PARTNER PORTALU
  • BGK

Każdy samochód automatycznie powiadomi o wypadku drogowym

  • PAP/AT    30 marca 2018 - 08:59
Każdy samochód automatycznie powiadomi o wypadku drogowym
System eCall będzie wykorzystywał numer telefonu alarmowego 112 (fot.shutterstock)

Każdy nowy samochód będzie musiał umożliwiać automatyczne powiadamianie o wypadku drogowym. - Dzięki systemowi eCall czas reakcji ekip ratunkowych spadnie o połowę na obszarach wiejskich i o 40 proc. w miastach - mówi  europosłanka Olga Sehnalova.




  • Od soboty wielkanocnej każdy nowy samochód w UE musi umożliwiać automatyczne powiadamianie o wypadku drogowym.
  • System eCall będzie wykorzystywał numer telefonu alarmowego 112.
  • System eCall pomoże w zwiększeniu bezpieczeństwa użytkowników dróg, przez znaczne skrócenie czasu dotarcia ekip ratunkowych w razie poważnego wypadku - podkreśliła czeska europosłanka odpowiedzialna za pracę nad tymi przepisami Olga Sehnalova.

Regulacje przewidują, że razie wypadku samochód wyposażony w specjalne urządzenie automatycznie powiadomi o zdarzeniu najbliższe centrum ratownictwa. Nawet jeśli pasażer nie jest w stanie mówić lub gdy jest nieprzytomny, komputer zbierze podstawowe dane m.in. dotyczące położenia pojazdu i przekaże je służbom. Dzięki temu ratownicy mogą szybciej dotrzeć z pomocą.

Przepisy w tej sprawie zostały uzgodnione przez Parlament Europejski i państwa członkowskie jeszcze w 2014 r., a ostatecznie przegłosowane przez eurodeputowanych w kwietniu 2015 r. Odpowiednio długi czas na ich wdrożenie miał umożliwić producentom przygotowanie się do ich stosowania.

"System eCall pomoże w zwiększeniu bezpieczeństwa użytkowników dróg, przez znaczne skrócenie czasu dotarcia ekip ratunkowych w razie poważnego wypadku. Niestety liczba ofiar śmiertelnych na europejskich drogach jest wciąż nieakceptowalnie wysoka" - podkreśliła czeska europosłanka odpowiedzialna za pracę nad tymi przepisami Olga Sehnalova.

Czytaj też: Rusza mobilna aplikacja numeru 112

Ze statystyk wynika, że w 2016 r. w UE około 25 tys. osób straciło życie w wypadkach drogowych, a 135 tys. odniosło ciężkie obrażenia. Wprawdzie to o 2 proc. mniej niż w poprzednim roku, ale spadek jest za mały, by UE mogła spełnić wyznaczony sobie cel dotyczący poprawy bezpieczeństwa na drogach do 2020 r. - obniżenie o połowę liczby ofiar śmiertelnych.

Do największej liczby wypadków śmiertelnych dochodzi na drogach wiejskich (55 proc. ofiar w ogóle). Średnio tylko 8 proc. z nich ma miejsce na autostradach, a 37 proc. w obszarach miejskich.

"Dzięki systemowi eCall czas reakcji ekip ratunkowych spadnie o połowę na obszarach wiejskich i o 40 proc. w miastach" - wskazała Sehnalova. W efekcie liczba śmiertelnych ofiar w skali UE ma spaść o ok. 1500 rocznie. Dzięki unijnym przepisom system ma wykorzystywać europejski numer ratunkowy 112 i działać niezależnie od tego w jakim kraju jest zarejestrowany samochód.

Proponując przepisy w sprawie eCall, Komisja Europejska przewidywała, że system uda się wdrożyć już w 2015 r. O więcej czasu na testy prosił jednak przemysł samochodowy, a na jego korzyść zadziałały przeciągające się prace legislacyjne.

"Zarówno kraje członkowskie, jak i producenci mieli dostatecznie dużo czasu, żeby przygotować infrastrukturę i technologie, aby eCall mógł zacząć działać natychmiast i od razu zwiększać bezpieczeństwo obywateli podróżujących wszędzie w Europie" - zaznaczyła Sehnalova.

Kierowcy i pasażerowie stanowią największy odsetek ofiar wypadków (46 proc.). Inni użytkownicy dróg, tacy jak piesi, rowerzyści czy motocykliści, razem wzięci stanowią mniej więcej podobną grupę ofiar. Szczególnie zagrożeni są oni na obszarach wiejskich.

Według statystyk policyjnych w ubiegłym roku w Polsce odnotowano ponad 32,5 tys. wypadków na drogach; zginęło w nich ponad 2,8 tys. osób, a ok. 39 tys. zostało rannych.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.