Jednolite wzory pism dla sprawnej e-administracji

Standaryzacji 71 wzorów pism do procedur administracyjnych określonych w 22 ustawach proponuje ministerstwo gospodarki. Opinie o projektach można składać do 25 sierpnia.
Jednolite wzory pism dla sprawnej e-administracji

Trwają konsultacje projektu ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych.

Jak podkreśla resort gospodarki, podstawowym celem zmian jest uproszczenie otoczenia prawnego i stworzenie ułatwień w wykonywaniu działalności gospodarczej przez przedsiębiorców.

Projektowana regulacja nałoży na właściwe organy obowiązek określenia wzorów pism w postaci dokumentów elektronicznych.

- Standaryzacja wzorów pism w procedurach administracyjnych umożliwi przeprowadzenie procesu elektronizacji tych procedur. Wprowadzone zostaną jednolite, w skali kraju wzory pism wykorzystywane w procedurach administracyjnych, w szczególności wzory wniosków o wydanie zezwolenia, o wpis do rejestru, zmianę danych w zezwoleniu lub w rejestrze, o wydanie licencji czy zgłoszenia danej działalności właściwemu organowi - czytamy w uzasadnieniu do projektu.

Czytaj też: "Skok" od administracji papierowej do cyfrowej

Określenie wzorów pism w postaci dokumentów elektronicznych stanowić ma krok w kierunku pełnej elektronizacji procedur administracyjnych. Pozwoli to na podwyższenie standardu usług świadczonych przez administrację publiczną. Przyczyni się do usprawnienia e-administracji.

Standaryzacja niektórych wzorów pism w postaci dokumentów elektronicznych uprości procedury administracyjne i przyspieszy ich realizację. Ułatwi też przedsiębiorcy uzyskanie rozstrzygnięcia administracyjnego.

Wprowadzenie ustandaryzowanych wzorów pism w postaci dokumentów elektronicznych sprzyjać będzie przejrzystości prawa oraz ograniczy uznaniowość urzędniczą. Wzory pism będą zawierać wskazania, które załączniki mają być dołączone do wniosku, co znacząco ułatwi realizację procedury.

Jak przewidują autorzy zmian,dzięki przyspieszeniu procedury zaoszczędzony zostanie czas przedsiębiorców. Skróceniu ulegnie czas rozpatrywania wniosków przez organy właściwe w danej sprawie, ponieważ precyzyjne wskazanie we wniosku wymaganych danych oraz koniecznych do przedstawienia dokumentów ograniczy liczbę wezwań do uzupełnienia braków, a w konsekwencji - liczbę wniosków pozostawionych bez rozpatrzenia.

Zgodnie z proponowanymi przepisami, wniosek lub inne pisma będą mogły być również złożone, osobiście albo wysłane listem poleconym, pismem zgodnym z wyżej wspomnianym wzorem pisma w postaci dokumentu elektronicznego. Organ właściwy w sprawie danej procedury zostanie zobowiązany do potwierdzenia tożsamości składającego wniosek lub pismo i potwierdzenia, za pokwitowaniem, przyjęcia wniosku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (4)ZOBACZ WSZYSTKIE

Byleby programiści nie wymyślili tysiąca róznych "bajerów" w tych formularzach, tak ze nie bedzie można ich wypełnić bez przyjścia do urzędu i bez pomocy nie tylko pawnika, ale i programisty. Teraz wpieprzyli się wszędzie z jakimiś "ciasteczkami", bez których nawet reklamy nie ...można przeczytać. I to wszystko podobno dla naszej wygody i ułatwienia. A Boni śpi lub się "onanizuje" możliwościami cyfryzacji, która zalewa nas morzem papierów. Przed wojną rachunek za telefon to było max. ćwierć kartki A4. Dziś jest 3 karty A4 ze zbędnym bełkotem, którego nikt nie czyta. rozwiń

NiT, 2013-08-05 10:27:51 odpowiedz

Właśnie mam zarejestrować samochód sprowadzony. To jest horror urzędniczy. Jak można tak skomplikować taką sprawę.Zrozumiałem że to mafia urzędnicza wymusza takie procedury aby kosić z gotówki ludzi. Tuskolandia w całej krasie.....

tedi, 2013-08-05 08:20:23 odpowiedz

Od kiedy wniosek można wysłać mailem? Skarbówka jakoś to przebrnęła. Co mi da standaryzacja wniosków jeżeli z kążdym dymać muszę do urządu a mój na takiej górze jak Olimp się mieści.

pllo, 2013-08-05 07:35:30 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE