki którym – za pośrednictwem elektronicznego formularza – w łatwy sposób uzyskamy odpis aktu stanu cywilnego, zgłosimy zbycie pojazdu czy zarejestrujemy narodziny dziecka.

Wszystkie te usługi na stronie gov.pl mają być dostępne w 2018 roku. 

Obecnie z profilu zaufanego korzysta ok. 700 tys. osób. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Rejestracja profilu zaufanego - to jest błądzenie ,koszmar

Zainteresowana, 2017-07-15 14:45:40 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE