PARTNER PORTALU
  • BGK

Komórka poinformuje o spóźnionym autobusie

  • PAP    21 listopada 2013 - 07:40
Komórka poinformuje o spóźnionym autobusie

Dzięki specjalnej aplikacji dyspozytorzy i pasażerowie komunikacji miejskiej w Tychach będą na bieżąco wiedzieli, gdzie jest autobus oraz czy i jak bardzo jest opóźniony. W środę ruszył tam system informacji pasażerskiej, wykorzystujący telefony komórkowe.




"Po raz pierwszy pasażer będzie miał bezpośrednią i aktualną informację, czy dany autobus już odjechał, czy jest opóźniony itp. Obsługa systemu przez pasażera jest bardzo prosta, nie trzeba do tego żadnego dodatkowego programu; wystarczy tylko telefon komórkowy" - wskazał prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach Andrzej Kowol.

Tyskie rozwiązanie oparte jest na systemie informacji pasażerskiej kiedyprzyjedzie.pl. Dostarcza on dyspozytorom wiedzy o bieżącym ruchu autobusów, a w internecie pokazuje, za ile minut dany autobus będzie na konkretnym przystanku. Taką informację można też otrzymać sms-em.

System oparty jest na specjalnej aplikacji w telefonach komórkowych kierowców autobusów. Działają one jak lokalizatory, wysyłając na serwer informację o tym, gdzie aktualnie jest autobus. Ta informacja jest korelowana z rozkładem jazdy, dzięki czemu wiadomo, kiedy faktycznie autobus pojawi się na konkretnym przystanku. Prognozując czas przyjazdu autobusu na przystanek system bierze też pod uwagę aktualną sytuację drogową i ewentualne utrudnienia w ruchu.

Z systemu można skorzystać na trzy sposoby: poprzez stronę www.tychy.kiedyprzyjedzie.pl, z serwisu mobilnego na telefonie lub tablecie lub z serwisu sms, poprzez wysyłanie wiadomości pod numer 664 070 971 o treści: tychy.numer przystanku. Przez najbliższych kilka tygodni promocyjnie koszty sms-ów zwrotnych pokrywać będzie PKM Tychy. Z jednego numeru telefonu można dziennie wysłać pięć zapytań.

Dzięki nowemu rozwiązaniu pełną informację o aktualnej sytuacji w komunikacji miejskiej będzie miał zarówno pasażer, jak i dyspozytor przewoźnika. "To znakomite narzędzie do zarządzania flotą autobusów. System pomaga dyspozytorowi nadzorować ruch pojazdów, dostarcza danych o aktualnej sytuacji na drodze, uwzględniając opóźnienia, awarie czy objazdy" - wskazał Kowol.

Mapa jest aktualizowana co kilkanaście sekund, więc pasażerowie i dyspozytor otrzymują informacje na bieżąco. Program generuje też sporo danych statystycznych, które analizują m.in. faktyczny czas przejazdu autobusów. Na tej podstawie można doskonalić rozkład jazdy. W woj. śląskim wcześniej taki sam system uruchomiło już PKM Jaworzno.

Systemy umożliwiające lokalizowanie autobusów i przewidywanie ich faktycznego czasu dojazdu na dany przystanek działają w wielu miastach i są dość kosztowne. Niekiedy w autobusach montuje się specjalne sterowniki, które mogą kosztować nawet ok. 2,5 tys. zł. Potrzebne jest specjalne oprogramowanie i tablice elektroniczne na przystankach, wyświetlające informacje dla pasażerów. System oparty na telefonii komórkowej i internecie jest znacznie tańszy.

Wykorzystana w Tychach aplikacja adresowana jest do wszystkich firm, których działalność opiera się na rozkładach jazdy - głównie do komunikacji publicznej, ale także np. dla innych przewoźników czy firm kurierskich, które działają zgodnie z ustalonym rozkładem.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.