PARTNER PORTALU
  • BGK

Jednolite wzory pism dla sprawnej e-administracji

  • AW    2 sierpnia 2013 - 18:05
Jednolite wzory pism dla sprawnej e-administracji

Standaryzacji 71 wzorów pism do procedur administracyjnych określonych w 22 ustawach proponuje ministerstwo gospodarki. Opinie o projektach można składać do 25 sierpnia.




Trwają konsultacje projektu ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych.

Jak podkreśla resort gospodarki, podstawowym celem zmian jest uproszczenie otoczenia prawnego i stworzenie ułatwień w wykonywaniu działalności gospodarczej przez przedsiębiorców.

Projektowana regulacja nałoży na właściwe organy obowiązek określenia wzorów pism w postaci dokumentów elektronicznych.

- Standaryzacja wzorów pism w procedurach administracyjnych umożliwi przeprowadzenie procesu elektronizacji tych procedur. Wprowadzone zostaną jednolite, w skali kraju wzory pism wykorzystywane w procedurach administracyjnych, w szczególności wzory wniosków o wydanie zezwolenia, o wpis do rejestru, zmianę danych w zezwoleniu lub w rejestrze, o wydanie licencji czy zgłoszenia danej działalności właściwemu organowi - czytamy w uzasadnieniu do projektu.

Czytaj też: "Skok" od administracji papierowej do cyfrowej

Określenie wzorów pism w postaci dokumentów elektronicznych stanowić ma krok w kierunku pełnej elektronizacji procedur administracyjnych. Pozwoli to na podwyższenie standardu usług świadczonych przez administrację publiczną. Przyczyni się do usprawnienia e-administracji.

Standaryzacja niektórych wzorów pism w postaci dokumentów elektronicznych uprości procedury administracyjne i przyspieszy ich realizację. Ułatwi też przedsiębiorcy uzyskanie rozstrzygnięcia administracyjnego.

Wprowadzenie ustandaryzowanych wzorów pism w postaci dokumentów elektronicznych sprzyjać będzie przejrzystości prawa oraz ograniczy uznaniowość urzędniczą. Wzory pism będą zawierać wskazania, które załączniki mają być dołączone do wniosku, co znacząco ułatwi realizację procedury.

Jak przewidują autorzy zmian,dzięki przyspieszeniu procedury zaoszczędzony zostanie czas przedsiębiorców. Skróceniu ulegnie czas rozpatrywania wniosków przez organy właściwe w danej sprawie, ponieważ precyzyjne wskazanie we wniosku wymaganych danych oraz koniecznych do przedstawienia dokumentów ograniczy liczbę wezwań do uzupełnienia braków, a w konsekwencji - liczbę wniosków pozostawionych bez rozpatrzenia.

Zgodnie z proponowanymi przepisami, wniosek lub inne pisma będą mogły być również złożone, osobiście albo wysłane listem poleconym, pismem zgodnym z wyżej wspomnianym wzorem pisma w postaci dokumentu elektronicznego. Organ właściwy w sprawie danej procedury zostanie zobowiązany do potwierdzenia tożsamości składającego wniosek lub pismo i potwierdzenia, za pokwitowaniem, przyjęcia wniosku.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (4)

  • NiT, 2013-08-05 10:27:51

    Byleby programiści nie wymyślili tysiąca róznych "bajerów" w tych formularzach, tak ze nie bedzie można ich wypełnić bez przyjścia do urzędu i bez pomocy nie tylko pawnika, ale i programisty. Teraz wpieprzyli się wszędzie z jakimiś "ciasteczkami", bez których nawet reklamy nie ...można przeczytać. I to wszystko podobno dla naszej wygody i ułatwienia. A Boni śpi lub się "onanizuje" możliwościami cyfryzacji, która zalewa nas morzem papierów. Przed wojną rachunek za telefon to było max. ćwierć kartki A4. Dziś jest 3 karty A4 ze zbędnym bełkotem, którego nikt nie czyta.  rozwiń
  • tedi, 2013-08-05 08:20:23

    Właśnie mam zarejestrować samochód sprowadzony. To jest horror urzędniczy. Jak można tak skomplikować taką sprawę.Zrozumiałem że to mafia urzędnicza wymusza takie procedury aby kosić z gotówki ludzi. Tuskolandia w całej krasie.....
  • pllo, 2013-08-05 07:35:30

    Od kiedy wniosek można wysłać mailem? Skarbówka jakoś to przebrnęła. Co mi da standaryzacja wniosków jeżeli z kążdym dymać muszę do urządu a mój na takiej górze jak Olimp się mieści.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.