Ministrowie dadzą przykład korzystania z ePUAP2

Członkowie rządu będą mogli 29 września potwierdzić swoje profile zaufane. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji zachęca w ten sposób obywateli do zakładania takich profili, potwierdzania ich i załatwiania spraw administracyjnych drogą elektroniczną.

Jak powiedział szef MAC Andrzej Halicki we wtorkowej akcji weźmie udział kilku członków Rady Ministrów.

Czytaj też: ePUPA2 - jak działa nowa platforma

Minister Halicki przypomniał, że aby założyć profil zaufany trzeba założyć konto na portalu ePUAP - www.epuap.gov.pl. Z tego konta wysyłamy następnie wniosek o potwierdzenie profilu zaufanego, a potem uwierzytelniamy go w jednym z urzędów - wojewódzkich, skarbowych, ZUS, w niektórych placówkach poczty i w najbliższym czasie w placówkach Banku Pocztowego.

Chodzi o udokumentowania przed urzędnikiem swoich danych osobowych; po pozytywnej weryfikacji, na podstawie przedłożonego dowodu osobistego, konto założone na portalu ePUAP zyskuje status profilu zaufanego. Wystarczy jednak taka wizyta, by przez kolejne trzy lata (dane trzeba potwierdzać co trzy lata), móc korzystać z możliwości, które daje platforma ePUAP2 (w sierpniu zastąpiła ona ePUAP).

"Na platformie ePUAP2 mamy coraz większą liczbę możliwości i coraz więcej osób z nich korzysta. Od 17 sierpnia wzbogacamy platformę o usługi e-administracyjne, dzisiaj online można złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego, można dostać do domu europejską kartę ubezpieczenia, można wysłać różnego rodzaju pisma urzędowe, a w przyszłym tygodniu będzie można dopisać się do spisu wyborców" - zachęcał minister.

Dodał, że wzrasta liczba osób, które zakładają profile zaufane i korzystają z platformy. Według szacunków resortu dotychczas zrobiło to pół miliona Polaków; w tej chwili swój profil zaufania potwierdza każdego dnia ok. 2 tys. osób.

"ePUAP2 funkcjonuje bez zastrzeżeń, bardzo wydajnie. Możemy powiedzieć, że rewolucja cyfrowa w Polsce rozpoczęła się w sposób dynamiczny" - zaznaczył Halicki.

Trwa też konkurs dla samorządów, w ramach którego ministerstwo będzie dofinansowywać nowe punkty uwierzytelniania profilów; chodzi tu m.in. o punkty mobilne.

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) jest ogólnopolską platformą teleinformatyczną służąca do komunikacji obywateli i przedsiębiorców z administracją publiczną. Platforma udostępnia infrastrukturę technologiczną do świadczenia obywatelom i przedsiębiorcom podstawowych usług w zakresie komunikacji elektronicznej z administracją. Wśród użytkowników ePUAP znajdują się zarówno jednostki administracji centralnej, jak i samorządy, a wśród nich urzędy gmin.

Profil zaufany to bezpłatna metoda uwierzytelnienia obywateli w systemach e-administracji (m.in. ePUAP, CEIDG, ZUS, ale też np. EMP@TIA - MPiPS); posługując się nim można drogą elektroniczną złożyć wniosek np. o wydanie dowodu osobistego czy odpisu aktu stanu cywilnego; bez konieczności wychodzenia z domu, 24 godziny na dobę. W praktyce jest to zestaw danych, które identyfikują obywatela w systemach podmiotów wykorzystujących profil zaufany jako metodę uwierzytelniania - potrzebne do tego są: nazwa użytkownika (login), hasło oraz konto poczty elektronicznej (na który przesyłany jest jednorazowy kod autoryzacyjny).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE