Już 1,8 mln aktów stanu cywilnego on-line

Od 1 marca do 30 września w nowym Systemie Rejestrów Państwowych (SRP) zarejestrowano: 986 tys. aktów urodzenia, 516,6 tys. aktów małżeństwa i 303,3 tys. aktów zgonu.
Już 1,8 mln aktów stanu cywilnego on-line
We wrześniu wprowadzono do BUSC także ponad 137 tys. aktów małżeństwa (fot.fotolia)

Razem to ponad 1,8 mln aktów stanu cywilnego w postaci elektronicznej, które są już dostępne "od ręki" w dowolnym urzędzie na terenie kraju.

Odpis aktu urodzenia w dowolnym urzędzie stanu cywilnego

1 marca br. ruszył System Rejestrów Państwowych (SRP), który połączył w jeden system najważniejsze polskie rejestry. Tego samego dnia weszła w życie nowa ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego wprowadzająca elektroniczny sposób prowadzenia rejestracji stanu cywilnego. Dzięki zmianom powstał ogólnopolski rejestr stanu cywilnego - Baza Usług Stanu Cywilnego (BUSC), który od 1 marca jest sukcesywnie napełniany.

Dokumenty, które do tej pory miały postać papierową, będą przenoszone do systemu stopniowo, np. przy okazji dokonania zmian w akcie lub żądania wydania odpisu.

Odpis w każdym USC

Do 1 marca musieliśmy osobiście jechać do miejsca, w którym przechowywany był nasz akt (w przypadku aktu urodzenia miejscowość, w której przyszliśmy na świat). Dla wielu z nas pozyskanie odpisu oznaczało konieczność długiej podróży i brania urlopu w pracy. Wraz z uruchomieniem nowego systemu SRP i tę sprawę można załatwić dużo łatwiej. Teraz możemy udać się do wybranego urzędu stanu cywilnego i poprosić o odpis.

Od 1 marca do 30 września br. w nowym Systemie Rejestrów Państwowych (SRP) zarejestrowano: 986 tys. aktów urodzenia, 516,6 tys. aktów małżeństwa i 303,3 tys. aktów zgonu. Razem to ponad 1,8 mln aktów stanu cywilnego w postaci elektronicznej. Odpisy aktów, które zostały już wprowadzone do BUSC, możemy odbierać "od ręki" w dowolnym urzędzie na terenie całego kraju.

Tylko we wrześniu urzędy wprowadziły do bazy 460 tys. aktów stanu cywilnego

Za nami pierwszy miesiąc, w którym wszystkie urzędy stanu cywilnego pracują w nowym systemie elektronicznym w pełnym zakresie. W czasie sześciomiesięcznego okresu przejściowego, gminy mogły prowadzić rejestrację stanu cywilnego w starym systemie papierowym.

Zdecydowana większość urzędów stanu cywilnego w Polsce od razu rozpoczęła pracę w nowym systemie. Niektóre gminy - wykorzystując okres przejściowy - przeszły na system elektroniczny częściowo. Oznacza to, że do 31 sierpnia br. stosowały system mieszany np. rejestrację zgonów prowadziły już elektronicznie, natomiast w formie papierowej dokonywały rejestracji np. urodzeń.

Od 1 marca br. liczba aktów stanu cywilnego wprowadzanych do BUSC stale rosła

Wiązało się to z tym, że stopniowo kolejne urzędy stanu cywilnego przechodziły na nowy system. Z miesiąca na miesiąc, coraz więcej czynności było dokonywanych elektronicznie, a nie jak dotychczas w starym systemie papierowym.

Na przestrzeni 7 miesięcy od wprowadzenia elektronicznej rejestracji stanu cywilnego, najwięcej aktów stanu cywilnego zostało wprowadzonych do elektronicznej bazy we wrześniu. Ma to związek z tym, że wrzesień był pierwszym miesiącem, w którym wszystkie urzędy stanu cywilnego pracowały w systemie elektronicznym w pełnym zakresie.

Przykładowo, tylko we wrześniu br. urzędy stanu cywilnego wprowadziły do bazy elektronicznej ponad 251 tys. aktów urodzenia (zarówno tych nowych - w przypadku narodzin dziecka, jak i tych zmigrowanych - w przypadku wydawania odpisu istniejącego już aktu urodzenia). To niemal trzy razy więcej niż w marcu - pierwszym miesiącu funkcjonowania nowego systemu. We wrześniu wprowadzono do BUSC także ponad 137 tys. aktów małżeństwa oraz ponad 71 tys. aktów zgonu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE